شناسهٔ خبر: 54823 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در یک یادداشت تلگرامی مطرح کرد؛

ارزیابی تحولات اخیر بازار مسکن

حامد مظاهریان حامد مظاهریان*: باتوجه به تحولات شتابان اخیر بازار مسکن کشور دیروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی بود تا شرایط کنونی این بازار از سوی نمایندگان مجلس و وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

به طور کلی در این جلسه مسکن از منظر نقش و جایگاه آن در اقتصاد کلان، مولفه ها و مشخصات عرضه و تقاضای مسکن و همچنین بازار مسکن در مقایسه با سایر بازارهای موازی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در بخش اول گفت و گوها وزیر راه و شهرسازی ضمن یادآوری هدف چهارسال گذشته دولت برای خروج مسکن از رکود به اقدامات صورت گرفته برای به تعادل رساندن این بازار پرداخت. در واقع باید گفت با توجه به منفی بودن نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ شاهد نرخ مثبت آن با رشد ۱.۲ درصد بودیم. همچنین تعداد، مبلغ مبایعه نامه ها، قیمت یک متر مربع واحد مسکونی و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال ۹۶ رشد مثبتی را از خود نشان داد. 

در خصوص تامین طرح مسکن اجتماعی کشور نیز باید یادآور شد که با پیگیری های صورت گرفته در طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ خوشبختانه از سوی نهادهای ذیربط در مجموع ۳۶۱۸۷۲ خانوار تحت پوشش مسکن اجتماعی قرار گرفته اند.

از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر موضوع صندوق پس انداز مسکن یکم و سیاست های حمایتی وزارت راه و شهرسازی در تقویت آن بود که در این رابطه نیز داده های آماری نشان از آن داشت که این صندوق به شکل موثری تا کنون موفق عمل کرده و بیش از ۴۴۰۶۱۹ نفر تا کنون در این صندوق اقدام به سپرده گذاری کرده اند. استقبال از این صندوق به سرعت افزایش یافته و اکنون روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن اقدام به باز کردن حساب می کنند.

بخش دوم گفت و گوهای این جلسه به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر اختصاص یافت و افزایش نقدینگی و تاثیرات روانی خروج آمریکا از برجام در اقتصادکلان و بازار مسکن مورد بحث قرار گرفت. به طور کلی بر اساس آمار و داده های میدانی، بازارهای رقیب بخش مسکن مانند بازار ارز، سکه و بورس متاثر از آثار روانی خروج آمریکا از برجام شوک های هیجانی را تجربه کرده اند که پس از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، سازمان تعزیرات حکومتی، مرکزآمار ایران و بانک مرکزی بر داده های ارائه شده صحه گذاشتند .

در ادامه جلسه نیز پیشنهاد گردید تا در کمیسیون ویژه ای مواردی چون اصلاح قانون پیش فروش و تشویق سرمایه گذاران به ساخت واحدهای کوچک مقیاس برای رونق بازار مسکن و ... مورد بررسی قرار گیرد.

آنچه که در این جلسه خوشبختانه نمود بارزی داشت، تفاهم و همفکری میان نمایندگان مجلس با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به حل و رفع دغدغه های مردم بود. در شرایط دشوار کنونی اقتصادی، که کشور بیش از همیشه به همبستگی و تلاش همه نیروهای خود نیاز دارد، این جلسه مشترک میان دولت و مجلس می تواند الگو و نشان خوبی برای تعامل مشترک و همکاری مسئولان برای کاهش مشکلات فعلی و ساخت آینده ایران باشد.

* معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی