شناسهٔ خبر: 55907 - سرویس استان‌ها

مدیرکل فرودگاه‎های استان مازندران:

با رفع موانع پروازی، ایمنی نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ساری افزایش یافت

سعداله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‎های استان مازندران از رفع بخشی از موانع پروازی باند ۳۴ این فرودگاه و افزایش ایمنی نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سعداله وطنخواه گفت: دکلهای برق انتهای باند ۳۴ فرودگاه ساری از سال ۱۳۴۸ نصب شده بود که به دلیل ارتفاع زیاد آنها و به خطر افتادن ایمنی هواپیماها در زمان نشست و برخاست، برای حفظ ایمنی بیش از ۵۰۰ متر از آستانه این باند ۲۶۰۰ متری کاهش پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: با این وجود در سال ۹۱ شرکت توانیر طول سه دکل نزدیک به باند را از ۳۶ متر به ۵۲ متر افزایش داد و این امر باعث جابجایی ۹۰۰ متر دیگر از آستانه باند شد که در جمع، بیش از ۱۴۰۰ متر از باند بدون استفاده مانده بود برای همین مجبور بودیم همه پروازها را از باند مقابل انجام دهیم اما وقتی که وزش باد شرایط را تغییر میداد و باید در جهت باند ۳۴ نشست و برخاست انجام میشد با مشکل مواجه میشدیم و به طور کلی وجود این دکلها باعث شده بود که عملیات پروازی با ریسک بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه پس از این اقدام توانیر، از همان سال ۹۱ رایزنیهایی انجام شد که ارتفاع این دکلها کاهش داده شود، گفت: اما از اواسط سال ۹۵ این پیگیریها به صورتی منسجمتر و جدیتر ادامه یافت و سعی کردیم از طریق رایزنی با نمایندگاه مجلس و مسئولان استان آن را به نتیجه برسانیم تا اینکه کار به کمیسیون عمران مجلس رسید و در جلسهای با حضور اعضای این کمیسیون، وزیر نیرو، مدیرعامل توانیر، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، استاندار و ...مقرر شد که وزارت نیرو این دکلها را با هزینه خود که چیزی در حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان میشد، کوتاه کند.

مدیرکل فرودگاههای استان مازندران با اشاره به اینکه برای به ثمر رسیدن این موضوع نزدیک به ۲۰ جلسه برگزار و تعداد زیادی نامهنگاری انجام شده بود، گفت: سرانجام این طرح در روز ۱۹ تیر ۹۷ توسط شرکت توانیر انجام شد به طوری که این سه دکل ۵۲ متری با ۹ دکل ۲۴ متری جابجا شدند و آن محدودیت ۹۰۰ متری برطرف شد و دوباره در باند به آستانه قبلی بازگشتیم.

وطنخواه در مورد امکان رفع تمامی محدودیتهای حاصل از وجود دکلهای برق گفت: اگر بخواهیم موانع پروازی را به صفر برسانیم و از تمام طول باند استفاده کنیم با توجه به گسترده بودن شبکه توزیع برق و هزینههای بسیار بالای جابجایی، این کار بسیار دشواری است. برای رفع همین موانع جدید هم مذاکرات بسیار زیادی داشتیم تا به نتیجه برسیم.