شناسهٔ خبر: 55462 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به تخریب آثار تاریخی اعلام کرد؛

تاکید بر همدلی مردم، سازمان‌های تخصصی و مسئولان در حفاظت از آثار تاریخی/ جزییات درخواست شورای‌عالی شهرسازی و معماری از رهبر معظم انقلاب/ ابلاغ بخشنامه ممانعت از تخریب آثار تاریخی به دستگاه‌ها

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به تخریب آثار تاریخی در شهرهای مختلف کشور در این مقطع زمانی با تاکید بر اینکه باید مردم، سازمان‌های تخصصی و مسئولان ارشد در حفاظت از آثار تاریخی همدل باشند، گفت: نامه‌ای را از طرف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تقدیم مقام معظم رهبری خواهیم کرد با این مضمون که حداقل بنیادهای مذهبی و دستگاه‌هایی که متولی نگهداری مجموعه‌های مذهبی هستند؛ همچون آستان‌های مقدس در قم، مشهد، شیراز، ری و سایر نقاط به بهانه توسعه در معرض تخریب آثار و بافت پیرامونی قرار نگیرند.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در مورد دغدغه‌های خود در مورد تخریب آثار تاریخی و بی‌توجهی در حفاظت از آثار تاریخی و مجموعه اقداماتی که شورای‌عالی شهرسازی و معماری و معاونت فوق در دستور کار قرار داده است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: عجیب و نگران کننده است در این مقطع زمانی که همگان داعیه حفاظت از آثار تاریخی را دارند، شاهدیم که چقدر راحت آثار تاریخی تخریب می‌شوند و هر از گاهی خبر این به گوش می‌رسد که ساختمان‌های ثبت شده در اقصا نقاط کشور از جمله بافت تاریخی شهر شیراز مورد هجوم بولدوزرها واقع شده‌اند، یا خبر می‌رسد که بخشی از دیوار مجموعه ارزشمند کارخانه حریربافی چالوس دچار تعرض و تخریب قرار گرفته است، یا همچنین، بناها و ساختمان‌های ارزشمندی در اصفهان، کاشان، شیراز، بوشهر مورد تخریب واقع شده‌اند، یا حتی ساختمان‌های ارزشمندی به دلیل تعریض خیابان در تبریز مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر این مطلب که پذیرش این تخریب‌ها در این مقطع زمانی بسیار دشوار است و هیچگونه توجیهی ندارد، افزود: شاید اگر این رخدادها در دوران گذشته بود، می‌توانستیم خود را اینگونه قانع کنیم که اولویت دولت یا دستگاه‌های متولی چیز دیگری است. اما در این مقطع زمانی که همه دستگاه‌ها مدعی موضوع حفاظت از میراث‌فرهنگی هستند، تخریب این آثار به این شکل، هیچ توجیهی ندارد و قابل پذیرش نیست.

ایزدی در بیان دلایل وقوع تخریب‌های گسترده آثار تاریخی از جمله کارخانه حریربافی چالوس، آب انبار قدیمی در اوز فارس و دیگر موارد در این مقطع تاریخی، عنوان کرد: سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی، سوداگری زمین و مستغلات و همچنین ناآگاهی و عدم درک صحیح از ارزش های عناصر و بافت های تاریخی از جمله عواملی است که سبب تخریب های گسترده در شهرهای مختلف شده است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از تنظیم نامه و درخواستی از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای مقام رهبری خبر داد و گفت: نامه‌ای را از طرف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تقدیم مقام معظم رهبری خواهیم کرد با این مضمون که حداقل بنیادهای مذهبی و دستگاه‌هایی که متولی نگهداری مجموعه‌های مذهبی هستند؛ همچون آستان‌های مقدس در قم، مشهد، شیراز، ری و سایر نقاط به بهانه توسعه در معرض تخریب آثار و بافت پیرامونی قرار نگیرند.

وی تصریح کرد: اطمینان داریم که مقام معظم رهبری از این تقاضا حمایت خواهند کرد، همانطور که پیش‌تر نیز از این قبیل جریانات، حمایت‌های لازم را داشتند.  

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: معتقدم در این مقطع زمانی نباید اجازه هیچگونه تخریبی را در شهرهایمان به هیچیک از دستگاه‌ها اعم از دولتی، شهرداری، و بنگاه‌های اقتصادی که تمایل به توسعه در این مناطق دارند، بدهیم.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه روند طی شده ما را به جایی رسانده که با حداقلی از آثار تاریخی روبه رو هستیم و شاید بتوان گفت که بخش اعظمی از آثار باارزش کشور را در شهرها از دست داده ایم و آنچه که تاکنون باقیمانده، محدود و حداقلی است. بنابراین با تاکید مجدد روی حفاظت از آنها از تمامی مسئولان درخواست دارم که روی حفاظت از آثار باقیمانده تاکید داشته باشند و با حساسیت نسبت به موضوع تاکید داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تنظیم بخشنامه ای برای مدیران استانی برای حفاظت ویژه از آثار تاریخی خبر داد و گفت: بخشنامه‌ای را تنظیم کرده و به تمامی مدیران در استان‌ها ارسال کرده‌ایم با این تاکید که مراقبت ویژه ای از آثار تاریخی شهرهای خود داشته باشند و جلوی هرگونه تخریبی را در مراجع قانونی، بگیرند.

ایزدی از تمامی شهروندان به عنوان دیده بانان شهری درخواست کرد تا به هر شکلی که می‌توانند موضوع تخریب آثار تاریخی را اعم از آنکه عضو سازمان‌های مردم نهاد باشند و یا اشخاص حقیقی به دولت و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام کنند.

وی تصریح کرد: دیده‌بانی قدرت بزرگی است و اگر بتوانیم دیده بانی را در جامعه تقویت کنیم می‌توان امیدوار بود که از بخش اعظمی از این تخریب آثار تاریخی می‌توان جلوگیری کرد. بنابراین هم مردم، هم سازمان‌های تخصصی و مسئول و هم مقامات ارشد در کشور همه باید همدل باشند و برای حفاظت از آثار همراهی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: نظام سوداگری زمین و مستغلات، تمامی تلاش خود را می کند تا از این تخریب ها حداکثر انتفاع را ببرد. بنابراین قدرت تحمل و نگهداشت این آثار را ندارد و به هر نحو ممکن در صدد تخریب آثار بر می‌آید.

ایزدی با اعلام این مطلب که نظام سوداگری زمین و مستغلات نیروی عظیمی است، خبر داد: تمامی تلاش ما این است تا در شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده ۵ جلوی صدور مجوز برای تخریب این آثار را بگیریم.