شناسهٔ خبر: 54347 - سرویس بنادر و دریانوردی

کاهش قاچاق کالا به دنبال اقدامات سازمان بنادر

لنج یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کاهش قاچاق کالا به کشور کارهای متعددی انجام داده است از جمله آن ساماندهی بنادر کوچک و حذف شناورهای سنتی است که بدون مجوز فعالیت می کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی تقوی درباره اصلاحیه آیین‌نامه واردات کالا توسط ملوانان و شناورها افزود: واردات کالا توسط ملوانان و شناورهای سنتی در حجم قابل توجهی صورت می گیرد اما به جهت در نظر  نگرفتن تسهیلات و حمایت دولتی شاهد قاچاق کالا از سوی برخی از فعالان این حوزه بودیم حال با اصلاح آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و شناورها می توان این بخش را به درستی مدیریت کرد و اجازه نداد، کالاهای قاچاق وارد سرزمین اصلی شود.

وی با بیان اینکه تصمیم های  سازمان بنادر و دريانوردی تاثیر زیادی بر کاهش قاچاق کالا داشته است، تصریح کرد: این سازمان برای ساماندهی بنادر کوچک از سال گذشته اقدامات اجرایی خود را شروع کرده است و خوشبختانه ملوانانی که در بنادر کوچک فعالیت می کنند از ساماندهی صورت گرفته ابراز رضایت کردند چرا که می توانند فعالیت های خود را به صورت قانونی انجام دهند.

تقوی تصریح کرد: یکی از کارهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی، ساماندهی شناورهای سنتی بود. از آنجا که این شناورهای قدیمی با حداقل های مجوز فعالیت می کردند و یا حتی تاریخ مجوزهای آن گذشته بود، اقدام به تجارت های می کردند که لقب ته لنجی داشت. با ساماندهی شناورهای سنتی و از رده خارج کردن شناورهای قدیمی، شاهد کاهش قاچاق کالا از سوی شناورهای کوچک و قدیمی هستیم.

وی معافیت کالای ملوانی را ضروری دانست و تصریح کرد: از آنجا که اشتغال در شهرهای بندری با مشکلات متعددی روبرو است وهنوز شهرهای بندری نتوانستند از خدمات بندری و دریایی ارایه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی به درستی بهر ه مند شوند،معافیت کالاهای که توسط ملوانان وارد می شود یکی از اقدامات مثبت در آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و شناورها است.

تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: دولت به دنبال ایجاد شغل و کاهش قاچاق کالا است ازاینرو حمایت ملوانان و در نظر گرفتن تخفیف های گمرکی و بندری می تواند بر فعالیت قانونی آنها جهت کاهش قاچاق کالا و ایجاد شغل کمک کند.

وی در خصوص تخفیف سود بازرگانی به میزان ۲۰ درصد اذعان داشت: صاحبان شناورهای سنتی کمتر از ۵۰۰ تن نیازمند حمایت هستند. معیشت آنها وابسته به جابجایی کالا است، اگر نتوانند تخفیف های بتدری و بازرگانی بگیرند فعالیت شان سودده نخواهد بود.

تقوی با بیان اینکه آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و شناورها باعث رونق حمل و نقل دریایی و تجارت کشور می شود، تصریح کرد: زمانیکه قوانین در جهت تسهیل تجارت باشد، دیگر قاچاق معنا و مفهومی پیدا نمی کند و تمام فعالیت ها شفاف می شود.

وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی طی سال های اخیر برای ایجاد شغل در بنادر کشورو ساماندهی فعالیت ملوانان و شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن تصمیم های خوبی گرفته است.امیدواریم با ابلاغ اصلاحیه آیین نامه یاد شده وضعیت ملوانان و افراد شاغل در این حوزه بهبود بیشتری پیدا کند.