شناسهٔ خبر: 54966 - سرویس جاده‌ای

در جلسه بررسی موضوعات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان شد؛

رسیدگی به مشکلات شغلی و مطالبات رانندگان

غلامحسين دغاغله جلسه بررسی مطالبات رانندگان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، پلیس‌راه راهور ناجا، گمرک جمهوری اسلامی ایران و صنوف مختلف رانندگان در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار و به مشکلات رانندگان رسیدگی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا، اظهار کرد: در این جلسه پس از بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات رانندگان، تصمیمات لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط اتخاذ شد، از جمله اینکه بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد ۲ کمیته تشکیل و دو موضوع ساماندهی تشکل‌های صنفی و بیمه تأمین اجتماعی رانندگان را مورد رسیدگی قرار دهد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تشکیل کارگروهی اقدام نموده و مسائل مختلف رانندگان ازجمله حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایشات کارت سلامت، بازنشستگی افراد با ۲۵ سال سابقه و دارای ۵۵ سال سن، قرار گرفتن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و غیره را مورد بررسی قرار داده و از نتیجه اقدامات انجام شده این سازمان را مطلع نماید.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا همچنین بیان کرد: بنا بر اعلام نماینده سازمان تأمین اجتماعی در جهت افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از ۱.۳ به ۱.۵ و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از ۱.۱ به ۱.۳ با تأمین یارانه ۵۰ درصد افزایش یافت. همچنین مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تأمین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نمی‌شوند ولی کارت هوشمند آن‌ها دارای اعتبار است رفع گردید.

دغاغله به نقل از نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کارخانجات تولیدکننده خودرو موظف هستند ناوگانی که می‌توانند پول کامل آن توسط مالک پرداخت شده است را به قیمت قبل تحویل دهند. بنا براین انجمن‌های صنفی و رانندگان می‌توانند درصورتی‌که مستنداتی مبنی بر دریافت مبلغ بیشتری از سوی کارخانجات تولیدکننده دارند، موضوع را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک و نمایندگان صنوف در خصوص موضوع تأمین و توزیع مستقیم لاستیک به قیمت کارخانه برای رانندگان و مالکین برگزار و مقرر گردید وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست نمایندگی‌های منتخب را به همراه نشانی و مشخصات محصولات قابل‌ارائه در اسرع وقت در اختیار این سازمان قرار داده تا با هماهنگی این سازمان و انجمن‌های صنفی رانندگان لاستیک موردنیاز به قیمت مصوب در اختیار رانندگان عزیز قرار گیرد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا خاطرنشان کرد: بر اساس ارائه گزارش نماینده پلیس‌راه راهور ناجا، امنیت در جاده‌ها تأمین‌شده و قرارگاه سرقت نیز در ادارات آگاهی استان‌ها تشکیل و در صورت اعلام سرقت توسط رانندگان موضوع بررسی و اقدام لازم انجام می‌شود. همچنین در این جلسه مقرر شد جلسات کارشناسی قبل از اجرای نصب سپهتن در بخش باری در محل پلیس‌راه راهور ناجا با حضور نمایندگان اصناف برگزار شود.

وی همچنین اظهار کرد: در این جلسه نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در زمینه همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظارت بر روابط ترخیص‌کاران و حمل‌کنندگان اعلام کرد.

دغاغله یادآور شد: در خصوص عدم‌کفایت باسکول‌های فعال در گمرک و معطلی رانندگان در بندر امام خمینی (ره) مقرر گردید گمرک موضوع را در اسرع وقت رسیدگی و نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.