شناسهٔ خبر: 55580 - سرویس استان‌ها

بهمنی خبر داد:

تقویت مدیریت سرعت در راه‌های خراسان جنوبی

دوربین ثبت تخلفات سرپرست مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: ۱۸ سامانه ثبت سرعت جدید در محورهای استان خراسان جنوبی فعال شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی، هادی بهمنی از فعال شدن ۱۸ سامانه ثبت سرعت جدید در محورهای استان خراسان جنوبی خبر داد.

سرپرست مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، ادامه داد: در گذشته تعداد ۳۴ سامانه ثبت سرعت در محورهای استان فعالیت داشت که با پیگیری‌های مرکز مدیریت راه‌های استان این مقدار به تعداد به تعداد ۵۲ سامانه ثبت سرعت ارتقاء یافت که غالب این سامانه‌ها، قابلیت ثبت سرعت متوسط را علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای، را دارا است.

وی، همچنین در ادامه افزود: براساس تحلیل انجام گرفته بر ترافیک عبوری در طول بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر راه‌های شریانی استان، درصد تخلف از سرعت مجاز در طول راه‌ها بین ۲۴ تا ۲۸ درصد است که ۸ درصد بیش‌تر از میانگین کشوری است از سویی با افزایش تلفات جاده‌ای در سال گذشته که به دلیل بالای تصادفات است، عمدتاً به دلیل عجله، شتاب، خستگی و خواب‌آلودگی به‌ویژه با توجه به وضعیت راه‌های دوطرفه استان از مهم‌ترین علل و عوامل است که نیازمند تقویت مدیریت سرعت در طول راه‌هاست.

وی عنوان کرد: به‌منظور کنترل اثرات منفی سرعت‌بالا در جاده‌ها، یکی از روش‌های مهم، به‌کارگیری دوربین‌های ثبت تخلف سرعت به‌عنوان راهکار نظارتی و بازدارنده است که در بسیاری از کشورهای دنیا مورداستفاده قرارگرفته است.

بهمنی بیان کرد: غالب این سامانه‌ها، قابلیت ثبت سرعت متوسط را علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای، را دارا است همچنین بیش از ۱۴۰۰۰ تخلف سرعت در اردیبهشت‌ماه سال جاری در محورهای خراسان جنوبی ثبت گردیده است.

سرپرست مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، گفت: با توجه به وجود ۵۲ سامانه ثبت تخلف فعال باقابلیت ثبت سرعت متوسط در استان، روزانه به‌صورت میانگین بیش از ۴۵۰ مورد تخلف توسط این دوربین‌ها ثبت می‌شود.

وی با توجه به اینکه سنوات گذشته سرعت لحظه‌ای دوربین‌های فوق فعال بوده است، اظهار کرد: از ابتدای آذرماه سال گذشته نیز کلیه دستگاه‌های ثبت سرعت متوسط در استان راه‌اندازی گردیده و فعال است.

بهمنی بابیان این موضوع اعلام کرد: ایمنی یک مفهوم بسیار وسیع و چندوجهی است و در کنار ارتقاء ایمنی راه نبایستی از ایمنی خودرو، به‌ویژه کاربران راه‌ها و ضرورت پرهیز از رانندگی پرخطر غفلت نمود.

سرپرست مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، در پایان متذکر شد: بنابراین هوشمندی رانندگان در راه‌ها بسیار ضروری است و افزایش تصادفات فوتی از نوع واژگونی نشان دهنده عدم توجه رانندگان به استراحت مناسب در طول راه‌هاست.