شناسهٔ خبر: 54737 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

قیمت فلایت چک با توجه به نوع هواپیما بالا نبوده است

فلایت چک بسیو به گفته معاون مهندسی و پشتيبانی فنی مرکز وارسی پروازی و خدمات هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با توجه به تایپ هواپیما رقم بالایی برای خرید هواپیمای فلایت چک پرداخت نشده و در خرید این هواپیما تخلفی صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، اهمیت و حساسیت كار وارسی پروازی و بحث های مطرح شده درباره خرید، عملكرد و اهمیت هواپیمای فلایت چك، عاملی شد تا در گفت و گو با محسن شالیكاریان، معاون مهندسی و پشتیبانی فنی مركز وارسی پروازی و خدمات هوایی به تشریح روند نگهداری سیستم های وارسی پرواز و نقاط قوت و ضعف این حوزه بپردازیم.

ابتدا وظیفه اصلی معاونت مهندسی و پشتیبانی فنی مركز وارسی پروازی و خدمات هوایی را معرفی كنید.

تمام كارهای هواپیمای فلایت چك قبل از پرواز بر عهده این معاونت است كه با تعمیر و نگهداری سیستم ها به وارسی پرواز كمك می كند.

مهندسان اویونیك و الكترونیك هواپیمای فلایت چك چه دوره های آموزشی را سپری كرده اند و جای چه آموزش هایی را برای آنان خالی می بینید؟

هفت نفر از مهندسان ما دوره آموزشی موتور  بدنه را سپری كرده اند و دوره B۲ (الكترونیك اویونیك) نیز در دستور كار است. در حوزه B۲ با كمبود نیرو مواجه هستیم ولی دانش و توان فنی مهندسان بومی ما فوق العاده است.

به عنوان متخصص حوزه هواپیمایی، نظر خود را درباره ادعای برخی كه می گویند گزینه های بهتری برای خرید هواپیمای فلایت چك وجود داشته و این هواپیما توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به قیمت بالایی خریداری شده است، بیان كنید.

این هواپیما به همراه پنل های چك ناوبری به قیمت بالایی خریداری نشده است. هواپیمای كینگ ایر سال هاست كه در كشورهای مختلف به عنوان هواپیمای وارسی پروازی استفاده می شود و از توان كافی برای وارسی پروازی در اقلیم ها و مناطق مختلف كشور برخوردار است. از سوی دیگر، خریداری هواپیمای فلایت چك فرصتی شد كه به مهندسان ایرانی اطمینان كنیم و آنها بتوانند توان و دانش خود را در نگهداری و تعمیر سیستم های وارسی پرواز نشان دهند.

استفاده از كادر ایرانی برای نگهداری، تعمیر و وارسی سیستم های هواپیمای فلایت چك چه مزایایی دارد؟

كادر بومی، قابل اعتماد و فیلتر شده است. تمام دست اندركاران وارسی پرواز افرادی متخصص و  متعهد هستند كه تامین امنیت و ایمنی آسمان كشور برای آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد. مهندسان ما آن چنان پرتوان هستند كه می توانند ایراد مهندسان كشورهای دیگر را اصلاح كنند.

از نظر شما، تا چه اندازه نیاز به خریداری هواپیماهای فلایت چك دوم و سوم محسوس است؟

اكنون به دلیل وجود یك هواپیمای فلایت چك، لود كاری این هواپیما بالاست و امكان وارسی همزمان سیستم های فرودگاه ها وجود ندارد. با توجه به برنامه ریزی برای توسعه راه های هوایی باید دست كم دو هواپیمای فلایت چك دیگر داشته باشیم.