شناسهٔ خبر: 54486 - سرویس استان‌ها

حسینی صالحی تشریح کرد:

معرفی سامانه‌های پاسخگویی به شکایات از اداره کل راه و شهرسازی استان قم

محمد حسینی صالحی رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در راستای تکریم ارباب‌رجوع و ارتقای سلامت اداری و رعایت و حفظ حقوق شهروندی، از سه طریق اقدام به پاسخگویی به شکایات شهروندان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد حسینی صالحی با اعلام این خبر گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان قم از طریق سامانه‌های شهراه، سامد و سامانه بازرسی قم در راستای تکریم ارباب‌رجوع و ارتقاء سلامت اداری و رعایت و حفظ حقوق شهروندی اقدام به رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردم می‌نماید.

وی در ادامه با اشاره به این‌که پروژه شهراه به دستور وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۲ آغاز شد، خاطرنشان کرد: سامانه شهراه با عنوان "شهراه"، راهی به‌سوی شهروندان و با شعار "گزارش از شما، رسیدگی از ما"، راه‌اندازی شده و شهروندان محترم در صورت مواجه با مشکلات خدمتی در بخش‌های مختلف سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی می‌توانند به این سامانه ورود پیدا کرده و موارد عدم پاسخگویی و دیگر مشکلات را گزارش نموده و پس از ثبت شکایت کد رهگیری را به‌منظور پیگیری درخواست خود دریافت نمایند.

حسینی صالحی افزود: ارتقای سلامت اداری و پاسداشت حقوق شهروندی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این سامانه است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت شهراه به آدرس  shahrah.mrud.irیا لینک این سامانه در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم به آدرس qom.mrud.ir ثبت درخواست نموده و خدمت موردنظر خود در حوزه راه و شهرسازی را دریافت نمایند.

وی با اشاره به رویکرد مثبت سامانه شهراه در خصوص اصلاح فرآیندها اظهار داشت: شهروندان می‌توانند علاوه بر طرح شکایات و مشکلات در سامانه شهراه، پیشنهادهای خود را در راستای اصلاح و تسریع امور در حوزه راه، مسکن و شهرسازی ارائه دهند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه گفت: سامانه الکترونیکی سامد ارتباط مردم و دولت شامل انتقادات و پیشنهادات، طرح‌ها و ایده‌ها، شکایات و مسائل و مشکلات، گزارش از عملکرد دستگاه‌های و نهادهای اجرایی است که در این راستا شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس saamad.ir یا با سامانه تلفنی ۱۱۱ مسائل و مشکلات خود را مطرح نمایند.

وی تصریح کرد: سامانه الکترونیکی سامد ارتباط مردم و دولت اهدافی چون ارتقای سطح پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به مردم، افزایش میزان رضایتمندی مردم از خدمات عمومی دولت، توسعه و بهبود استانداردهای ارائه خدمات، ایجاد بستر مناسب برای تعامل آسان مردم و دولت، تسریع در انتقال مشکلات و نظرات مردمی به مراجع مربوطه، پاسخگویی سریع و رسیدگی مؤثر به تقاضای مردم و احقاق حقوق آنها، افزایش نظارت مردمی بر نحوه ارائه خدمات دولتی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی مکاتبات واصله را در دستور کار دارد.

حسینی صالحی اشاره کرد: برای ارتباط مردم با سامانه الکترونیکی دولت، همه ابزارهای ارتباطی ازجمله تلفن (شماره تلفن ۱۱۱ به‌عنوان سرشاخه ارتباطی) و همچنین پیام کوتاه (SMS) و اینترنت، شامل پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، به نشانی  saamad.ir در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که دولت تلاش دارد از طریق اجرای طرح سامد به تسهیل و تسریع ارتباطات مردم با مسئولان بخش‌های اجرایی بپردازد یادآور شد: شماره تلفن ۱۱۱ مجرای اصلی ارتباط الکترونیکی مردم و دولت است و این ابزار به نحوی طراحی شده که هر فرد از هر نقطه از کشور با این شماره تماس بگیرد، به‌طور اتوماتیک به بخش پاسخگویی سامد استان مربوطه متصل می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: ازجمله سامانه‌های اظهار نظرات، پیشنهادات، شکایات که به‌عنوان یک مجرا و پل ارتباطی بین مردم با اداره کل بازرسی به‌عنوان ابزار نظارتی قوه قضائیه طراحی شده است shekayat.bazresi.ir   سامانه پاسخگویی به شکایات بازرسی کل کشور است که شهروندان و مراجعین می‌توانند از طریق این سامانه نیز شکایات خود را مطرح کرده و پیگیری کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات راه و شهرسازی استان قم به‌صورت حضوری مشکلات و شکایات خود را طرح و پیگیری نمایند.