شناسهٔ خبر: 54836 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

تشریح اهم اقدمات مرکز تحقیقات برای ارتقاء سطح ایمنی شهرها/ تدوین دستورالعمل اجزای سازه‌ای ساختمان

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات همچنین از تدوین آیین‌نامه ساخت و سازها خبر داد و گفت: زلزله‌های اخیر و خسارت‌هایی که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزای داخلی سازمان از جمله دیوارهای داخلی، اجزای غیرسازه‌ای و میان قاب‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند و به همین دلیل تدوین و ویرایش ضوابط و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری با خبرنگاران و در بیست و هشتمین سالگرد زلزله رودبار و منجیل اهم اقدامات مرکز را برای ارتقای سطح ایمنی شهرها تشریح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: کشور ایران، کشوری زلزله‌خیز است و در طول سالیان شاهد بودیم که زلزله‌های بیش از ۷ ریشتر را تجربه کرده‌ایم که این موضوع مسئولیت ما را در موضوع زلزله بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات مهمی را از آغاز دولت یازدهم برای ارتقای سطح ایمنی شهرها با محوریت مرکز تحقیقات و با همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها آغاز کردیم که از جمله آن‌ها تعیین حریم گسل‌های کلان‌شهرها بود. در این رابطه حریم گسل‌های شهرهای تهران، کرمان و تبریز به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید و براساس آن ساخت و سازها در حریم گسل‌ها محدودیت‌های جدی خواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات همچنین از تدوین آیین‌نامه ساخت و سازها خبر داد و گفت: زلزله‌های اخیر و خسارت‌هایی که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزای داخلی سازمان از جمله دیوارهای داخلی، اجزای  غیرسازه‌ای و میان قاب‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند و به همین دلیل تدوین و ویرایش ضوابط و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

شکرچی‌زاده افزود: در زلزله کرمانشاه ۵هزار میلیارد تومان خسارت به ساختمان‌ها وارد کرد که عمده آن‌ها خسارت به اجزای غیرسازه‌ای بود. به همین دلیل دو کار را در مرکز آغاز کردیم که از جمله آن‌ها تهیه و تدوین دستورالعمل و راهنمای اجزای سازه‌ای و جزئیات دیوارهای غیرسازه‌ای با همکاری سازمان نظام مهندسی و وزارتخانه انجام شد که اجرای آن می‌تواند به نحو قابل قبولی خسارت‌های اجزای غیرسازه‌ای را کاهش دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ادامه داد: در آیین‌نامه ۲۸۰۰ نیز می‌بایستی الحاقیه‌ای داشته باشیم که لازم‌الاجرا می‌شود و عدم اجرای آن تخلف به شمار می‌رود که امیدواریم تا پایان تیرماه الحاقیه ۲۸۰۰ که علاوه بر دیوارها بقیه اجزای غیرسازه‌ای را نیز در بر می گیرد توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ و لازم‌الاجرا شود.

وی از دیگر اقدامات مرکز را طراحی و همکاری برای تولید دستگاه‌های قطع اتوماتیک گاز در هنگام وقوع زلزله عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه شتاب‌نگاری از فرصت‌های مرکز بعد از تحریم بوده است.

شکرچی زاده ادامه داد: توسعه شبکه شتاب نگاری از دیگر اقداماتی بود که مرکز انجام داد. ما از فرصت بعد از تحریم و آنچه برجام ایجاد کرده بود به نحو مناسبی استفاده کردیم و دستگاه‌های شتاب‌نگاری را که قرارداد آنها را با اروپا داشتیم، تحویل گرفتیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به یکی دیگر از برنامه های این مرکز در خصوص کاهش خسارات و خطرات ناشی از زلزله اشاره و تصریح کرد: این مرکز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک یک شرکت دانش بنیان شیر قطع کن اتوماتیک گاز را طراحی و تولید کرد که هم‌اکنون به تولید انبوه رسیده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی درباره تکمیل شبکه شتاب‌نگاری زلزله، اظهار کرد: پس از رفع تحریم ها در دوره ای که برجام به امضا رسید قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه شتاب نگار از یک کشور اروپایی به امضا رسید که تاکنون ۲۰۰ دستگاه خریداری، وارد و تعدادی از آنها در چند شهر نصب شده است.

شکرچی‌زاده  ادامه داد: در تهران نیز چند دستگاه با همکاری شهرداری تهران در حریم گسل ها نصب شده و این دستگاه‌ها به سیستم آنلاین اعلام زلزله متصل شده است. هفته آینده سامانه هشدار سریع که بر اساس همین دستگاه‌های شتاب‌نگاری طراحی و نصب شده است با حضور شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی رونمایی خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی احتمال اینکه خرید دستگاه های جدید شتاب نگار پس از خروج آمریکا از برجام با مشکل مواجه شود وجود دارد. به خصوص که ما به چند هزار دستگاه شتاب نگار زلزله نیاز داریم به همین دلیل قرار است در آینده به مرور تولید دستگاه شتاب نگار زلزله را در داخل کشور آغاز کنیم.

وی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات در راستای کاهش خسارات ناشی از زلزله را توجه به افزایش تاب آوری بیمارستان ها در برابر زمین لرزه عنوان کرد و افزود: زلزله کرمانشاه نشان داد هم بیمارستان های قدیمی و هم بیمارستان های نوساز ما در برابر زلزله مقاومت ندارند و حتی در زلزله سرپل ذهاب تخریب بیمارستان نوساز، خسارات را افزایش داد. از همین رو بر کنترل کیفی ساخت بیمارستان ها متمرکز شده ایم.

شکرچی زاده ادامه داد: در همین راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان مجری ساختمان های دولتی و عمومی که متولی احداث بیمارستان ها است، تفاهم نامه همکاری امضا کرد و ضوابط ساخت بیمارستان را نهایی کرده ایم. این دستورالعمل در ساخت بیمارستان های آتی مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس این ضوابط نباید هنگام زلزله کوچکترین آسیبی به بیمارستان ها وارد شود و حتی از ترک برداشتن آن نیز باید جلوگیری به عمل آید چون بیشتر دستگاه های موجود در بیمارستان ها به دیوارها نصب شده اند حتی آسانسور بیمارستان هنگام زلزله باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی به بحث کنترل کیفی مصالح ساختمانی به عنوان یکی دیگر از فعالیت های مرکز تحقیقات اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین نگرانی ما افزایش مصالح بی کیفیت به خصوص میلگردهای ذوبی در بازار است. این میلگردها که از محل ذوب و بازیافت آهن قراضه تولید می شود به شدت شکننده بوده و ساختمان را در برابر زلزله شدیدا آسیب پذیر می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یکی دیگر از مصالح ساختمانی بی کیفیت را بتن تولید داخل عنوان کرد و افزود: زلزله استان کرمانشاه نشان داد کیفیت بتن ما علیرغم آنکه شرکت های تولیدکننده گواهی استاندارد دارند از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و بخش مهمی از خسارات زلزله کرمانشاه به خاطر کیفیت پایین بتن بود. امیدواریم همکاری ما با سازمان ملی استاندارد بیشتر شود تا کیفیت بتن ارتقا یابد.