به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده در «نشست مدیران کل راه و شهرسازی استانها با وزیر راه و شهرسازی و معاونان» با توجه به اینکه مطرح شده ادارات کل راه و شهرسازی باید به مسائل حاکمیتی توجه بیشتری داشته باشند اظهار داشت: ادارات کل بازوی قوی وزارتخانه برای اجرای استراتژیها در بخشهای حملونقل، شهرسازی و مسکن است.
وی افزود: استراتژیهای تدوینشده وزارت راه و شهرسازی باید از سوی ادارات کل در بخشهای مختلف در سطح استانها مورد نظارت و پیگیری قرار گیرند؛ زیرا بدون توجه به استراتژیها در سطح استانها به هدف نهایی دست نخواهیم یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: «شورای هماهنگی حملونقل و شهرسازی» و «کمیسیون ایمنی استانها» دو بازوی قدرتمند ادارات کل راه و شهرسازی هستند که میتوانند به پیشبرد اهداف استراتژیهای حملونقل در سطح استانها کمک کنند.
تقیزاده به تشریح استراتژیهای بخش حملونقل پرداخت و گفت: ۲۴ استراتژی و ۱۰۴ اقدام استراتژیک تدوین شده است که ۵۰ مورد در دست اقدام قرار دارد. همچنین آن بخش از شهرسازی که ارتباط نزدیکی با حملونقل دارد نیز در زمان تدوین دیده شد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دهها سال گذشته اقدامات متناقض بسیاری در سطح کشور انجام گرفته است که بخش حملونقل را تحت تأثیر قرار دارد. در حالی که چندین سال است همیشه اولویت توسعه ریلی بهعنوان استراتژی در سطح دولت مطرح بوده است.
وی با اشاره به اقدامات متناقض گفت: در حالی که شعار ما توسعه حملونقل ریلی بوده، همواره در زمان توزیع بودجه بخش جاده ای از سهم بیشتری نسبت به حمل ونقل ریلی برخوردار بوده است.
تقیزاده خاطرنشان کرد: همچنین در بخش صنعت نیز اولویت با ناوگان جادهای بوده است. به طور مثال وزیر صنعت مانع از واردات از خارجی شد که قرار بود از سوی بخش خصوصی وارد کشور شود و همچنان وارد نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اهمیت ترانزیت در کشور تصریح کرد:طبق نظر کارشناسان بعد از نفت بیشترین درامد ایران باید از طریق ترانزیت باشد؛ اما مشاهده میشود که ضوابط و قوانینی تصویب میشود که ناوگان جادهای در مرزها و گمرکات معطل میمانند و این مساله مانع از تقویت ترانزیت کشور میشود.
وی افزود: اما در تدوین سیاستها این مسئله در دست بررسی و مورد توجه قرار گرفت و به سایر دستگاهها نیز اطلاع داده شد.
تقی زاده تاکید کرد: نقش پررنگ ایران در ترانزیت جهان هیچگاه میسر نمیشود مگر اینکه قوانین و مقررات در راستای تقویت ترانزیت تغییر کند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «میزان بار ترانزیت ایران طی چند سال اخیر کاهش یافته است» گفت: از زمان تصویب استراتژیهای حملونقل اقداماتی در دست انجام قرار گرفته است که شرایط تقویت ترانزیت فراهم شده و جلوی انجام اقدامات متناقض را گرفته است.
وی در ادامه به اهمیت ایمنی راه ها اشاره کرد و گفت: قیمت سوخت فعلی ریسک تصادفات را افزایش میدهد. درحالیکه قیمت سوخت در اغلب کشورهای جهان بالاست اما هزینه استفاده از خودروهای شخصی و عمومی پایین است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه «این مسئله در سطح استانها نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد.» گفت: عدم پیگیری این سیاست موجب میشود که تعداد خودرو شخصی و کامیونهای باری در جاده افزایش یابد که بهموجب آن ریسک تصادفات در کشور نیز بالا میرود.
تقیزاده یادآور شد: این نظر شخصی نیست بلکه بر اساس مطالعات جهانی اثبات شده است. یکی از مقایسهها این بوده که در محور عمودی تعداد تلفات جاده و در محور افقی قیمت سوخت را قرار دادهاند و نتیجه حاصله این بود که معمولاً با افزایش قیمت سوخت تعداد تلفات جادهای کاهش مییابد. البته به شرطی که در کنار این اقدام حملونقل عمومی بهویژه حملونقل ریلی و هوایی توسعه یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورهای نفت خیر منطقه مانند عربستان و قطر قیمت سوخت دو تا سه برابر قیمت سوخت در ایران است.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیاست مقابله با خودرو محوری اظهار داشت: در کشورهای توسعهیافته سیاست مقابله با خودرو محوری بهعنوان یک سیاست مسلم تلقی میشود و سعی میکنند مردم را در درون و بیرون شهرها به سمت استفاده از حملونقل عمومی سوق دهند.
وی افزایش تولید خودروهای شخصی و قیمت پایین سوخت را جزو سیاست های متناقص عنوان کرد و گفت:در مقابل یک TOD موفق در کشور وجود ندارد که ما بتوانیم شهرسازی را در جوار ایستگاههای حملونقل توسعه دهیم. البته به این سمت در حال حرکت هستیم و امیدواریم در همایش TOD پایان سال جاری اولین TOD کشور در سطح مطالعاتی را معرفی کنیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه ایستگاههای راهآهن در خارج شهر باشد در هیچ یک از کشورهای جهان پذیرفته نیست.