شناسهٔ خبر: 54315 - سرویس مسکن و شهرسازی

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش نشست انجمن‌های مردم‌نهاد چالوس با دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

جلسه انجمن‌های مردم‌نهاد چالوس طی جلسه‌ای با دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن تشریح مشکلات شهر خود در رابطه با کارخانه حریربافی آن شهر و امکان تخریب آن، خواستار حفاظت از کارخانه حریربافی به عنوان میراث صنعتی کشور شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برخی از نمایندگان انجمن‌های مرد‌م‌نهاد و فعالان میراث‌فرهنگی و صنعتی کشور به منظور حفظ کارخانه حریربافی چالوس به عنوان نمادی از میراث معماری معاصر طی نشستی با محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، دیدار و گفتگو کردند. این گروه مردم نهاد که متشکل از اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه های شهری، معماری و میراث فرهنگی کشور بودند در این نشست خواستار حفظ و حراست از کارخانه حریربافی چالوس شدند که گفته می شود هم اکنون کارکرد خود را از دست داده است و به تملک بخشی از نیروهای نظامی درآمده است.

این گروه مردم‌نهاد در دیدار خود به بیان تاریخچه‌ای از وضعیت کارخانه حریربافی پرداختند و خواستار حفاظت از آن به بهترین شیوه شدند تا مردم شهر نیز بتوانند از فواید وجود چنین مکان ارزشمندی برخوردار شوند. این گروه در بیان خواسته های خود از دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی، درخواست کردند تا تعریض خیابان های اطراف این کارخانه که در قلب شهر چالوس است به گونه ای انجام شود که یکپارچگی شهر نیز مورد حفاظت و توجه قرار گیرد.

در این دیدار، محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پس از شنیدن مشکلات انجمن‌های مردم نهاد شهر چالوس و درخواست آنها برای حفاظت از کارخانه حریربافی آن شهر، اعلام کرد: جلسه ای مشترک 28 خردادماه با حضور شما و همچنین معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، استاندار مازندران و تعدادی از مسئولان استان در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار خواهد شد و تمامی جوانب امر و حساسیت های موضوع برای مسئولان استانی تشریح خواهد شد تا بتوانیم تصمیمات موثری را برای حفاظت از میراث صنعتی کشور که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است برداریم.

ایزدی تاکید کرد: اینکه شهروندان مطالبه‌گری می‌کنند، نشانه‌های خوبی است که وزارت راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید دارد و تلاش خود را خواهد کرد تا خواسته های به حق شهروندان را که در حیطه وظایف اش است، بررسی و پیگیری نماید و تا حصول به نتیجه مورد نظر تمامی تلاش خود را انجام خواهد داد.  

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین در بخشی از صحبت های خود با انجمن های مردم نهاد بر تاکید وزارت راه و شهرسازی بر بازآفرینی شهری اشاره ای داشت و خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی موضوع بازآفرینی شهری را از ابتدای دولت یازدهم در راس برنامه های خود قرار داد و این برنامه هم اکنون جزو سیاست های ابلاغی رئیس جمهوری محترم است که از سوی ما دنبال می شود.

این مقام مسئول به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در بازآفرینی و نمونه‌های آن در شهرهای مختلف کشور و از جمله ساری اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا در قالب بازآفرینی، کارخانه های تاریخی که در شهرها وجود دارند را با هدف انتفاع تمامی شهروندان، بازآفرینی کند.