شناسهٔ خبر: 5525 - سرویس ریلی

جهانگیری در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل هوشمند ریلی مطرح کرد؛

وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خوبی برای توسعه شقوق حمل و نقل دارد/ ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی برای خرید ناوگان با لحاظ تشویق‌های مالی وام بدهیم مشکل کمبود ناوگان در کشور حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری صبح امروز ۲۸ اسفند ماه در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل هوشمند ریلی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به اتمام سال ۹۳ و حرکت به سمت سال جدید گفت: امیدوارم سال آینده از هر نظر سال خوبی برای مردم ایران از نظر دستیابی به موفقیت‌های بزرگ داخلی و خارجی، حل مشکلات زندگی مردم و بازشدن گره‌های کور پیشرفت و تسریع در توسعه ایران باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ارزیابی سال ۹۳ گفت: امسال در عرصه‌های بین‌المللی توفیقاتی داشتیم و کشور موفق شد با سازوکارهایی که در حوزه دیپلماسی اندیشیده شد ایران هراسی غربی‌ها را به شکست بکشاند و به عنوان کشوری با تمدن تاریخی که برای حل مسائل منطقه پرآشوب خاورمیانه به خصوص تروریسم چاره اندیشی می‌کند شناخته شود که نمونه آن استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور در سخنرانی‌اش در نیویورک با عنوان جهان عاری از خشونت و تروریسم است. در داخل نیز توانستیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

وی با اشاره به افزایش مناسبات با کشورهای همسایه افزود: با عراق حداکثر تبادلات تجاری را داریم و با ترکیه نیز اگرچه افت روابط تجاری را شاهد بودیم اما با سفرهایی که به زودی مقامات کشورمان به این کشور خواهند داشت روابط با ترکیه را نیز افزایش خواهیم داد. ضمن این‌که روابط تجاری ما با همسایگان شمالی و شرقی بسیار مناسب است.

جهانگیری بر رسیدن سطح تبادلات تجاری ایران در سال ۹۳ با دیگر کشور‌ها به رقم ۱۵۰ میلیارد دلار تاکید و اظهار کرد: در سال ۹۳ فاینانس‌های خارجی کشور همگی به مرحله گشایش اعتبار رسید که نمونه آن انجام ۱۸ میلیارد دلار فاینانس با چین بود که ال‌سی همه آن‌ها گشوده شده است. این رقم فاینانس خارجی در طول یک سال در کشور بی‌سابقه بوده است.

وی همچنین به بازشدن فضای سیاسی کشور در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: امسال فضای تند سیاسی کمتر و نشاط سیاسی بیشتر شد و همه جریانات سیاسی داخل نظام این موضوع را احساس کردند.

جهانگیری کنترل تورم ۴۰ درصدی در ۱۸ ماه گذشته و رساندن آن به ۱۶ درصد فعلی را یادآور شد و گفت: این موفقیت بدون اعمال سیاست انقباض پولی و بانکی بوده به طوری که حجم تسهیلات در سال ۹۳، ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داشت. ضمن اینکه بودجه عمرانی نیز افزایش داشت و امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص دادیم. البته قصد داشتیم ۴۰ هزار میلیارد تومان به این بخش بدهیم ولی کاهش بهای نفت اجازه نداد برنامه‌هایمان به طورکامل انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستیابی رشد مثبت اقتصادی سه درصدی برای نخستین بار در چند سال اخیر افزود: این رقم در ۹ ماه گذشته ۲. ۶ درصد و در طول کل سال سه درصد بود. البته مردم هنوز مشکلات زیادی دارند و تلاش داریم در سال پیش رو موضوعات اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی را در اعم برنامه‌های خود قرار دهیم. اگر شورای نگهبان لایحه خروج از رکود را هر چه زود‌تر تایید کند بسیاری از مشکلات تولید نیز حل خواهد شد.

وی با تاکید بر طراحی برنامه پنج ساله ششم توسعه به صورتی متفاوت از نظر شکلی و محتوایی ادامه داد: در این برنامه علاوه بر جامع بودن، مسئله محور بودن در موضوعات اساسی کشور مانند بحران آب و محیط زیست و نیز توسعه متوازن منطقه‌ای و توسعه صنعت ریلی و سواحل مکران در دستور کار قرار خواهد داشت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید توسعه سواحل مکران در دریای عمران که قبلا از آن غافل شده بودیم را یادآور شد و گفت: اگر هر مترمربع از این سواحل در هر کشور دیگری بود محور توسعه قرار می‌گرفت. تلاش داریم جمعیت زیادی را که در بخش‌های دیگر کشور قرار دارند به سواحل خالی از جمعیت دریای عمان منتقل کنیم و این منطقه محور توسعه قرار گیرد ضمن اینکه کشورهای شمال ایران که به دریای آزاد دسترسی ندارند از استفاده از سواحل جنوبی ما استقبال زیادی خواهند کرد.

جهانگیری وزارت راه و شهرسازی را کانون اصلی توسعه کشور چه از نظر توسعه حمل و نقل ریلی و چه از نظر توسعه بنادر دانست و با اشاره به مدیریت بسیار خوب دکتر آخوندی بر این وزارت گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خوبی برای توسعه شقوق مختلف حمل و نقل به خصوص ریلی تنظیم کرده و دولت نیز توجه ویژه‌ای به توسعه صنعت ریلی دارد.

وی ادامه داد: شرکت راه آهن باید در نخستین اقدام از ظرفیت‌های موجود استفاده حداکثری ببرد. مشکل اصلی کشور ما پایین بودن بهره‌وری است و در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم افزایش بهره وری پیش بینی شده بود اما باز هم در پایان برنامه این درصد منفی بود. بهره‌وری نیازمند برنامه‌ریزی هوشمند و علمی است.

جهانگیری با اشاره به راه اندازی سیستم کنترل هوشمند ریلی در مسیر تهران _ مشهد با سرمایه‌گذاری اندک اظهار کرد: با این سرمایه‌گذاری، ظرفیت جابه‌جایی دو تا سه برابر افزایش یافت. دولت تلاش دارد تا کشور را به سمت دولت الکترونیک هدایت کند. این مهم نه تنها در امور اداری، بلکه در همه فعالیت‌ها پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به بالا بودن توان علمی کشور و درک غربی‌ها از این توان ادامه داد: اینکه فکرکنیم در بخش هسته‌ای توان علمی داریم و در دیگر بخش‌ها اینگونه نیستیم اشتباه است. ما در زمینه آی‌تی، عمرانی و سایر حوزه‌های فنی و مهندسی در بالا‌ترین سطح علمی هستیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بر‌تر ما در بهترین دانشگاه‌های دنیا بدون هیچ پیش شرطی جذب می‌شوند. راه اندازی سیستم کنترل هوشمند ریلی به دست مهندسان و دانشمندان جوان ایرانی بالا‌ترین افتخار برای ماست.

معاون اول با تاکید بر لزوم انتقال حمل و نقل کالا و بار از جاده به ریل دیگر اولویت شرکت راه آهن را خرید واگن و کمک به بخش خصوصی برای تقویت ناوگان معرفی و خاطر نشان کرد: نه در توان دولت است که خودش واگن بخرد و نه به مصلحت است که دولت وارد فاز اجرایی شود. این بهترین نقطه برای فعالیت بخش خصوصی است.

جهانگیری ادامه داد: زمانی که وزیر صنایع بودم آقای آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی بود. وی یکی از مشکلات کشور را کمبود سیمان دانست. در آن زمان یک شرکت احداث سیمان به وجود آوردیم که توان زیادی برای ایجاد کارخانه‌های تولید سیمان ایجاد نکرد. تصمیم گرفتیم تا با اعطای وام از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی کارخانه سیمانی ایجاد شود و نتیجه این شد که نیاز کشور به تامین اعتبار ۳۲ میلیون دلار گشایش ال سی بود اما ۳۷ میلیون دلار ال سی گشایش یافت و امروز بیشتر از نیاز داخلی سیمان تولید می‌کنیم.

وی افزود: اگر همین اقدام را در حوزه ریلی نیز انجام دهیم و از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی برای خرید ناوگان با لحاظ تشویق‌های مالی وام بدهیم مشکل کمبود ناوگان ریلی نیز برطرف خواهد شد. بخش خصوصی در جایی ورود می‌کند که سودآوری داشته باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اولویت بعدی شرکت راه اهن را احداث خطوط جدید ریلی ذکر کرد و افزود: احداث راه آهن چابهار _ زاهدان _ مشهد و نیز ارتباط ریلی کشور با همسایگان از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است ضمن اینکه دولت بر برقی کردن قطار تهران - مشهد اصرار دارد تا نیمه اول سال ۹۴ بخشی از منابع فاینانس چین را به این قسمت اختصاص خواهیم داد. اتصال ریلی به عراق از طریق مرز شلمچه نیز جزو اهداف مهم دولت است.