شناسهٔ خبر: 55780 - سرویس ریلی

گفتگوی پایگاه خبری با قهرمان بین‌المللی بوکس ایران:

با حمایت‌ راه‌آهن به دنیای قهرمانی برگشتم/ راه دشوار تکرار نام «تختی» برای راه‌آهن

میلاد روشن زاده برای ورزشکاران، آوردگاه المپیک یک میدان بزرگ به حساب می‌آید، تورنمنتی که قهرمانی و کسب مدال در آن یک امتیاز ویژه جهت نشان دادن توانایی‌ها محسوب می‌شود. میلاد روشن زاده کارمند راه‌آهن تهران یکی از چهره‌های وزارت راه و شهرسازی در این مسیر است.

 میلاد روشن زاده متولد ۱۳۷۳ زاده پایتخت، دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارمند اداره کل راه‌آهن تهران است. وی از سال ۱۳۸۸ فعالیت در رشته ورزشی بوکس را آغاز کرد و پس از کسب عنوان قهرمانی در مسابقات استان تهران در سال ۱۳۸۹ با شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی در زاهدان موفق به کسب رتبه دوم  وارد تیم ملی بوکس ایران شد.

این قهرمان جوان آن‌طور که خود می‌گوید از کودکی روحیه پرشور و پر انرژی داشته و پس شروع فعالیت ورزشی در رشته بوکس، توانسته فکر خود را بر روی اهداف بزرگ‌تری در زندگی متمرکز کند و به‌جای هدر دادن انرژی خود در کوچه و خیابان در داخل رینگ تخلیه کند. به همین خاطر میلاد روشن‌زاده از شخصیت متواضع، آرام و صبوری برخوردار است.  موضوعی که باعث شده مدیران راه‌آهن با حمایتی از وی به دنبال تکرار نام مرحوم زنده یاد غلامرضا تختی با قهرمانی او در المپیک ۲۰۲۰ باشند.

به‌منظور معرفی چهره‌های وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن، خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با میلاد روشن زاده قهرمان بوکس ایران و جهان گفتگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

با توجه به زمان شروع فعالیت در رشته بوکس و ورود به تیم ملی که حاکی از پشتکار و علاقه شما به این رشته ورزشی است، شما تاکنون چند مقام قهرمانی کسب کرده‌اید؟

میلاد: تعداد مدال‌ها، مقام‌های قهرمانی و نایب قهرمانیم در سطح استان بسیار زیاد است. در سطح کشوری هم موفق به کسب ۸ مدال شامل سه مدال طلا، چهار نقره و یک برنز و در سطح بین‌المللی نیز با شرکت در تورنمنت قطر ۲۰۱۳ موفق به کسب مقام نایب‌قهرمانی و دریافت مدال نقره شدم.

 البته در مسابقات بین‌المللی سال ۲۰۱۲ باکو آذربایجان، علی‌رغم داشتن شانس ۱۰۰ درصدی کسب عنوان قهرمانی و دریافت مدال طلا به دلیل کناره‌گیری از مبارزه با حریفی از رژیم صهیونیستی از کسب عنوان قهرمانی صرف‌نظر کردم. همچنین در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در همان سال نیز به دلیل ناداوری، رتبه هشتم و در مسابقات جوانان آسیا  ۲۰۱۳ رتبه پنجم را کسب کردم. همین دو اتفاق به‌علاوه برخی موارد دیگر من‌جمله مسائل اقتصادی باعث شد که رشته بوکس را کنار بگذارم.

چرا از روی ناامیدی ورزش قهرمانی را کنار گذاشتید؟

میلاد: به دلیل مسائل اقتصادی دیگر نمی‌توانستم تیم ملی را همراهی کنم. علی‌رغم اینکه بوکس یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی جهان است اما متأسفانه بوکسورهای تیم ملی از حقوقی برخوردار نیستند و به دلیل وجود تبعیض بین این ورزش المپیکی با سایر رشته‌ها از کمبود رسیدگی‌ رنج می‌برند.

 چه‌بسا بوکسور‌هایی با جایگاهی به‌مراتب بالاتر از من نیز این ورزش را کنار گذاشته‌اند و به کارهای روزمره خود می‌پردازند. واقعیت این است که وقتی یک بوکسور در سنین حول‌وحوش ۳۰ سالگی از تیم ملی خداحافظی می‌کند به‌غیراز همان ورزش تخصص و حرفه‌ای ندارد؛ و اکثراً بنا بر همین دلایل اعضای تیم ملی ورزش قهرمانی را کنار می‌گذارند.

عرق به ایران مانع قبول دعوتنامه‌های آلمان و ترکیه شد

معمولاً در این مواقع سایر کشورها برای جذب قهرمانان ایران اقدام به ارسال دعوت‌نامه می‌کنند آیا این مسئله برای شما هم اتفاق افتاده است؟

میلاد: بله از کشور‌های آلمان و ترکیه برای ادامه فعالیت در رشته بوکس حرفه‌ای دعوت‌نامه دریافت کردم ما با توجه به تمام کاستی‌ها و کمبودهای موجود به دلیل علاقه و عرق به کشورم تا این لحظه پیشنهادات را رد کرده‌ام.

چه زمانی وارد راه‌آهن شدید؟

میلاد: با مشاهده این ناداوری‌ها دیگر امید به آینده ورزشی خود را از دست داده بودم و سال ۱۳۹۲ در دفتر سیر و حرکت راه‌آهن تهران  مشغول به کار شدم تا اینکه دو سال بعد توسط رضا شاکری مدیرکل راه‌آهن تهران برای ادامه فعالیت ورزشی در رشته بوکس مورد تشویق و حمایت قرار گرفتم. او به من گفت؛ راه‌آهن از شما حمایت می‌کند.

برخورد آن روز مدیرکل راه‌آهن تهران به من قوت قلب داد و باعث شد به‌صورت جدی تمرینات خود را آغاز کنم. تا اینکه پس از گذشت دو سال و بازگشت به آمادگی جسمانی ایدئال در سال ۱۳۹۶ مجدد به اردوی تیم ملی دعوت شدم. سپس در مسابقات بین‌المللی شکست حصر آبادان و مسابقات قهرمانی کشور موفق به کسب مقام قهرمانی شدم.

برخورد کارکنان راه‌آهن با شما چطور است؟

میلاد: در اصل همکاران من در راه‌آهن به من لطف دارند و همواره پشتیبان و یاور من بودند. به‌طور مثال زمانی که باید به فعالیت‌های کاری بپردازم، اما به خاطر تیم ملی باید در اردو باشم آن‌ها قبول زحمت می‌کنند و کار‌های من را انجام می‌دهند تا از تمرینات عقب نمانم. ‌آن‌ها در همه زمینه‌ها لطف داشته و کمک می‌کنند و من از همکارانم به خاطر این همه لطف و مهربانی تشکر و قدردانی می‌کنم.

اما باید یادآور شوم که راه‌آهنی‌ها، مظلوم‌ترین و ازنظر من بامعرفت‌ ترین قشر کارمند هستند.

مدیون زحمات و حمایت‌های راه‌آهن هستم

شما در جشن ۹۰ سالگی راه‌آهن یکی از کاپ‌های قهرمانی را به راه‌آهن اهدا کردید. انگیزه شما از این اقدام چه بود؟

میلاد: من مدیون زحمات و حمایت‌های راه‌آهن هستم. زمانی که کارمند راه‌آهن شدم، عضو سابق تیم ملی به‌حساب می‌آمدم اما هیچ‌وقت از یاد نخواهم برد با حمایت مجموعه راه‌آهن موفق شدم مجدد به تیم ملی بوکس ایران دعوت شوم و افتخار آفرینی کنم. به همین خاطر تصمیم گرفتم بهترین کاپ قهرمانی خود طی سال‌های ۹۴ تاکنون یعنی کاپ قهرمانی مسابقات بین‌المللی بوکس سالگرد شکست حصر آبادان را به راه‌آهن تقدیم کنم.  

همچنین از مسئولان وزارت راه و شهرسازی به‌ویژه دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن، مهندس صادق سکری مدیرکل روابط عمومی شرکت راه‌آهن، مهندس رضا شاکری مدیرکل راه‌آهن تهران، مهندس جعفری مدیر سیر و حرکت به خاطر تمامی حمایت‌ها تشکر می‌کنم.

هدف راه‌آهن برای حمایت از میلاد روشن زاده چیست؟

میلاد: راه‌آهن درگذشته فردی به نام جهان‌پهلوان تختی را درون خود پرورش داده که سربلندی ایران در المپیک را به ارمغان آورده است، اگرچه من هیچ‌گاه به خودم اجازه مقایسه با جهان‌پهلوان تختی را نمی‌دهم، اما راه‌آهن با حمایت و پشتیبانی علاقه‌مند است که من نیز مانند مرحوم جهان پهلوان تختی به‌عنوان نماینده راه‌آهن ایران موفق به کسب مقام قهرمانی جهان در المپیک شوم.

‌ راه‌آهن برای من امکانات مختلفی مانند سالن ورزشی محیا کرده است؛ اما بزرگ‌ترین قوت قلب من همان تماس‌های تلفنی مسئولان راه‌آهن است که ضمن تشویق‌ها به من گفتند خواهان مشاهده حضور من همانند مرحوم غلامرضا تختی نماینده راه‌آهن ایران در المپیک هستند.

چه احساسی دارید وقتی با مرحوم تختی مقایسه می‌شوید؟

میلاد: خیلی خوشحالم و درواقع احساس غرور می‌کنم. همچنین امیدوارم این‌گونه لطف‌ها و حمایت‌ها مستمر باشد تا بتوانم افتخارات متعددی برای راه‌آهن و جامعه ورزشی ایران کسب کنم.

هدف اصلی قهرمانی در المپیک ۲۰۲۰ است

آیا برنامه‌ای برای برنامه‌های شما برای شرکت در مسابقات چیست؟

میلاد: در شهریورماه مسابقات دانشجویان جهان در کشور روسیه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه هم‌اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم در حال تمرین و آماده‌سازی برای شرکت در این تورنمنت جهانی هستم؛ اما هدف اصلی من شرکت در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن و کسب مقام قهرمانی است.

ورزش چقدر در موفقیت کاری شما تأثیر داشته است؟

میلاد: دو مقوله ورزش و کار باهم متفاوت هستند و هرکدام شرایط خاص خود را دارند، به‌عنوان مثال اگر من در بخش تربیت‌بدنی راه‌آهن به خدمت گرفته شوم، حتماً تأثیرگذاری بیشتری خواهم داشت تا اینکه در بخش سیر و حرکت به کار خود ادامه دهم.

میلاد روشن‌زاده در پایان این گفتگوی گرم و صمیمانه از حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، مسئولان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره کل راه‌آهن تهران تشکر و قدردانی کرد.