شناسهٔ خبر: 55679 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده مطرح کرد؛

بررسی ساختمان‌های موجود و تهیه دستورالعمل ارزیابی ایمنی در برابر آتش و زلزله/ نهادینه‌کردن بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های عمومی و دولتی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجموعه اقداماتی را که آن مرکز برای سال‌جاری در دستور کار دارد تشریح کرد و گفت: بررسی ساختمان های موجود و تهیه دستورالعمل برای ارزیابی ایمنی آنها در برابر آتش و زلزله در دستور کار مرکز قرار دارد که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و امیدواریم نتایج حاصل از آنها در اختیار مهندسان قرار بگیرد و کار خوبی انجام شود.

محمد شکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین اقداماتی که مرکز تحقیقات در مباحث مختلف در دستور کار دارد به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی و عمومی و همچنین مجموعه اقداماتی برای کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: کار مهمی که در دستور کار مرکز قرار گرفته و جزو دغدغه های اصلی وزارتخانه نیز قرار دارد پیگیری مباحث مربوط به انرژی و ایمنی است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ابلاغ برنامه عملیاتی ایمنی راه ها که چندی پیش توسط وزیر راه و شهرسازی اعلام شد، ادامه داد: در نوروز امسال، تلفات جاده‌ای ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش یافت که اگرچه تردد جاده ای نیز با افزایش همراه بود اما به منظور کاهش تلفات جاده‌ای باید مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که پیش‌بینی می‌شود با کاهش کیفیت زندگی مردم، تلفات جاده‌ای نیز افزایش یابد، خاطرنشان کرد: دولت و برنامه های پنج ساله، دولت را ملزم به کاهش تلفات جاده ای کرده است و ما باید در این مسیر گام های موثری برداریم.

وی پایین بودن قیمت سوخت و ناکافی بودن وسایط نقلیه عمومی را یکی از دلایل اقبال مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، حمل و نقل با وسایط نقلیه شخصی ارزان تر است و شاهدیم که بعضا در سفرهای برون شهری اتومبیل های شخصی به عنوان خوابگاه برای خانواده های متوسط و ضعیف استفاده می‌شود. بنابراین این واقعیتی است که روبه روی ما قرار دارد و نگرانی ما از این است که در زمانی که مسافرت زیاد است در جاده ها این قبیل مشکلات زیاد شود.

شکرچی‌زاده گفت: یکی از کارهایی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار دارد این است که در حوزه جاده‌ها نقش‌آفرینی بیشتری کند.

وی از دیگر موضوعات در دست اقدام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را موضوعات مرتبط با انرژی برشمرد و افزود: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مجموعه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم تا وضعیت ساختمان‌ها را از منظر، مصرف انرژی بهبود بدهیم. همچنین، در پوسته ساختمان‌های اداری مرکز تحقیقات و در موتورخانه‌ها مجموعه تغییراتی را به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی، آغاز کرده‌ایم تا نشان دهیم که با هزینه نه چندان زیاد، می‌توان این قبیل اقدامات را انجام داد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: یکی از مصرف‌کنندگان اصلی انرژی، ما دولتی ها و ساختمان‌های دولتی هستیم و اگر ما بتوانیم سایر دولتی‌ها را مجاب کنیم که برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های خود گام بردارند بعدها این فرهنگ مستمر خواهد شد و مردم نیز این قبیل اقدامات را در برنامه زندگی خود وارد کنند.

وی یادآور شد: مشکل اصلی ما این است که حامل های انرژی قیمت واقعی خود را ندارند و با در نظر گرفتن تمامی موارد باید به فکر چاره باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ساختمان‌های موجود در کشور، سالیانه در حدود ۱۰ میلیارد دلار اتلاف انرژی دارند، گفت: بررسی ساختمان های موجود و تهیه دستورالعمل برای ارزیابی ایمنی آنها در برابر آتش و زلزله در دستور کار مرکز قرار دارد که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و امیدواریم نتایج حاصل از آنها در اختیار مهندسان قرار بگیرد و کار خوبی انجام شود.