شناسهٔ خبر: 54671 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تشریح کرد:

توضیح درباره سوخت مشکوک به قاچاق در بندر شهیدرجایی

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: محموله ای که از آن به عنوان سوخت قاچاق یاد می شود اواخراردیبهشت‌ماه سال جاری با طی کردن فرآیند قانونی و به اسم "روغن سنگین" وارد بندر شهیدرجایی شده بود.متعاقب بررسی گمرک و نهادهای نظارتی بخش عمده ای از محموله یاد شده در همان روزهای نخست، رفع توقیف و صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از صدا و سیما، اله مراد عفیفی پور درباره کشف سه میلیون لیتر گازوییل قاچاق به ارزش ۹ میلیارد تومان در مخازن اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: اواخر اردیبهشت ماه محموله ای تحت عنوان روغن سنگین با رعایت تشریفات قانونی در مخازن نگهداری فرآورده های نفتی متعلق به بخش خصوصی مستقر در بندر خلیج فارس ذخیره شد. این محموله از همان ابتدا مورد ظن نیروی انتظامی قرار گرفت و اعلام شد که اسناد ارایه شده جعلی هستند از این رو پس از اعلام به اداره کل بنادر و دریانوردی، محموله توقیف و از ارایه خدمات بارگیری و ترخیص شناور تا تعیین تکلیف موضوع خودداری شد و مقرر گردید بررسی های تکمیلی برای ماهیت آن و اثبات ادعا انجام شود.

وی افزود:  بر اساس بررسی های صورت گرفته؛ در روزهای نخست خردادماه موضوع رفع توقیف بخش عمده ای از محموله به بندر اعلام گردید که متعاقب انجام تشریفات قانونی توسط صاحب کالا، محموله به کشتی بارگیری و صادر شد.

عفیفی پور اظهار داشت: بخشی دیگر از محموله روغن سنگین همچنان در مخازن نگهداری فرآورده های نفتی نگهداری می شود و موضوع احتمال قاچاق بودن آن توسط مراجع ذیصلاح در دست بررسی است و تا تعیین تکلیف قطعی امکان بارگیری به کشتی را ندارند.

 وی با اشاره به تعامل و همکاری های یگان حفاظت بندر شهید رجایی با نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: تمامی پایانه ها و مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مستقر در بندر شهید رجایی، با مالکیت غیردولتی و متعلق به بخش خصوصی است و کالا پس از طی تشریفات گمرکی به بندر وارد و به کشتی برای صادرات بارگیری می شود.

 سرمایه گذاران مخازن نگهداری فراورده های نفتی همانند سایر فعالین اقتصادی بنادر کشور متعهد به اجرای دقیق الزامات قانونی منطقه ویژه و رعایت ضوابط گمرک و دستوالعمل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: همکاری با گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور در راستای مبارزه با قاچاق کالا در محدوده بنادر کشور یکی از مهمترین اولویت ها و فعالیت ها در بنادر کشور است و همواره تلاش کرده ایم با همکاری مراجع مربوطه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات جدی و موثری را انجام دهیم.