شناسهٔ خبر: 54422 - سرویس مسکن و شهرسازی

از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد؛

اعلام مصوبه شورای‌عالی شهرسازی درباره تشکیل کمیته اعتلای معماری/ تاکید بر تشکیل دبیرخانه کمیته اعتلای معماری

محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، مصوبه شورا را درباره تشکیل کمیته اعتلای معماری ابلاغ و در این نامه بر ضرورت تشکیل دبیرخانه کمیته و همچنین تشکیل اولین جلسه کمیته با حضور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع تشکیل کمیته اعتلای معماری به امضای محمدسعید ایزدی دبیر شورا خطاب به فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش به شرح زیر است:

به اطلاع می‌رساند، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه موره ۹۷.۲.۳۱ خود ضمن استماع گزارش ضرروت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران، اهداف، وظایف و ساختار پیشنهادی کمیته را به شرح زیر تصویب نمود.

۱ .هدف

در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلای معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنين با عنایت به مفاد ماده يك قانون تأسيس شورايعالي شهرسازي و معماري (براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي شهرسازي به منظور ايجاد محيط‌زيست بهتر براي مردم، همچنين به منظور اعتلا هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معماري سنتي و ملي و ارائه ضوابط و جنبه‌هاي اصيل آن با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني و در نتيجه يافتن شيوه‌هاي اصولي  و مناسب ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي و طرز زندگي و مقتضيات محلي، شورايعالي شهرسازي و معماري تاسيس مي‌شود.)، (در باب موضوعات معماری)، كميته اعتلای معماری ایران تشكيل مي‌گردد.

۲. وظايف (موضوع فعاليت‌ها)

۲-۱. تقويت پايگاه‌هاي نظري و توليد و بسط انديشه ايران‌شهري در زمينه معماري ايران

۲-۲. ارائه پيشنهادات سياستگذاري و وضع ضوابط در راستاي اعتلاء معماري ايران (در وجوه محتوايي و رويه‌اي) به شورايعالي شهرسازي و معماري

۲-۳. حمايت از جريان‌هاي موثر در اعتلای معماري (نهادسازي و ظرفيت‌سازي)

. حمايت از سازمانها و نهادهاي موجود و تلاش براي ايجاد ظرفيت در پذيرش نقش و ماموريت در راستاي اعتلاء معماري ايران

. حمايت از تشكيل نهادها و سازمانهاي غيردولتي در ايجاد تشكلها و ساختارهاي ناظر و ديده‌بان

۲-۴. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي شاخص (با اولويت بناهاي دولتي و عمومي)

۲-۵. ارائه پيشنهادات سياستگذاري، تدوين برنامه و تعيين ضوابط و مقررات عمومي احداث بنا به منظور ارتقاء كيفيت ساخت‌وساز بناهاي مسكوني (هماهنگي با ويژگي‌هاي اقليمي بستر طبيعي و فرهنگي و همچنين صرفه جويي در مصرف انرژي)

۲-۶. تهيه پيش نويس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوايح و مصوبات مربوط يا موثر بر معماري

۲-۷. بررسي طرح‌هاي معماري ارجاعي (ساختمان‌هاي دولتي، عمومي، مسكوني و...)

۲-۸. بررسي برنامه‌ها و طرح‌هاي مطالعاتي-پژوهشي در عرصه ارتقاء معماري معاصر ايران

۲-۹. ايجاد زمينه همكاري‌هاي بين‌المللي و مبادلات علمي و فرهنگي (با مجامع جهاني معماري، كشورهاي داراي پيشينه تاريخي و فرهنگي به ويژه كشورهاي حوزه فرهنگي ايران)

۲-۱۰. برنامه‌ريزي در راستاي ارتقاء سطح آگاهي و ايجاد تقاضاي عمومي نسبت به تحقق معماري

(جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي جمعي به منظور ارتقاء آگاهي مردم نسبت به معماري- برنامه‌ريزي به منظور ايجاد حساسيت نسبت به كيفيت محيط زندگي در دوره آموزش عمومي و...)

۲-۱۱. همكاري با ساير شوراهاي فرابخشي در ارتقاء دانش و ترويج فرهنگ معماري ايراني-اسلامي

(شورايعالي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگ عمومي، شوراي اجتماعي، شوراي تحول و ...)

 *توضيح ۱: وظايف و فعاليت‌هاي كميته مذكور معطوف به حمايت، ترويج و ارائه پيشنهادات سياستگذاري و تصميم‌سازي به مراجع تصويبي (شورايعالي شهرسازي و معماري) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

۳. اعضاء كميته

۳-۱. معماران منتخب

۳-۲. نماينده سازمان نظام مهندسي ساختمان

۳-۳. نماينده حرفه (با تخصص معماري)

۳-۴. نماينده صنف (با تخصص معماري)

۳-۵. نماينده تشكل‌هاي مردم‌نهاد (با تخصص معماري)

۳-۶. نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت كشور با تخصص معماري

 *توضيح ۲: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف كشور- حوزه‌هاي فرهنگي و اقليمي مختلف- انتخاب شوند.  

 *توضيح ۳: حكم اعضاء از جانب وزير راه و شهرسازي صادر مي‌شود.

۴. گروه‌هاي تخصصي

به منظور انجام وظايف و در راستاي نيل به اهداف، كميته مجاز خواهد بود نسبت به تشكيل گروه‌هاي تخصصي از بين متخصصان مربوطه اقدام نمايد.

۵. دبيرخانه كميته

۵-۱. دبيرخانه كميته در دفتر معماري، طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش مستقر و دبير كميته، مديركل آن دفتر است.

۵-۲. آيين‌نامه داخلي كميته در اولين جلسه كميته بررسي و به تصويب اعضاء خواهد رسيد.

ضروری است ضمن برنامه‌ریزی برای تشکیل دبیرخانه کمیته، ترتیبی اتخاذ نمایید که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، اولین جلسه کمیته در هفته پیش رو و در حضور ایشان تشکیل گردد.