شناسهٔ خبر: 55076 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مشهد اعلام کرد:

خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک بازآفرینی مصوب دارد

جلسه معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک مصوب دارد و خراسان رضوی در این زمینه پیشروست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی «هوشنگ عشایری» در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خراسان رضوی که با هدف تبیین و تشریح سیاست های دولت در حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی  برگزار شد، با بیان این که برنامه بازآفرینی شهری بر مبنای ۳ تجربه قبلی تدوین شده است، افزود:  مقام معظم رهبری به سران قوا تاکید کردند که به مسئله ساکنان واقع در محلات هدف شهری یعنی همان حاشیه شهرها و بافت ها فرسوده خاص تر توجه شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به مبناهای قانونی برنامه بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه کشور مجلس در ماده ۵۹، ۶۱ و ۶۲ تاکید شده است که دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله ورود پیدا کنند که براساس این مواد برنامه ششم باید برنامه اقدام مشترک باید به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری برسد.

عشایری با بیان این که برنامه باز آفرینی شهری ایران مبتنی بر ۳ تجربه گذشته تدوین شده و به ستاد ملی بازآفرینی ارائه شده است، اظهارکرد: بعد از جنگ تحمیلی تا ۲-۳ سال قبل ۳ روش توسعه شهری را پشت سرگذاشته ایم، اولین آن ها بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده بود که کالبد محور بود و از تهران برای محلات پروژه تعریف می شد که پول بگذاریم و تملک کنیم و تخریب کنیم به این امید که کاری در آن زمین تملک شده انجام دهیم که رویکرد بالا به پائین و کالبد محور موجب نارضایتی مردم شد و این طرح موفق نبود.

عشایری ادامه داد: دراوایل دهه هشتاد دولت به این فکر افتاد که به سمت بازآفرینی حاشیه شهرها برود که بومی سازی شد و برنامه های بهسازی و نوسازی کالبدی نیز به آن اضافه شد اما بانک جهانی که سرمایه گذار بود به دلیل تحریم ها عقب نشینی کرد و پروژه ها ابتر ماند.

وی گفت: تجربه بعدی مسکن مهر بود که اگر اقدام خوبی بود در اجرا مناسب نبود و این مداخله مستقیم دولت در مسکن نیز ناموفق بود و برمبنای این تجربیات برنامه بازآفرینی شهری نوشته شد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری پایدار با ۶ فعالیت غیر کالبدی و نرم افزاری از جمله نهاد سازی و ابزارسازی و جریان سازی و... آغاز شد.

وی افزود: محور اصلی برنامه ما که پروژه محور بود به محله محور تبدیل شد و هدف ما بازآفرینی محله است و دیگر تفاوت نیز به جای این که در پایتخت یا مرکز استان برای استان ها و شهرستان ها تصمیم گیری می شد اما اکنون به جای از بالا به پائین از پائین به بالا برنامه تهیه شده است.

عشایری ادامه داد: در گذشته یارانه را مستقیم وارد جریان مسکن می شد که سوداگری اتفاق می افتاد و فردی که نیاز به مسکن نداشت متقاضی مسکن می شد.

وی گفت: در برخی موارد امتیاز مسکن مهر به فروش می رفت و دولت از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان یارانه مستقیم پرداخت می کرد و تقاضا به سمت بازار مسکن نیز وجه کاذب پیدا می کرد اما اکنون مدل تقاضا مبتنی بر سرمایه گذاری پیش می رود و در روش مسکن یکم با سود ۶ درصد تسهیلات پرداخت می شود.

عشایری اظهارکرد: با توجه به بازار طلا و سکه بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در صندوق یکم  کشور سرمایه گذاری کرده اند که این افراد نیازمند مسکن واقعی هستند و افرادی که به دنبال مسکن دار شدن هستند در این صندوق سرمایه گذاری می کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار  یادآور شد: به جای پرداخت یارانه مستقیم به ارزان ترین شیوه ممکن یعنی روش وجوه اداره شده، تغییر کرده است.

وی با بیان این که ساخت  سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه بازآفرینی قراردارد، گفت: برای شهرهایی مانند مشهد ۵۰ میلیون وام برای نوسازی و ساخت بدون سپرده گذاری پرداخت می شود و همچنین ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۹ درصد به مردم واگذار خواهد شد.

اجرای برنامه توسط دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی

وی با بیان این که برنامه را به سه بخش تقسیم کردیم و توسط دولت، شهرداری  ها و بخش خصوصی این برنامه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: سالیانه ۲۵هزار میلیارد تومان به برنامه بازآفرینی اختصاص می یابد که تامین معادل ۴۰ درصد مقاوم سازی و نوسازی به عهده بخش خصوصی و ۲۹ درصد معادل ۷ هزار میلیارد تومان شهرداری ها و ۸ هزار میلیارد تومان برعهده دولت است.

وی با بیان این که  ۵۴۳ شهر جامعه هدف ما هستند و بودجه شهرداری های این شهرها حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: شهرداری ها طی سال ۹۶ به میزان ۸  هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بافت های هدف هزینه کرده اند؛ در حالی که براساس برنامه باید شهردارهای هدف ۷ هزار میلیارد تومان هزینه می کردند که این نشان می دهد شهرداری ها از برنامه تعریف شده جلوترند.

وی یادآورشد: دولت در حوزه محلات هدف دولت ۴۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اند و حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان با کسری مواجه بودیم.

عشایری گفت: برنامه از لحاظ تحقق پذیری مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۶ بوده و تحقق پذیری آن بالاست.

وی تصریح کرد: بررسی ما نشان داد معضل جدی ما این است که برنامه ما اقدام مشترک نبوده و هر دستگاهی در یک محله کار می کرده اند و مسنجم و با یک فرمادهی نبوده است.