شناسهٔ خبر: 54987 - سرویس جاده‌ای

شکرچی‌زاده:

دانش مهندسی حوزه‌های حمل و نقلی در زمینه ایمنی در برابر آتش ارتقا می‌یابد/ تهیه و تدوین دستورالعمل‌های ایمنی در برابر آتش در مدهای مختلف حمل و نقل

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه و تدوین دستورالعمل‌های ایمنی در برابر آتش در مدهای مختلف حمل و نقلی خبر داد و اعلام کرد: در نظر داریم، همانطور که برای ساختمان‌ها و ایمنی آنها در برابر آتش، آیین‌نامه و دستورالعمل داریم برای سایر مدهای حمل و نقل در حوزه‌های هوایی، بنادر، ریلی و جاده ای، اینکار انجام شود.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سیمنار آموزشی ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش که ۵ تیرماه در محل آن مرکز برگزار خواهد شد به ارایه توضیحاتی پرداخت و اهداف برگزاری همایش فوق را تشریح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: تجربیات، ضوابط و قوانین قابل‌تاملی در کشور برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش وجود دارد و این اقدامی است که سال‌ها قبل آغاز شد و به سرانجام رسید. در زمینه ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش، مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان به این موضوع اختصاص دارد و همانطور که همگان در جریان هستند نیز این مبحث در چندین نوبت نیز ویرایش شد تا به روز شده و متناسب با نیاز روز، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در مرکز، آزمایشگاه آتش وجود دارد بخش عمده فعالیت آزمایشگاه را در زمینه ایمنی اجزای ساختمان‌ها و نه تجهیزات و وسایل نقلیه حمل و نقلی برشمرد و افزود: بعد از ادغام دو وزارتخانه (راه و ترابری و مسکن و شهرسازی) یکی از تلاش‌ها این بود که بتوانیم از این دانش فنی برای حوزه های حمل و نقل نیز استفاده کنیم که این موردتاکید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار داشت. بنابراین لازمه‌اش این بود تا در ابتدا ما مسائل پیرامون را بشناسیم، اولویت‌بندی کنیم و پس از آن، مجموعه اقداماتی را پیش ببریم.

این مقام مسئول یادآور شد: یکی از موضوعاتی که به وضوح در سال‌های گذشته، شاهد آن بودیم آتش‌سوزی اتوبوس‌ها بود که البته دلایل مختلفی نیز برای آنها قید می‌شد. برخی،   شرکت‌های واردکننده اتوبوس‌ها را مسئول این جریان می‌دانستند، و یا حتی بعضا صحبت می‌شد که دستگاه‌های اتوبوس در ابتدا استاندارد هستند ولی با دستکاری رانندگان و مالکان، مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شود و بهره‌برداری مناسب از آنها انجام نمی‌شود.

شکرچی‌زاده با یادآوری اینکه، آتش‌سوزی اتوبوس‌ها، سال‌ها به عنوان یکی از چالش‌های مهم حوزه حمل و نقل شناخته می‌شد، اعلام کرد: به دلیل اهمیت موضوع، ارزیابی مقاومت اتوبوس‌ها در برابر آتش را مورد ارزیابی قرار دادیم و برای اینکار نیز از یک موسسه بین‌المللی تحقیقات آتش یعنی کشور سوئد که در دنیا به عنوان یکی از پیشگامان مهندسی آتش شناخته می‌شوند، کمک گرفتیم. در سیمنار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش از کشور سوئد دعوت کردیم تا به ایران بیایند و تجربیات خود را در زمینه ایمنی اتوبوس‌ها و سایر وسایل حمل و نقلی در برابر آتش با ما در میان بگذارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در نظر داریم به این سمت برویم که همانطور که برای ساختمان‌ها، آیین‌نامه و دستورالعمل داریم برای سایر مدهای حمل و نقل نیز اینکار انجام شود و بتوانیم با این اقدامات، آرام آرام برای حوزه‌های هوایی، بنادر، ریلی و حوزه حمل و نقل جاده ای اینکار را انجام دهیم.

وی یادآور شد: البته زمانیکه سازمان بنادر و دریانوردی، عضویت مجامع بین‌المللی را دارد، به یقین، تمامی الزامات مناسب برای ایمنی در برابر آتش نیز در کشتی‌ها و سایر تجهیزات بندری نیز وجود دارد.

شکرچی‌زاده در عین حال، گفت: در نظر داریم همانطور که مساله مقاومت در برابر آتش در ساختمان‌ها بومی شده و امروزه مهندسان ساختمانی کشور با مساله آتش در ساختمان، آشنا هستند و بسیاری از شرکت‌های داخلی در تلاش هستند تا محصولاتی را تولید کنند که در ساختمان‌ها استفاده شوند و بهبود وضعیت ساختمان ها در برابر آتش را داشته باشیم در حوزه‌های حمل و نقلی نیز این الزامات، تهیه و تدوین شود و به صورت اجرایی درآید.

 وی تصریح کرد:  دانش مهندسی آتش کشور در حوزه حمل و نقل به مراتب از دانش مهندسی آتش در حوزه ساختمان، کمتر است. بنابراین ما درصدد یک ریل‌گذاری مناسب هستیم تا دانش مهندسی کشور در موضوع ایمنی در برابر آتش در حوزه‌های حمل و نقلی ارتقا یابد.

این مقام مسئول از آغاز ارتقای دانش مهندسی حوزه‌های حمل و نقلی در زمینه ایمنی در برابر آتش در ادارات کل استان‌ها و بدنه مجموعه وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت:  فکر می‌کنیم که اگر این موضوع گسترش پیدا کند، بتوانیم آرام آرام ایمنی در برابر آتش را در حوزه‌های حمل و نقلی نیز بهبود ببخشیم و شرکت‌هایی که خودشان تولیدکننده اتوبوس هستند زمانیکه متوجه بشوند که در وزارتخانه ارکانی وجود دارد که موضوع ایمنی تجهیزات و وسایل نقلیه حمل و نقلی را در برابری آتش، ارزیابی می‌کنند، وضعیت موجود را ارتقا بدهند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تجربه موفق مرکز تحقیقات در زمینه ارتقای کیفیت نیوجرسی‌های استفاده‌شده در راه‌های کشور اشاره کرد و افزود: مشابه این وضعیت، نیوجرسی‌ها هستند که در راه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و در نقاطی از کشور عمرشان به بیش از دو سال نمی‌رسید.

وی ادامه داد: در این رابطه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وارد موضوع شد و دستورالعملی را تهیه کرد و به دنبال آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پیمانکاران فعال در حوزه ساخت راه ها را الزام کرد تا از کارخانه هایی خرید کنند که گواهینامه فنی را از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اخذ کرده باشند.

شکرچی‌زاده گفت: امیدواریم در زمینه ایمنی تجهیزات و وسایل نقلیه حمل و نقلی در برابر آتش نیز موفق باشیم. برای رسیدن به این مهم در ابتدا باید دانش خود را با استفاده از ارتباطاتی که با مجامع بین المللی داریم به روز کنیم و امکانات آزمایشگاهی خود را بهبود ببخشیم. امیدواریم در ابتدا بتوانیم برای اجزای به کار رفته در داخل سامانه‌های حمل و نقلی و بعدها برای اجزای بزرگ ترشان این دستورالعمل‌ها و الزامات را بیشتر کنیم و ایمنی را بهبود ببخشیم.

گفتنی است، سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش، سه‌شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ در سالن همایش دکتر پاکدامن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس آن مرکز، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت‌ها و موسسات داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.