شناسهٔ خبر: 55471 - سرویس ریلی

در دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی:

جزئیات بازدید معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه راه‌آهن سرخس

بازدید معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی در جریان دومین روز سفر به استان خراسان رضوی به همراه مدیرکل راه‌آهن این استان از ایستگاه راه‌آهن سرخس بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت زیرساخت‌های ریلی و ظرفیت‌ حمل ریلی کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از این مسیر ریلی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده، معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرکل راه‌آهن خراسان در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۷ از ایستگاه راه‌آهن سرخس، پل مرزی سرخس و سایت تعویض و تعمیر بوژی بازدید کرد و هدف از انجام این بازدید را بررسی پتانسیل تعویض بوژی و ترانزیت، عملکرد و بررسی نحوه تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل عنوان کرد.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، همچنین از منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازدید کرد و در نشست مشترک با مدیران این منطقه، افزایش استفاده از ظرفیت‌ها و تعامل چند سویه جهت شکوفایی پتانسیل‌های منطقه را به عنوان اهداف این بازدید برشمرد.

هادی ضیایی مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی در حاشیه بازدید معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه راه‌آهن سرخس و نقطه صفر مرزی ریلی بیان داشت: طی شبانه‌روز در ۲ سایت ریلی مرزی ۴۰۰ واگن تردد می‌کنند که البته به دلیل کمبود بار از ۴۰ درصد ظرفیت سایت استفاده می‌شود.

وی افزود: کالاهای مبادله شده در ۳ بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بوده که ۱۸ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۱۰۹ هزار تن کالاهای صادراتی غیرنفتی شامل سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی و رنگ و مواد غذایی، انواع خاک صنعتی و معدنی و سایر کالاها بوده که با حدود ۲ هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیا میانه به‌ویژه ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان حمل شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان اظهار داشت: ۱۲ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۷۱ هزار تن کالاهای وارداتی شامل پنبه، خوراک دام، غلات و مواد صنعتی بوده که با هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن که از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد کشور گردیده، عمدتاً در استان خراسان رضوی تخلیه شده است.

ضیایی مهر تأکید کرد: ۷۰ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۴۲۱ هزار تن کالاهای ترانزیتی شامل پنبه، گوگرد، کود شیمیایی بوده که با ۷ هزار دستگاه واگن از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بارگیری و به مبادی مرزی ریلی به‌ویژه بندرعباس حمل گردیده است.

وی گفت: با توجه به سیاست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روابط با همسایگان، همواره به دنبال برقراری تعامل دوجانبه با کشورهای حوزه CIS بوده‌ایم، به‌طوری‌که در سال گذشته و همچنین در سه‌ماهه نخست سال جاری، جلسات فصلی در سطح مقامات عالی راه‌آهن و جلسات هفتگی مرزی در سطح ایستگاه بین‌المللی سرخس با کشور ترکمنستان، برگزار کرده‌ایم.

وی در جریان بازدید از سایت تعویض بوژی نیز بیان داشت: تعویض بوژی بین خط نرمال ایران و خط عریض ترکمنستان در خاک ایران انجام می‌شود و هم‌اکنون ظرفیت تعویض بوژی ۵۰ واگن به‌صورت هم‌زمان در دو سایت وجود دارد و بر همین اساس روزانه ۳۰۰ واگن تعویض بوژی می‌شوند.

ضیایی مهر ضمن تشریح نحوه تعویض بوژی خاطرنشان کرد: دومین سایت پس از رفع فرسودگی و نقص فنی سایت اول در سال ۹۱ افتتاح شد و این اقدامات باعث شده است که ماندگاری واگن‌ها در سایت تعویض بوژی از ۲۳ روزبه ۱۷ روز کاهش پیدا کند.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به انجام فرآیند تعمیرات و بهسازی چرخ‌ها در سوله‌های مخصوص گفت: به‌طور میانگین روزانه ۳ بوژی تعمیر و بهسازی می‌شوند و در خط قرار می‌گیرند.