شناسهٔ خبر: 54498 - سرویس ریلی

قائم‌مقام شركت راه‌آهن تشریح كرد:

جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی/ حضور ۲۰۰ شركت ایرانی و ۹۰ شركت خارجی در نمایشگاه/ تحریم‌ها تاثیری بر قراردادهای ریلی ندارد

نشست خبری قائم‌مقام شركت راه‌آهن در نشست خبری به تشریح جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته پرداخت و گفت: این نمایشگاه در تاریخ ۲۹ خردادماه لغایت ۱ تیرماه به مدت ۴ روز با حضور ۲۰۰ شركت ایرانی و ۹۰ شركت خارجی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین عاشوری قائم‌مقام شركت راه‌آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته از تاریخ ۲۹ خرداد لغایت ۱ تیرماه به مدت ۴ روز با حضور ۲۰۰ شركت ایرانی و ۹۰ شركت خارجی در فضایی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد.

وی افزود: علاوه بر سازندگان داخلی شركت‌هایی از كشورهای مختلف اروپایی و آسیایی همچون تركیه، جمهوری چك، لتونی، چین و روسیه در این نمایشگاه شركت می‌كنند.

قائم مقام شركت راه‌آهن بیان داشت: باتوجه به نام‌گذاری امسال به نام حمایت از تولید داخلی از سوی مقام معظم رهبری ششمین نمایشگاه حمل نقل ریلی فرصت خوبی برای سازندگان داخلی به منظور ارائه توانمندی‌ها با توجه به رویكرد حمایتی دولت است. از این رو امیدواریم مذاكرات خوبی بین بخش خصوصی، دولت و خریداران خدمات ریلی برگزار شود.

عاشوری خاطرنشان كرد: افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با تدوین بسته‌های تأمین مالی، در ماه‌های گذشته شاهد انعقاد قرارداد ۶۰۰۰ واگن باری بین شرکت‌های روسی و ایرانی بودیم که طی این مدت بخش کوچکی از آن اجرایی و باقیمانده آن نیز طی دو سال آینده اجرا و به ناوگان ریلی اضافه خواهد شد. همچنین در خصوص تأمین ناوگان مسافری نیز مذاکراتی با شرکت‌های خارجی و همکاری شرکت‌های داخلی انجام شد که هنوز به قرارداد منجر نشده است اما برمبنای قرارداد‌های فی‌مابین بین شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی تعدادی واگن به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی رجا و سایر شرکت‌ها واگذار شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از برگزاری جلساتی با مجمع سازندگان در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: ما محدوده بحث سرویس و خدمات را فقط تولید نمی‌دانیم بلکه ارائه خدمات در بستر فناوری‌های جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و معاونت‌های زیربنایی و برنامه‌ریزی راه‌آهن در نظر دارند با حمایت از حوزه‌های استارتاپ در این زمینه نیز پیش‌رو باشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: بسیاری از شرکت‌ها موافقت‌نامه‌هایی با سازنده‌های داخلی دارند و همکاری‌های مشترکی را آغاز کرده‌اند که با حضور خود در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی علاوه بر اعلام تداوم همکاری‌های خود با ایران، محصولات جدید ارائه خواهد شد.

عاشوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه راه‌آهن مصوبه‌ای برای دخالت در بخش بار صادر کرده است یا خیر؟ بیان داشت: راه‌آهن مصوبه‌ای مبنی بر ورود به حوزه حمل بار صادر نکرده است. در راه‌‌آهن برای تعریف ساختار جدید مشاور خارجی در اختیار گرفته است که در بررسی‌های آن راه‌آهن باید یک بخشی از بار را برای خود حفظ کند؛ اما این پیشنهاد مصوب نشده است و زمینه اجرایی شدن آن اصلاح ساختار اساس‌نامه شرکت راه‌آهن و در اصل تصویب آن در دولت و مجلس است.

وی افزود: اما موضوع مهم‌تر این پیشنهادات تشکیل یک نظام رگولاتوری در خارج از راه‌آهن است تا مسائل مربوط به بخش خصوصی در خارج از راه‌آهن مورد داوری قرار گیرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تأثیر تحریم‌ها بر قرارداد‌های حوزه ریلی گفت: موضوع تحریم جدید نیست و ما سال‌های گذشته نیز تجربه رویارویی با تحریم را داشته‌ایم. در واقع، قرارداد‌های شرکت‌های طرف قرارداد عملیاتی شده است و تا الآن نیز به‌هیچ‌وجه شانه خالی نکرده‌اند؛ اما شرکت‌هایی که مذاکره انجام شده منتظر عقد قرارداد هستند در مرحله تصمیم‌گیری قرار دارند که بعضی از آن‌ها اعلام کرده‌اند هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه ندارند و برخی دیگر منتظر تصمیمات مسئولان دولتی خود برای ادامه مذاکرات خود هستند تا نتایج را ظرف ۲ ماه آینده اعلام کنند.

عاشوری تصریح کرد: به‌طور مثال در بحث ترانزیت در سال ۹۲ پایین‌ترین میزان ترانزیت را در بخش ریلی داشتیم اما در سال ۹۳ هنوز تحریم‌ها به قوت خود باقی بود ما شاهد رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت بودیم که این رشد در سال‌های بعد از رفع تحریم‌ها نیز تداوم یافت و امسال نیز رشد ۷۰ درصدی را تجربه کردیم.

وی افزود: در سال ۹۳ راه‌آهن بخشی از مسئولیت‌ها و نگرانی‌های خارجی‌ها همانند بیمه‌ها را برطرف کرد. همچنین مشکلات گمرکی، نقل و انتقال پول برطرف شد. لذا راه‌اهن تحت تاثیر شرایط تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت، اگرچه شرایط تحریم آزار دهنده و آسیب‌رسان است. اما مطمئنا نمی تواند باعث توقف برنامه‌های راه‌آهن شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد نمایشگاه امسال اظهار داشت: سال‌ها گذشته در حوزه تولید توافقات و قرارداد‌هایی منعقد شد. اما معتقدم باید در حوزه راه‌آهن بیشتر به حوزه‌های خدمات در بخش بار، مسافر و فناوری‌های جدید پرداخته شود. کما اینکه امسال نیز شاهد تعامل بیشتر بخش خصوصی داخلی و راه‌آهن با موارد فوق خواهیم بود.

عاشوری در ادامه از رونمایی یک استارتاپ جدید در حوزه حمل‌ونقل ریلی طی برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: شرکت‌های خدماتی بین‌المللی نیز به دنبال ارائه خدمات خود در ایران هستند.

عاشوری با اشاره به حمایت‌های راه‌آهن و دولت از صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: علاوه بر تعریف بسته‌های تشویقی از سوی راه‌آهن و اجرای بند «ق» شرکت ‌ها بعد از ۲ سال موفق به استفاده از این ظرفیت شده‌اند. همچنین بر اساس مصوبه راه‌آهن، شرکت‌ها با واردات واگن باری به مدت ۴ سال از پرداخت حق دسترسی معاف می‌شوند. به علاوه تأمین مالی خارجی برای ساخت و تولید ۶۰۰۰ واگن در داخل کشور انجام شد.

وی با اشاره به تعداد ناوگان مسافری گفت: ۱۳۰ واگن مسافری، دو رام قطار ریل‌باس برای خطوط حومه‌ای طی دو سال اخیر وارد ناوگان ریلی کشور شده است. همچنین سه رام قطار ریل‌باس ظرف چند ماه آینده تحویل خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد:‌ در حوزه صنایع ریلی، توانمندی‌های مناسبی در داخل وجود دارد، ۸۰ درصد تجهیزات واگن باری، ۶۰ درصد تجهیزات واگن مسافری و ۴۰ درصد تجهیزات لکوموتیوها را در داخل می‌سازیم. همچنین در حوزه ساخت ناوگان توانمندی‌ها مناسب است و در حوزه زیرساخت هم صد درصد تولیدات نظیر تراورس و متعلقات خط، داخلی است.

وی توضیح داد: در حوزه ریلی آنچه نقطه‌ضعف محسوب می‌شود، تأمین منابع مالی است. در واقع بخش خصوصی منابع لازم را برای خرید ندارد و تقاضای خرید یا به تعویق می‌افتد یا کم می‌شود.

عاشوری تصریح کرد: توسعه راه‌آهن بدون حضور بخش خصوصی مؤثر نیست به‌طوری‌که برای اجرای برنامه ششم توسعه در بخش بار و مسافر به یک حرکت جهشی نیاز است که بدون کمک و همراهی بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول در شرکت راه‌‌آهن یادآور شد: جابجایی مسافر نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است و هم‌اکنون ۱۲ درصد حمل‌ونقل مسافر کشور توسط راه‌آهن انجام می‌شود که طبق برنامه باید به ۲۰ درصد برسد. در همین راستا افزایش خطوط و توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای با توجه به سیاست وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از راه‌اندازی قطار بین‌المللی تبریز-وان ترکیه در چند هفته‌ این ده خبر داد و گفت: پیش‌ازاین دو قطار از تبریز به وان و همچنین استانبول و آنکارا حرکت کرده بود که بنا بر دلایلی نظیر ناامنی‌ها در کشور ترکیه سیر آن متوقف شد . اما این بار مشکلات امینی برطرف شده و ترکیه در حال بازسازی خطوط آنکارا و استانبول برای افزایش سرعت سیر قطار‌ها به ۲۵۰ کیلومتر است و بنابر این هم‌اکنون شرایط بهره‌برداری و راه‌اندازی قطارهای بین‌المللی برای آن مقاصد امکان‌پذیر نیست.

عاشوری در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا شرکت راه‌آهن برنامه‌ای بر ای افزایش قیمت بلیت قطار در تیرماه و خروج واگن‌های فرسوده از ناوگان دارد؟» یادآور شد: هر دو مورد در حال بررسی هستند. اما خروج واگن‌های فرسوده بالای ۳۰ سال بر اساس مصوبه دو سال قبل است و به دنبال ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ریل کشور انجام می‌شود. اما با توجه به کمبود ناوگانی که در کشور وجود دارد و اینکه بخش خصوصی نتوانسته واگن‌های جایگزین را تأمین کند، طی ماه‌های اخیر شرکت‌های بخش خصوصی تقاضا کرده‌اند که مهلت و فرصت بیشتری برای نوسازی داشته باشند.