شناسهٔ خبر: 54840 - سرویس استان‌ها

نصراله نژاد مطرح کرد؛

سهم ۲۰ درصدی نقص فنی خودروها در تلفات برون‌شهری

مجیدرضا نصرالله نژاد مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با بیان اینکه نقص فنی خودروها از عوامل مهم بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده، گفت: هریک از ما باید به حد توان خود در کاهش تلفات جاده‌ای گام برداشته و از آنجا که نقص فنی خودروها ۲۰ درصد سهم تلفات برون‌شهری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران، جلسه نشست مشترک مدیران مراکز معاینه فنی سنگین و نیمه سنگین به میزبانی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران برگزار شد.

این نشست با حضور مجیدرضا نصراله نژاد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران، عبدالملکی معاونت حمل‌ونقل، الهیاری رئیس اداره ایمنی و ترافیک و جمعی از مدیران مراکز معاینه فنی به‌منظور طرح پیشنهادات، بیان نقطه نظرات، رسیدگی به شکایات و رفع معضلات موجود در مراکز معاینه فنی برگزار شد.

نصراله نژاد مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران گفت: نقص فنی خودروها از عوامل مهم بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده و بسیاری از نقایص خودرو در سفرهای شهری نامشخص ولیکن در مسافت‌های طولانی و در سرعت‌های بالا نقایص ظاهر و مراجعه به مراکز معاینه فنی معایب خودرو را آشکار می‌سازد. ازآنجاکه دارنده خودرو در قبال خود، سرنشینان و جامعه مسئول است کنترل دوره‌ای و رفع نقص فنی در افزایش ایمنی و حفظ جان هم‌وطنان بسیار حائز اهمیت هست.

نصراله نژاد از تغییر و تحولات اساسی که با ارائه راهکارهای مناسب و خط‌مشی‌های کاربردی اداره ایمنی و ترافیک این اداره کل در مراکز معاینه فنی صورت گرفته خبر داد و افزود: در حال حاضر ۹ مرکز مکانیزه معاینه فنی بخش خصوصی و ۴ مرکز معاینه فنی شهرداری در استان تهران مشغول خدمات‌رسانی هستند که در سال ۹۶ تعداد ۱۸۸ هزار خودرو به این مراکز مراجعه نموده که از این تعداد ۳۴ هزار خودرو مردود و آمار بالایی از این مردودی شامل نقص در سیستم ترمز هست.

وی با بیان اینکه نجات یک انسان برابر با نجات کل جامعه است گفت: هریک از ما باید به حد توان خود در کاهش تلفات جاده‌ای گام برداشته و از آنجا که نقص فنی خودروها ۲۰ درصد سهم تلفات برون‌شهری را به خود اختصاص داده با برخورد قاطع، جدیت و پیگیری در بحث معاینه فنی امید است این آمار را به حداقل برسانیم.

مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران از مردودی ۲۲ درصدی معاینه فنی در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: آمار مردودی در کل کشور مابین ۸ تا ۱۰ درصد بوده ولیکن در استان تهران به علت حجم بالای تردد، افزایش ایمنی و حساسیت موضوع به‌طور میانگین از هر ۵ خودرو یک مورد مردود اعلام می‌گردد.

این مقام مسئول عنوان نمود: تاکنون خودروهایی با عمر زیر ۱۰ سال هر ۶ ماه یک‌بار مورد معاینه فنی قرار می‌گرفتند و از آنجا این خودروها ۲۵ درصد کل خودروها را به خود اختصاص داده‌اند لازم است جهت افزایش ایمنی هر ۳ ماه یک‌بار مورد بازبینی قرار گیرند. 

وی در ادامه از تشکیل گروه‌های گشت زنی معاینه فنی خبر داد و گفت: با هماهنگی پلیس‌راه شرق و غرب استان، ماشین‌های گشت زنی با حضور نمایندگانی از اداره ایمنی و ترافیک، پلیس‌راه و صنف معاینه فنی تشکیل خواهد شد.

نصراله نژاد اظهار کرد: این امر به منظور برخورد با متخلفین و افزایش ایمنی کاربران جاده‌ای، بویژه در محورهای منتهی به بخش‌های حاشیه‌ای استان تهران صورت گرفته و با مراکز معاینه فنی به خصوص در استان‌های همجوار تهران که با سهل انگاری موجبات به خطر افتادن جان هموطنان را فراهم می‌نمایند طبق قانون برخورد بعمل خواهد آمد.