به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیباله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در جلسه برگزار شده با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه مسکن مهر به ویژه در شهرهای جدید بیان کرد: در کل عملیات اجرایی ساخت تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور در دولت قبل آغاز شد که تا کنون یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد تحویل و ۳۰۰ هزار واحد در مرحله اتمام نازککاری قرار دارند که دچار کمبود خدمات روبنایی و زیربنایی بسیاری هستند.
وی با تأکید براینکه بخش عمده منابع اعتباری پایدار طرح مسکن مهر در دولت قبل هزینه شده و بخش اندکی با وجود هزینههای بسیار بالا در بخش خدمات رسانی برای این دوره باقی مانده است گفت:تا کنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از کل واحدها به مرحله فروش اقساطی رسیده اند که ۹۱۳ هزار واحد آن برابر با ۶۶ درصد اقدامات در طول فعالیت دولت ۱۱ و ۱۲ گزارش شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی مسکن مهر از ابتدا در سه قالب خودمالک، تعاونی و انبوهسازی سه جانبه آغاز شد گفت: خودمالکین که تنها مشمول دریافت وام بوده و بدون ورود دولت کار خودرا به پایان رساندند اما تعاونی و قراردادهای سه جانبه پروژه های اصلی و مشکلدار بودند که بخش عمدهای از آنها برای این دولت به جا گذاشته شد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از وجود ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر در مجموعه شهرهای جدید استان تهران به انضمام شهر جدید هشتگرد خبر داد و گفت: در دولت قبل به علت نبود اراضی لازم برای اجرای طرح مسکن مهر به سراغ شهرهای جدید رفته و در این مناطق جانمایی کردند، نواحی که خود دارای مشکلات اولیه در تأمین خدمات و دسترسیپذیری بوده و اینگونه در وضعیت بدتری نیز قرار گرفتند.
وی ادامه داد: به طور مثال در شهر جدید پرند ساخت حدود ۹۵ هزار واحد در سالهای ۸۸- ۸۹ آغاز شد که مورد استقبال خوب مردم هم قرار نگرفت، حال نکته مهم اینجاست که این پروژه با این حجم سنگین از ساخت و ساز از مقیاس یک پروژه مسکونی خارج شده و قطعا در پروژه شکلگیری یک شهر کامل قرار میگیرد چرا که قرار است نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را در خود جای دهد .
طاهرخانی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر در سال ۹۱ عملیات ساخت حدود ۸۲ هزار واحد در شهر جدید پردیس آغاز شد که به دلیل آب و هوای بهتر و منطقه جغرافیایی مورد اقبال بیشتری از سوی مردم قرار گرفت اما مسئله اساسی آن است که ما زمین آماده توسعه شهری در این شهر جدید نداشتیم به همین دلیل نه تنها فرآیند شهرسازی در آن طولانی شد بلکه هزینه های بسیار بالایی را بر دوش سازندگان و دولت گذاشت.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه قطعا اگر این پروژه در اراضی در جنوب تهران پس از تخریب خانههای فرسوده ساخته میشد هزینهای کمتر به همراه داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره تنها ۵۷ کیلومتر دیوار حائل برای فاز ۱۱ احداث شد گفت: از آنجایی که سایت مسکن مهر پردیس هیچگونه دسترسی مناسبی به سایر نواحی نداشت مجبور شدیم تا تونلی برابر با تونل رسالت تهران که خود برای ساخت، عمر سه شهردار را دیده است ساختیم که خوشبختانه هماکنون اتمام و به بهرهبرداری رسیده است.
این مقام مسئول با تأکید براینکه پروژه سایت مسکن مهر پردیس از لحاظ تأمین مالی بسیار تحت فشار است گفت: ما هماکنون در مرحله ساخت واحدها دارای ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی، مرحله زیرساخت ۵۲ درصد و آمادهسازی و محوطهسازی دارای ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم که به دلیل مشکلات متعدد ادامه کار برای ما سخت شده است.
وی در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت بحث خدمات روبنایی سایتهای مسکن مهر، این موضوع را به شدت نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و افزود: در حال حاضر مجموعه سایت مسکن مهر شهر جدید پردیس برای تأمین خدمات روبنایی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، آماده سازی و محوطهسازی یکهزار و ۹۴ میلیارد تومان و خدمات زیربنایی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که جمعا رقمی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص میدهد./