شناسهٔ خبر: 55315 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

اقدام معاونت معماری و شهرسازی برای شناسایی اراضی دولتی بلااستفاده/ استفاده از اراضی دولتی برای رونق ساخت‌وساز مسکن

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که وزارت راه و شهرسازی از فرصت اراضی متعلق به سازمان‌ها و موسسات دولتی برای ساخت مسکن استفاده می‌کند، گفت: ساختمان‌های فراوانی متعلق به ارگان‌های دولتی داریم که فاقد فعالیت هستند و به صورت متروکه در قلب شهرها رها شده‌اند که همه آنها می‌تواند، فرصت‌های خوبی برای واگذاری محسوب شوند و قطعا از آنها برای ساخت مسکن و رونق‌بخشیدن به آن، بهره خواهیم برد.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در رابطه با سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت درباره این موضوع که «هیچ دستگاه دولتی حق ندارد زمین بلااستفاده را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد و این یک الزام است و آن را دنبال میکنم که اگر دستگاهی زمینی را در سال ۹۷ استفاده نکرده و آن را واگذار هم نکرده آن زمین را از آن دستگاه بگیرد.»، به ارایه توضیحاتی پرداخت و مجموعه اقداماتی را که مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق آن در دستور کار دارد، تشریح کرد.

ایزدی به مواد قانونی سخنان رئیس‌جمهوری و تاکیدات دکتر روحانی برای الزام دستگاه‌ها به واگذاری زمین‌های تحت اختیار به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که سال ۸۷ مصوب و ابلاغ شد در ماده ۶ خود کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی را که ۱۰۰ درصد سهام آنها متعلق به دولت است را مکلف کرده تا نسبت به عرضه و واگذاری رایگان اراضی تحت‌اختیار خود به وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی همین قانون (قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن) در فصل هشتم ماده ۴۳ باز هم صراحتا اعلام می‌شود که کلیه اراضی واقع در محدوده بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی متعلق به کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی که ۱۰۰ درصد سهام آنها متعلق به دولت است برای حمایت از این امر اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: بنابراین قانون و آیین‌نامه اجرایی آن به صراحت در مورد واگذاری اراضی دولتی در جهت اجرای پروژه‌های بهسازی و نوسازی تاکید می‌کند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری این مطلب که رئیس جمهوری در سخنرانی روز چهارشنبه هفته گذشته خود به صراحت این موضوع را اعلام کردند، تاکید کرد: باید از این فرصت ایجاد شده برای تامین زمین و ساخت مسکن، نهایت بهره را ببریم.

ایزدی در عین‌حال خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در شهرها تحت‌عنوان اراضی متعلق به سازمان‌ها و موسسات دولتی وجود دارد و یا حتی ابنیه فاقد استفاده و متروکه که می‌تواند به این امر اختصاص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که برای ساخت مسکن از ساختمان‌های دولتی فراوانی که فاقد فعالیت هستند، بهره گرفته خواهد شد، گفت: ساختمان‌های فراوانی متعلق به ارگان‌های دولتی داریم که فاقد فعالیت هستند و به صورت متروکه در قلب شهرها رها شده‌اند که همه آنها می‌تواند فرصت‌های خوبی برای واگذاری محسوب شوند.

روحانی؛ هیچ‌دستگاه دولتی حق ندارد زمین بلااستفاده را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد/ این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم

ایزدی همچنین به اقدامات سال‌های گذشته مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شناسایی زمین‌های بلااستفاده دولتی اشاره کرد و افزود: کاری که شرکت بازآفرینی شهری  (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران) در سال‌های گذشته انجام داد به این نحو بود که اراضی دولتی را شناسایی کرد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر که معاونت معماری و شهرسازی مطالعه و مکانیابی تامین اراضی مورد نیاز برای ساخت مسکن را در قالب طرح‌های توسعه شهری در حوزه شهرسازی نیز دنبال خواهد کرد و در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: در ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده است که مطالعه و مکانیابی تامین اراضی موردنیاز را در قالب طرح های توسعه شهری دنبال کند که برای تحقق آن معاونت معماری و شهرسازی مجموعه اقداماتی را در حوزه شهرسازی در دستور کار قرار می‌دهد.

شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی در پایتخت

این مقام مسئول یادآور شد: در یک دوره‌ای در طرح جامع تهران، اراضی دولتی تحت عنوان اراضی ذخیره نوسازی که شامل ۵۴۰۰ هکتار زمین در پایتخت بود، شناسایی شدند. اما آن شناسایی و مطالعه، ترکیبی از مجموعه اراضی دولتی و بخش خصوصی بود که فاقد فعالیت بوده و همچنین بالاتر از یک هکتار نیز مساحت داشتند.

ایزدی افزود: به نظر می‌رسد که می‌توان هم به کمک معاونت معماری و شهرسازی و هم از طریق شهرداری‌ها این شناسایی را کامل کرد و مبنای دستور جناب رئیس جمهوری و اجرای قانون قلمداد کرد. به نظرم این امر شدنی است و کمک بزرگی است. بدین معنا اگر بخواهیم از خودمان شروع کنیم و باری را به دوش مردم نگذاریم، می‌توان از این ظرفیت توسعه استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شناسایی و تکمیل زمین‌های تحت‌تملک سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی تا چه میزان زمان می‌برد، اعلام کرد: فکر می‌کنم نباید خود را منتظر شناسایی و مکانیابی کنیم. اراضی که هم‌اکنون وجود دارد و شناسایی شده‌اند در هر شهری کاملا مشخص هستند که هرکدام از دستگاه‌ها چه میزان اراضی دارند و باید واگذار کنند. ما از همین امکان سنجی اولیه شروع می‌کنیم.

ایزدی در عین‌حال به دشواری انجام این کار به رغم تاکیداتی که رئیس‌جمهوری داشتند، تاکید کرد و گفت: معطل طرح مکانیابی نمی‌شویم هرچند باید همزمان، مکانیابی‌ها را نیز انجام دهیم. زیرا هم‌اکنون تمامی اراضی که متعلق به دولت است تقریبا اهم آن مشخص و معین است که باید آنها را شروع کنیم.

ساخت مسکن اولویت دولت است

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ساخت مسکن اولویت دولت است و دستگاه‌ها باید خود را موظف به اجرای آنها کنند. در مورد اینکه طرح مکانیابی را در حوزه شهرسازی دنبال کنیم در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی قرار می‌گیرد تا دوستان ما بتوانند در استان‌ها این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

ایزدی به دو فرصت خوب ایجاد شده برای اجرای ساخت مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از آن فرصتها، تشکیل جلسات سه قوه با تاکید مقام معظم رهبری است که این جلسات قرار است با تاکید بر تحول در حوزه اقتصاد، تصمیم‌گیری کنند و تصمیمات آنها از طرف مقام معظم رهبری نیز مورد پذیرش و اقبال است. قطعا از این ظرفیت برای تحرک بخشیدن و رونق بخش مسکن استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: معتقدم اگر این شورای متشکل از سه قوا روی پیشنهاداتی که از طرف وزارتخانه برای رونق بخشی به بخش مسکن تاکید داشته باشند از جمله استفاده از ظرفیت زمین‌های دولتی، می‌تواند فرصت مناسبی را ایجاد کرد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فرصت دوم، کمیته یا شورای اجرایی است که زیرنظر رئیس‌جمهوری با محوریت آقای نهاوندیان و آقای ترکان هر هفته جلسه تشکیل می‌دهند و در جهت اجرای طرح بازآفرینی، اقداماتی را در دستور کار دارند که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در جلسات آتی، پیشنهادات خود را به کمیته فوق ارایه می‌کند.