شناسهٔ خبر: 55103 - سرویس بنادر و دریانوردی

با اتخاذ تمهیدات ویژه مدیریتی صورت پذیرفت:

موفقیت‌های مجتمع بندری امام خمینی (ره) در کاهش مصرف منابع انرژی و آب/ اجرای مدیریت سبز در این بندر

عبدالرحیم شولکی به دنبال مشارکت فعالانه کارکنان و اتخاذ تمهیدات مدیریتی ویژه در مجتمع بندری امام خمینی (ره)، مصرف انرژی و منابع آب کاهش‌یافته و گام‌های عملی برای مدیریت سبز برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، سرپرست واحد مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در پی کاهش ساعات کار اداری در ایام تابستانی باهدف صرفه‌جویی در مصرف برق، کارکنان این اداره کل نیز با رعایت اصل صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک شایانی به کاهش میزان مصرف برق و جلوگیری از هدررفت آن کردند.

عبدالرحیم شولکی با اشاره به انجام مطالعات آبیاری فضای سبز به‌صورت آبیاری قطره‌ای در راستای صرفه‌جویی منابع آب، از دیگر اقدامات مدیریتی با بهره‌گیری از فن‌آوری نوین در این راستا خبر داد.

وی نصب کنتورهای هوشمند جهت کنترل بهینه مصرف برق و آب، احداث بانک خازنی جهت کاهش توان راکتیو و مدیریت مصرف انرژی، استفاده از سیستم سولار جهت روشنایی در راستای مدیریت مصرف انرژی، استفاده از بالاست های الکترونیکی در روشنایی ساختمان‌های اداری و عملیاتی جهت کاهش تلفات انرژی را ازجمله این اقدامات برشمرد که تأثیر به سزایی در مصرف بهینه انرژی داشته است.

سرپرست واحد مهندسی و عمران همچنین با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مجتمع بندری بیان کرد: با آغاز به کار این تصفیه‌خانهٔ مدرن و پیشرفته، امکان بهره‌برداری از پساب خروجی به‌منظور مصرف بهینه آب فراهم شد.

شولکی در تشریح تمهیدات مدیریتی به‌منظور مصرف بهینه منابع انرژی و آب، از انجام تعمیرات پیشگیرانه به‌صورت دوره‌ای جهت کاهش تلفات سیستم‌های روشنایی، بانک‌های خازنی، شبکه هوایی و توزیع برق، نصب خازن در چراغ‌های ۴۰۰×۲ وات برج‌های روشنایی مجتمع بندری جهت کاهش تلفات و اصلاح ضریب قدرت و همچنین الزام شرکت‌های بخش خصوصی جهت نصب چراغ‌های LED و بانک خازنی و تقویت سیستم ارتینگ جهت جلوگیری از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی خبر داد.

وی با اشاره به تلاش مستمر این اداره کل در رسیدن به مدیریت سبز، از پیاده‌سازی استقرار سیستم مدیریتی ISO۵۰۰۰۱ که الزاماتی را جهت ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود یک سیستم مدیریت انرژی مشخص می‌نماید، خاطرنشان ساخت: توانمندسازی یک سازمان در پیگیری رویکرد نظام‌مند جهت بهبود مداوم در عملکرد انرژی شامل کارایی، استفاده و مصرف انرژی از اهم اهداف این سامانه مدیریتی است.

یادآور می‌شود، به دنبال شناسایی، اصلاح و رفع نقاط پرمصرف و آموزش کارکنان جهت استفاده بهینه در مصرف آب و برق، علیرغم افزایش ۲۴ درصدی مشترکین آب و ۲ درصدی مشترکین برق، به ترتیب سرانه مصرف مشترکان آب و برق ۳۱ درصد و ۶ درصد در پایان سال ۹۶ کاهش داشته است.