شناسهٔ خبر: 55757 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

تشریح برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی در سطح کشور/ ضرورت طراحی سامانه جامع آماری به منظور شناسایی تمامی كودكان لازم التعلیم

مرتضی شكوهی مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در تشریح تشریح برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی این وزارتخانه در سطح کشور بیان کرد: از ستاد ملی بازآفرینی درخواست داریم تا در طراحی یک سامانه جامع آماری به ردگیری و شناسایی تمامی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سراسر کشور که عمدتا در مناطق ناکارامد ساکن هستند وزارت آموزش و پرورش را یاری رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مرتضی شكوهی مدیركل دفتر آموزش دبستانی در وزارت آموزش و پرورش در چهل و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در تشریح برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود اجرای این برنامه از جهات مختلفی حائز اهمیت بوده که فراهم کردن شرایط دسترسی به آموزش برای كلیه كودكان لازم التعلیم، جذب كودكان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، تنوع عوامل موثر بر عدم جذب بازماندگان و ضرورت مشاركت دستگاه‌های مختلف و توجه به آموزش دختران به ویژه در مناطق محروم روستایی و عشایری از جمله آن به شمار می‌رود.

وی در ادامه جذب تمامی دانش آموزان لازم التعلیم گروه سنی دوره ابتدایی، شناسایی و جذب كودكان بازمانده از تحصیل با تاكید بردختران و گروه‌های آسیب پذیر، شناسایی و جذب تاركین تحصیل ، افزایش شاخص های پوشش تحصیلی و نرخ ماندگاری  و افزایش سطح انگیزشی دانش آموزان برای تحصیل را از مهمترین اهداف اجرای این برنامه اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار موجود بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ تعداد ۷۴۸۰۷۵ کودک ۶ تا ۱۱ سال در دوره ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند که بیشترین رقم آن در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کمترین آن متعلق به استان سمنان اعلام شده است.

به گفته این مقام مسئول بررسی آمار مذکور نشان می‌دهد، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در سال‌های اخیر روند نوسانی داشته اما از تعداد آن در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ کاسته شده و به (  ۱۴۲۵۰۲ نفر) رسیده است، از سویی دیگر بیشترین تعداد کوکان بازمانده از تحصیل به ترتیب در استان‌های سیستان وبلوچستان، تهران (شهر تهران وشهرستان‌های تهران)، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی و فارس وجود دارد.

شکوهی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حدود ۲۲ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل در استان سیستان وبلوچستان ساکن هستند گفت:  بررسی آمار واطلاعات مرتبط با شاخص‌های دسترسی به آموزش در دوره ابتدایی نشان می‌دهد که با فعالیت‌ها واقداماتی که طی سال‌های اخیر به اجرا در آمده است، شاخص‌های مذکور در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار داشته و عموما روند افزایشی ( به خصوص طی دو سال اخیر)  داشته است، به گونه‌ای که نرخ ثبت نام خالص پایه اول ابتدایی بایک روند نوسانی، از (۹۷ درصد ) در سال تحصیلی۹۶-۹۵ به (۹۷.۱۶درصد) در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ رسیده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سویی دیگر نرخ ثبت نام خالص دوره ابتدایی نیز دارای روند نوسانی بوده اما  میزان آن از (۹۷.۸۳ درصد) در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به (۹۸.۱۳ درصد ) در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ رسیده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار مربوط به نرخ خالص ثبت‌نام دانش‌آموزان در سطح کشور بیان کرد: بررسی آمار واطلاعات استانی شاخص‌های دسترسی نشان م‌ دهد که وضعیت شاخص‌های مذکور در اکثراستان‌ها، با فعالیت‌ها واقدامات مفید وموثری که صورت پذیرفته است، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند اما کمترین میزان شاخص‌ها به استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی، کرمان، خوزستان، تهران ( شهر تهران وشهرستان‌های استان تهران ) وآذربایجان غربی تعلق دارد.

شکوهی همچنین ادامه داد: وزارت آموظ و پرورش همچنین نسبت به کودکان فاقد هویت نیز اقداماتی را انجام داده و موفق به اخذ مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۵ با موضوع تسریع وتسهیل شرایط ثبت نام وادامه تحصیل كودكان ایرانی فاقد مدارك هویتی شده که اقدامات مربوظه در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشكیل شورای راهبری انسداد مبادی بی سوادی درستاد به منظور ایجاد همكاری، هماهنگی و هم افزایی سازمان‌ها و نهادهای درون وبرون سازمانی جهت تسهیل وتسریع در تحقق اهداف برنامه مذكور را یکی از مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این حوزه اعلام کرد و افزود: توجه ویژه به شورای راهبری انسداد مبادی بی سوادی با تمركز بركودكان كار و خیابان، تهیه وتنظیم شیوه‌نامه اجرایی برنامه انسداد مبادی بی سوادی و ارسال آن به ادارات كل آموزش وپرورش استان‌ها، ایجاد دبیرخانه كشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی‌سوادی  مستقر در استان آذر بایجان شرقی به منظور هم افزایی و بهره گیری هرچه بیشتر  از ظرفیت وتجربیات استان‌ها، استفاده مؤثر از امكانات و ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها، اجرای طرح پژوهشی با عنوان "انجام مطالعات تطبیقی در نظام‌های آموزشی مرتبط با انسداد مبادی بی سوادی" درسال۱۳۹۵، اخذ آمار و اطلاعات كودكان لازم التعلیم و بازمانده ازتحصیل ازسازمان ثبت احوال كشور ومركز آمار وزارت متبوع، ابلاغ بخشنامه در خصوص مشارکت شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین دهیاری‌ها، توسعه آموزش‌های پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم وروستایی، برگزاری جلسات وکارگاه‌های جهت توجیه عوامل اجرایی مدارس و اولیای دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل، استفاده از ظرفیت مادی و معنوی موسسات خیریه وسازمان‌های مردم نهاد دراستان‌ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان تارک و بازمانده از تحصیل دارای مشكلات یادگیری و ... نمونه دیگری از این اقدامات به شمار می‌روند.

مدیركل دفتر آموزش دبستانی در وزارت آموزش و پرورش در ادامه عدم وجود آمار واطلاعات دقیق وكامل از كودكان لازم‌التعلیم، تارک وبازمانده از تحصیل را یکی از مشکلات اصلی این وزارتخانه در رسیدگی به این دانش‌اموزان به ویژه در مناطق ناکارآمددانست و گفت: وجود آمار واطلاعات مختلف و بعضا متفاوت از كودكان بازمانده ازتحصیل در سامانه‌های آماری دستگاه‌ها وسازمان‌های ذیربط، دریافت هزینه ازسوی سازمان ثبت احوال درقبال ارائه آمار و اطلاعات كودكان لازم التعلیم وبازمانده از تحصیل به وزارت آموزش وپرورش، ناكافی بودن هماهنگی‌ها وهمكاری‌های بین بخشی و برون سازمانی بین دستگاه‌ها وسازمان‌های ذیربط، ضعف بنیه اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها بویژه در مناطق محروم وروستایی، وجود پدیده مهاجرت از روستا به شهروایجاد معضل حاشیه نشینی در شهر های بزرگ، تحصیل کودکان در مدارس دینی خاص، وجود کودکان کار وخیابانی، وجود کودکان دارای معلولیت شدید وبیماری صعب العلاج، وجود کودکان بی‌سرپرست وبد سرپرست، ناكافی بودن بودجه ومنابع مالی مورد نیازوعدم تخصیص بودجه پیش بینی شده، ناکافی بودن برنامه‌های آگاهی بخشی واطلاع رسانی بخصوص عدم توجه وهمکاری رسانه ملی درتبلیغات رسانه‌ای از دیگر مشکلات وزارتخانه در این مسیر محسوب شده که انتظار می‌رود ستاد ملی بازآفرینی به ما در این راه کمک کند.

این مقام مسئول در پایان در تشریح پیشنهادات و درخواست‌های اصلی وزارت آموزش وپرورش از ستاد ملی بیان کرد: طراحی سامانه جامع آماری در وزارت آموزش وپرورش با همکاری سازمان ثبت احوال به منظور شناسائی و ردگیری كلیه كودكان لازم التعلیم، بازمانده و تارك از تحصیل ، در اختیار قرار دادن آمار اسمی کودکان بازمانده ازتحصیل با مشخصات وآدرس کامل محل سکونت (دقیق وبروز شده) از سوی سازمان ثبت احوال، تخصیص بودجه ومنابع مالی مورد نیاز از طریق تعیین ردیف بودجه معین ومشخص درسند بودجه سالانه كشور و تجمیع بودجه و منابع مالی كلیه سازمانها ودستگاه‌هایی كه در خصوص كودكان بازمانده ازتحصیل هزینه می نمایند، از مهمترین درخواست‌های ما از ستاد ملی به شمار می‌رود که امید است اعضتی محترم ستاد و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در این امر ما را یاری رسانند.