شناسهٔ خبر: 54629 - سرویس مسکن و شهرسازی

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛

نشست بازنگری در شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران/ ۴ گام وزارت راه و شهرسازی برای پایش و بازنگری طرح‌های توسعه وعمران

جلسه نشست بازنگری در شرح خدمات طرح‌های توسعه وعمران با تشریح چهار گام موثر وزارتخانه و معاونت معماری و شهرسازی برای پایش و بازنگری در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه و عمران با حضور صاحبنظران عرصه شهرسازی و معماری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست از سلسله نشست‌های شهرسازی و معماری با موضوع شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران با رویکرد نوین با حضور کامبیز مشتاق‌گوهری مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی و تعدادی از کارشناسان و صاحبنظران عرصه شهرسازی و معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، کامبیز مشتاق‌گوهری بازنگری در شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران را از نکات کلیدی این سلسله نشست‌ها عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها و نشست شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران، بازنگری در شرح خدماتی طرح‌های توسعه و عمران است که در این جلسات ابتدا به دنبال تعاریف از موضوع، آسیب‌شناسی و ارایه پیشنهادات اجرایی و کاربردی، اختصاص خواهد یافت.

مشتاق‌گوهری در بیان تاریخچه تشکیل این جلسات به مطالعاتی که برخی از صاحبنظران عرصه شهرسازی و معماری کشور در رابطه با تهیه طرح‌ها داشتند، اشاره کرد و گفت: گفتگوهای طولانی راجع به مراحل مختلف تهیه طرح، بررسی، تصویب و پایش و بازنگری طرح‌های توسعه وعمران بین تمامی صاحبنظران و کارشناسان در وزارت راه و شهرسازی مدت‌هاست که در جریان است.

وی افزود: مطالعه‌ای که امروز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و حاصل برگزاری مجموعه نشست‌هایی بین وزارتخانه و اهل حرفه است، مجموعه تهیه مطالعات را در ۴ گام دیده است. گام اول با فراخوان عمومی تهیه طرح‌های توسعه و عمران در مقیاس‌های مختلف ملی، منطقه‌ای و شهری که شامل تهیه دستور کار، انتخاب مشاور مادر و بعد شرح خدمات خاص شهر.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: گام دوم تحقیقات پایه است که پیش‌بینی می‌شود بین ۴ تا ۶ ماه تهیه شود. در این مرحله، سند پایه توسعه شهر تهیه می‌شود و در گام مطالعات ما به سندهای اجرایی و سندهای موضعی و موضوعی می‌رسیم و موضوعات خاصی که هر شهری ممکن است بر اساس مطالعات اولیه و سند اجرایی مبتلا به آن باشد که باید تلاش شود تا مشکلات آنها حل شود.

مشتاق‌گوهری گام چهارم را مرحله اجرا برشمرد و گفت: پیش‌بینی کردیم که تعدادی از شهرها را بر اساس معیارهایی که در انتخاب پایلوت ها پیش بینی کرده ایم به کار بگیریم و بتوانیم این شرح خدمات را در صورت توافق با حرفه مندان بتوانیم در سال جاری به مرحله اجرا بگذاریم و در نهایت خروجی را به صورت مسابقه در سطح ملی به نقد و بررس و اجرا بگذاریم.

گفتنی است در این نشست، مهندس اقوامی یکی از کارشناسان معاونت معماری و شهرسازی با ارایه فیلمی مسائل مختلف شهرهای کنونی کشور را که شامل مسائل آب، حاشیه‌نشینی و فقر می‌شد به تصویر کشید و در این مورد کارشناسان و صاحبنظران به گفتگو و بحث پرداختند تا راهکارهای اجرایی را در طرح‌های توسعه و عمران و بازنگری در آنها مورد توجه قرار دهند.

در این فیلم، بحران خشکسالی و کم‌آبی در روستای هیرمند، روند خشک شدن دریاچه ارومیه و مقایسه این دریاچه در دهه ۸۰ و ۹۰، روند خشک‌شدن تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در استان خوزستان، تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان، به نمایش درآمد.

همچنین در این فیلم، اشاره شد که سدهای بی شماری که اکثرا بدون کارشناسی ساخته شدند سبب شدند تا ۸۵ درصد از آب‌های زیرزمینی از بین بروند. در عین‌حال، پدیده گرد و خاک و بروز ریزگردها در اهواز که به فاجعه انسانی تبدیل شده است از پیامدهای از بین رفتن آب‌های زیرزمینی و خشک شدن دریاچه ها و تالاب هاست که در این فیلم به تصویر کشیده شد.

به گفته کارشناسان، فرونشست زمین و بیابان زایی زمانی در کشور اتفاق افتاد که میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی از حد مجاز بسیار فراتر رفت و امروز بحران‌های بی‌شماری برای کشور ایجاد کرده است.

همچنین در این فیلم عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در رابطه با سند گتوند و تخریب هایی که طی یک دهه ایجاد کرد نکاتی را ارایه کرد. بر اساس اعلام این مقام مسئول، دو سوم اراضی خوزستان زیر سد است و اینها جنایت هایی است که در سرزمین رخ داده است.

در فیلم فوق، همچنین روند شور شدن کارون در ۱۰ سال گذشته به تصویر کشیده شد. بر اساس اعلام رسمی، تاکنون شورشدن رود کارون، یک میلیون نخل را در روندی تدریجی به کام مرگ برده است.