شناسهٔ خبر: 55364 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون:

ارتقاء ظرفیت کریدور شمال- جنوب با برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون/ ساخت ۶۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی برقی در افق ۱۴۰۴/ سرمایه‌گذاری سالانه ۱ میلیارد دلاری دولت در حوزه ریلی

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن هدف از برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون را ارتقا ظرفیت ریلی شرق دریای خزر در کریدور شمال-جنوب عنوان کرد و گفت: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران باید از ۶۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی برقی برخوردار باشد که برای تحقق آن با روسیه وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون اظهار داشت: هدف اصلی این پروژه ارتقا ظرفیت در کریدور شمال-جنوب واقع در شرق دریای خزر، همچنین توجه به ترانزیت در این کریدور است.

وی با توجه به مزیت اتصال به روسیه از شرق دریای خزر گفت: با برقی شدن راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون شاهد افزایش ظرفیت ریلی در شرق دریای خزر خواهیم بود و در غرب دریای خزر این اتفاق با تکمیل راه‌آهن با اتصال ریلی رشت به آستارا رخ می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال ریلی به بندر امیرآباد و بندرانزلی گفت: این اقدامات می‌تواند ارتباط بین روسیه، ایران و دسترسی به آب‌های آزاد جنوب ایران را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان داشت: راه‌آهن در سال‌های اخیر شاهد تحولات بسیار بزرگ و جدی بوده است و نیاز به توسعه سریع اقتصادی نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های حمل‌ونقل است. همچنین ارتباط با کشورهای همسایه و آسیا میانه، همسایگان جنوبی و افغانستان سبب توسعه اقتصادی کشور می‌شود

وی افزود: طی این سال‌ها خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات جدی در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی رخ داده است. به‌صورت متوسط طی سال‌های گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار به‌طور مستقیم از جانب دولت در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شده است و این جدا از سرمایه‌گذاری‌هایی است که از طریق سایر منابع جذب‌شده است.

محمدزاده بیان داشت: این امر فقط به دلیل نقش بی‌بدیل ریل در توسعه اقتصادی و حمل‌ونقل و تأثیر آن در صرفه‌جویی مصرف سوخت است و امیدواریم این اقدامات بتواند منجر به رشد قابل‌توجه در کشور شود.

وی افزود: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است به ۶۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن برقی دست‌یافته باشد، در این راستا راه‌آهن برقی تهران-مشهد، گرمسار-اینچه‌برون به‌علاوه سایر مسیر‌های پر اهمیت که با راه‌آهن روسیه برای برقی کردن برخی از آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم و امیدواریم مطابق این قرارداد برای تحقق سایر قرارداد‌ها نیز گام برداشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مهم‌ترین این مسیر‌ها دوخطه و برقی کردن خط ریلی بین بافق تا سرخس و اتصال آن به خواف همچنین برقی کردن از سرخس تا بندرعباس است. امیدواریم این مجموعه از اقدامات موجب ارتقا سرعت حمل‌ونقل و افزایش ظرفیت حمل و کاهش زمان سیر در کشور شود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در مسر شرق خزر با برقی کردن گرمسار-اینچه‌برون، ارتباط حمل‌ونقل بین ایران و کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و روسیه همچنین ایران، ترکمنستان و ازبکستان افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم این پروژه در زمان مقرر تکمیل شود.

محمدزاده افزود: شرکتی که برای این پروژه انتخاب شده است صاحب تجربیات بسیار خوب و ارزشمندی در بحث برقی‌سازی راه‌آهن دارد و امیدواریم این کار در کشور ایران با سرعت زیادی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری‌های بین راه‌آهن‌های ایران و روسیه بیان داشت: این همکاری‌های در جهت توسعه هر دو کشور نقش‌آفرین خواهد بود و امیدواریم به اهداف مدنظر دولت و مجلس، سهم بار ریلی به ۳۰ درصد کل افزایش یابد.

مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم با همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم این پروژه را در موعد مقرر به اتمام برسانیم و امیدواریم برکات این پروژه به تمام ایرانیان به‌ویژه استان‌های گلستان، مازندران و سمنان برسد و موجب رونق کسب‌وکار و ارتقا زندگی ساکنان مسیر عبوری این خط آهن باشد.