شناسهٔ خبر: 55297 - سرویس هوایی

یک کارشناس صنعت هوایی اعلام کرد:

تحریم‌ها گزینه‌های پیش روی شرکت‌های هواپیمایی را مسدود کرد

هواپیمای ATR شرکت هما یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است استفاده نکردن صنعت هوایی ایران از ظرفیت‌های به وجود آمده پس از اجرای برجام باعث شده امروز گزینه‌های پیش روی ایران دشوار و بسیار گران باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا علیرضا بحیرایی یک کارشناس صنعت هوایی تصریح کرد: در دوران پس از اجرایی شدن برجام در کنار قراردادهایی که برای خرید هواپیماهای نوساز بسته شد شرکت‌های ما این امکان را داشتند که دیگر گزینه‌های خود در این عرصه را نیز پیگیری کنند. یکی از اصلی‌ترین این گزینه‌ها خرید هواپیماهای دست دوم با سن پایین بود.

وی ادامه داد: وقتی تمام محدودیت ها علیه اقتصاد ایران کنار رفته بود، ما می‌توانستیم با هزینه‌ای اندک تعداد زیادی هواپیما با عمر پایین به کشور بیاوریم و سن ناوگان خود را کاهش دهیم اما عملا هیچ یک از این اقدامات صورت نگرفت تا شرایط بار دیگر برای ما به دشواری سابق شود.

این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه اوج‌گیری تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند بسیاری از گزینه‌های پیش روی شرکت‌های هواپیمایی را مسدود کند، توضیح داد: امروز نه تنها قراردادهای قبلی ما اجرایی نمی‌شوند که حتی دیگر شرایط خرید مستقیم هواپیماهای دست دوم را نیز نداریم. این در حالی است که میانگین سنی ناوگان ما به ۲۰ سال رسیده و ادامه دادن برنامه‌های کلان کشور با این ناوگان امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته بحیرایی همان طور که در سال‌های پیش از برجام این تجربه برای شرکت‌های ایرانی شکل گرفته بود، امروز نیز خرید هر یک از هواپیماهای دست دوم نیاز به چند مرحله پنهان‌کاری دارد که هر یک از آن‌ها هزینه‌ای قابل توجه برای شرکت‌های ایرانی به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به رصد دقیق شرایط صنعت هوایی ایران از سوی دولت آمریکا تصریح کرد: اگر که در این فرآیند نیز خرید هواپیمای ما لو رود یا اجازه رسیدن به کشورش را نمی‌دهند یا باید جریمه‌هایی سنگین برای آن بپردازیم تا جایی که شاید یک هواپیما تا دو برابر قیمت برای شرکت‌های ایرانی تمام شود.

این کارشناس دغدغه تامین قطعات و لوازم مورد نیاز هواپیماها را نیز یکی دیگر از مشکلات پیش روی شرکت‌های ایرانی دانست و گفت: ما در فرصت برجام نتوانستیم که قطعات مورد نیاز خود را نیز به شکل کامل تامین کنیم از این رو حتی اگر یک هواپیمای جدید نیز با عبور از تمام مشقات وارد ناوگان کشور شود، باید هواپیمایی دیگر را که زمین‌گیر است جدا جدا کرده و قطعات آن را برای هواپیماهای دیگر خود کنار بگذاریم.

به گفته وی آمریکا تهدیدهایی را نیز در رابطه با تحریم فرودگاه‌های خارجی که به شرکت‌های ایرانی سرویس می‌دهند، مطرح کرده که در صورت اجرایی شدن کار را پیچیده می‌کند زیرا هیچ یک از این فرودگاه‌ها ریسک آن را نمی‌پذیرند که برای چند پرواز معدود ایرانی، رابطه خود با آمریکا و پروازهای گسترده این کشور را لغو کنند.

بحیرایی کمک دولت و دستگاه دیپلماسی را اصلی‌ترین یاور شرکت‌های ایرانی در شرایط فعلی دانست و افزود: اگر دولت نتواند راه حلی برای عبور از این شرایط پیدا کند، کار شرکت‌های ایرانی سخت می‌شود. هرچند ما توانستیم در سال‌های پیش از برجام در مقابل فشارها مقاومت کنیم اما امروز مشخص نیست که آیا امکان این مقاومت وجود دارد یا باید تغییراتی در ساختار صنعت هوایی ایران به وجود آید.

 سه شرکت هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR در طول روزهای گذشته اعلام کردند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا فروش هواپیماهای خود به ا یران را متوقف می‌کنند.

ایران در ماه‌های گذشته خرید ۲۶۰ فروند هواپیما را نهایی کرده بود که تنها ۱۱ فروند آن به ایران تحویل شده است.

مقامات ایرانی اعلام کردند که تمام گزینه‌های پیش روی خود برای تامین ناوگان و کاهش میانگین سنی هواپیماهای فعال در کشور را در دستور کار قرار می‌دهند. آمریکا اعلام کرده که هر هواپیمایی که حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن از سوی شرکت‌های آمریکایی ساخته شده، باید برای فروش مجوز خزانه‌داری این کشور را دریافت کند و همین مساله باعث شده تقریبا بسیاری از گزینه‌های خرید هواپیماهای نو از دستور کار شرکت‌های ایرانی خارج شود./