شناسهٔ خبر: 54844 - سرویس مسکن و شهرسازی

معرفی کتاب؛

مدیریت مالی نوین شهری

کتاب کتاب مدیریت مالی نوین شهری نوشته محمد آئینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه در راستای بررسی مباحثی چون پایه مدیریت مالی، مهندسی مالی و مدیریت شهری منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کتاب مدیریت مالی نوین شهری نوشته محمد آئینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه به وسیله مؤسسه فرهنگی هنری رایحه تسنیم به انتشار رسیده است.

این کتاب دارای ۸ فصل با موضوعات مبانی مدیریت مالی، مهندسی مالی، تجهیز و تأمین مالی شهری، سرمایه‌گذاری شهری، مدیریت مالی برپایه اقتصاد و مالیه عمومی شهری، مدیریت مالی و بودجه‌ریزی شهری، مدیریت ریسک‌ سرمایه‌گذاری شهری و مفاهیم، ابزارها، نهادها و ساختارهای مالی نوین شهری بوده و مباحث پایه مدیریت مالی، مهندسی مالی و مدیریت شهری را مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

با توجه به روند جهانی شدن اقتصاد کشورها، مدیران و متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. مبانی مدیریت مالی در همین راستا سخن می‌راند. در این مبحث مدیران مالی با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکارهایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند.

مهندسان و مدیران مالی شرکت‌ها علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی بایستی بتوانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند.

برای تبیین جایگاه و نقش مدیریت مالی لازم است در ابتدا به صورت بسیار مختصر، عنصر و مفهوم مدیریت روشن شود. مدیریت عبارتست از علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت های جمعی به منظور رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارایی.

مدیریت مالی را می توان دانش و تأمین و کاربرد وجود برای رسیدن به هدف و یا دانش و علم اداره پول تعریف کرد. به طور کلی تمام اشخاص و مؤسسات پول را تحصیل یا جمع‌اوری و آن را خرج یا سرمایه‌گذاری می‌کنند. درصورتی که ترازنامه را نمودی از وضعیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی در نظر بگیریممدیریت مالی با تصمیم‌گیری نسبت به بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام منابع مالی را تأمین می‌کند و با تصمیم‌گیری نسبت به دارایی‌های جاری بلندمدت و سرمایه‌گذاری‌ها آن‌ها را به کار می‌برد.

معمولا هرگونه تصمیم‌گیری مالی در زمینه تأمین و کاربرد منابع بر عملکرد و ارزش شرکت یا بنگاه اقتصادی اثر می‌گذارد. لذا بهینه شدن فعالیت‌های مالی مستلزم تصمیم‌گیری صحیح نسبت به هریک از منابع تأمین مالی و کاربرد آنهاست. براین اساس تجهیز و تأمین منابع و وجوه مورد نیاز و تخصیص بهینه منابع و وجوه تأمین شده برای اداره هر چه بهتر شهر و نظارت و پایش مصرف صحیح وجوه توسط مدیریت شهری را می‌توانیم مدیریت مالی شهری بنامیم./