شناسهٔ خبر: 55094 - سرویس جاده‌ای

هدایتی در سمینار ایمنی اتوبوس در برابر آتش تشریح کرد؛

چهار راهکار ارتقای ایمنی اتوبوس در برابر آتش/ باید به سمت اقدامات پیشگیرانه گام برداشت

جواد هدایتی مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تشریح چهار راهکار ارتقای ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش پرداخت و گفت: باید به سمت اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و استفاده از سامانه‌های گرانقیمت خارجی گام برداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش که هم‌اکنون در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است با اشاره به اهمیت مسئله آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها اظهار کرد: حمل‌ونقل عمومی در ایران جاده پایه است که علت اصلی آن اتکای حمل‌ونقل عمومی به جاده و عدم توسعه سایر شقوق حمل‌ونقلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شود. 

وی افزود: طبق سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در  سال گذشته ۲۷۰ میلیون نفر در جاده‌ها جابه‌جا شدند که می‌تواند حاکی از جابه‌جایی جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور طی ۴ مرتبه باشد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموع تلفات ناشی از حوادث ناوگان عمومی اتوبوس ۱۲۰ الی ۱۳۰ نفر بود که نسبت به سال قبل آن ۲۰ درصد کاهش داشت. 

وی با اشاره به اهمیت ارتقای ایمنی در ناوگان عمومی جاده‌ای بیان کرد: هرچند در جابجایی ۲۷۰ میلیون نفر تلفات ۱۲۰ نفر یک آمار بحرانی به نظر نمی‌رسد اما اعتقاد داریم که تلفات حتی یک نفر نیز زیاد است و ازاین‌رو ایمنی سفر به عنوان یک وظیفه ملی در بخش حمل‌ونقل عمومی باید توسعه یابد.

هدایتی بابیان اینکه سیاست دولت ارتقای حمل‌ونقل عمومی است، گفت: حوادث از نوع آتش‌سوزی بدترین نوع حوادث است که پیشتر شاهد آتش‌سوزی اتوبوس‌ها بر اثر با یکدیگر بودیم که منجر به سوختن ۴۰ نفر از هموطنانمان شد.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای ارتقای ایمنی ناوگان عمومی تأکید کرد: ابتدا باید یک سری استانداردها در باب تولید خودرو لحاظ شود که می‌تواند شامل تیونینگ داخلی، نوع پارچه‌های قابل استفاده در اتوبوس و محل قرارگیری باتری، همچنین جنس سیم‌ها باشد. 

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: همچنین باید بر تعمیرگاه‌هایی که تنها با داشتن یک پروانه فعالیت، استاندارد خودرو را دست‌کاری و  موجب پدید آمدن مخاطرات جدی می‌شوند نظارت و رسیدگی شود. 

هدایتی افزود: نظام خودروسازی در ایران فقط تا مرحله تولید است و درزمینهٔ خدمات پس از فروش به‌ویژه در بخش‌های سوخت‌رسانی و برق برنامه‌ریزی منسجم ندارد.

وی با تأکید بر لزوم اجرای نظارت‌های دوره‌ای بیان کرد: اجناس لوازم یدکی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند که نیازمند یک سری نظارت‌های دوره‌ای بر آن است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: با تشخیص سازمان راهداری ناوگان عمومی اتوبوس کشور ملزم به انجام یک سری تست‌های ایمنی شدند که یک سال به طول انجامید، اما گزارش‌های نتایج این تست‌ها حاکی از کاهش حوادث و اتفاقات مختلف در اتوبوس‌ها به حداقل ممکن بود.

وی با اشاره به سامانه FMS گفت: این سامانه با همکاری شرکت عقاب افشان بر روی ناوگان اتوبوس‌های مسافربری اسکانیا نصب شد که تمام اطلاعات مربوط به مشکلات فنی ناوگان را به‌صورت آنلاین گزارش می‌کند و این گزارش‌ها در اختیار شرکت خودروساز قرار می‌گیرند.

هدایتی با توجه به فاصله شهرها از یکدیگر تأکید کرد: باید به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت شود زیرا این اقدامات می‌تواند به جلوگیری از بروز اتفاقات و همچنین اتلاف هزینه به‌منظور استفاده از یک سامانه گران‌قیمت خارجی جلوگیری شود.