شناسهٔ خبر: 55947 - سرویس جاده‌ای

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران مطرح کرد:

تاکید بر عزم جدی وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات رانندگان و کامیونداران/ لزوم جایگزینی ناوگان اروپایی بجای ناوگان چینی/ آخوندی با سعه صدر به خواسته‌های ما عمل می‌کند

احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیوندارن کشور گفت: خوشحالیم که یک عزم و اراده محکم از سوی وزارت راه و شهرسازی برای حل و فصل مشکلات رانندگان و کامیونداران عزیز به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیوندارن کشور در حاشیه جلسه نمایندگان کامیونداران و انجمن‌های صنفی رانندگان صنعت حمل و نقل جاده‌ای که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با تاکید بر مثبت بودن این جلسات اظهار داشت: پس از دستور وزیر محترم راه و شهرسازی بابت تشکیل کارگروه، جلسات متعددی را تشکیل دادیم که این یک اتفاق مثبت است.

وی افزود: در این جلسات بخش درون‌سازمانی آن که مربوط به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی بود به خوبی در حال انجام است و با جدیت دنبال می‌شود. براساس اطلاعاتی که موجود است این مساله هم در استان‌ها و هم در مرکز به عنوان متولی بخش حمل و نقل‌جاده‌ای کشور در حال پیگیری است.

کریمی گفت: در بحث فراسازمانی هم بحث مشکلاتی است که رانندگان و کامیونداران در این صنعت با سازمان تامین اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث تامین لاستیک و قطعات دارند که واقعا شرایط سختی را سپری می‌کنند. در بحث تامین اجتماعی درخواست‌ها و مطالبات رانندگان با محوریت سازمان راهداری و دعوت از سازمان‌های مذکور در حال انجام است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: در جلسه روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، بررسی و مروری بر عملکرد کارگروه‌ها در گذشته صورت گرفت و توسط نمایندگان صنف گزارش داده شد. انصافا آقای دکتر آخوندی با سعه صدر به مباحث گوش داده و با گرفتن پاسخ مناسب بابت ابهامات موجود دستورات لازم را به معاون خودشان یعنی آقای مهندس حسن‌نیا و سایر زیرمجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دادند تا حل مشکلات با سرعت بیشتری انجام بگیرد. جلسه امیدوار کننده‌ای بود و امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته یک نتیجه خوب عاید رانندگان کشورمان شود.

کریمی با اشاره به بحث بیمه تکمیلی که یکی از مطالبات رانندگان بود و با مدیریت صورت گرفته قرار است بدون پرداخت هزینه رانندگان و خانواده‌شان شامل بیمه تکمیلی شوند، درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: درخصوص عرضه و تقاضا و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل جلساتی را با دکتر نوبخت و معاون ایشان دکتر عدل داشتیم که یک بحث تخصصی در سازمان برنامه و بودجه است. قرار شد که مفاد فرآیند نوسازی در اختیار انجمن‌ها و کانون‌های صنفی قرار بگیرد و با گرفتن نقطه نظرات و اعمال آنها این مساله مدیریت شود.

وی افزود: با توجه به اینکه فرآیند نوسازی در گذشته موفق نبوده است و متاسفانه یکی از دلایل آن بالا بودن تعداد ناوگان ما نسبت به بار موجود بوده است که این مساله که فقط توسعه ناوگان را دنبال می‌کردیم باعث شده توفیقی درنوسازی نداشته باشیم. این رویه قرار است تغییر پیدا کرده و همزمان با موضوع توسعه، بحث جلوگیری از توسعه بی‌‌برنامه ناوگان هم مدنظر است که با ابلاغ بخشنامه و هماهنگی‌ها با مراجع ذی‌ربط این اتفاق خواهد افتاد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور در این خصوص ادامه داد: از لحاظ کیفی یکی از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد و در جلسات متعددی هم آن را مطرح کردیم این است نوسازی بخشی از ناوگان چینی کشور است. متاسفانه در سال ۱۳۸۴ عمدتا دو شرکت خودروساز بحث نوسازی را به شکل توسعه ناوگان ایجاد کردند که یک کم لطفی از سوی دوستان بود. در حال حاضر خوشبختانه موضوع بحث توسعه ناوگان نبوده و تنها بحث نوسازی آن با استفاده از ناوگان اروپایی است.

کریمی در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر در ساختار حمل و نقل و اصلاح آن که وزیر راه و شهرسازی هم نگاه ویژه‌ای روی این موضوع دارند، گفت: در دنیا ساختار حمل و نقل به این شکل نیست  که در ایران وجود دارد.  در حال حاضر ما ۴۰۰ هزار ناوگان در بخش حمل و نقل به صورت فعال داریم که باید با یک مدیریت واحد اداره شوند.

وی افزود: در گذشته یکسری سیاست‌های ناکارآمد در سازمان راهداری مشکلاتی را ایجاد کرد. یکی از این سیاست‌های غلط که در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان در صدد اصلاح آن هستند، بحث افزایش تعداد شرکت‌های حمل و نقل بود. جایی که معتقد بودند هرچه این شرکت‌ها بیشتر باشد رقابت بیشتر خواهد شد در صورتی که این یک رقابت کاذب با سرمایه کامیونداران است.

وی افزود: وقتی برای شرکت حمل و نقلی که در روز سه تا چهار بارنامه صادر می‌کند، صرفه اقتصادی نداشته باشد به جای ۸ درصد کمیسیون قانونی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کند. این ساختار باید اصلاح شود و اجزای حمل و نقل در جایگاه اصلی خودشان تعریف شوند. در این زمینه باید وظایف و تکالیف هریک از اعضای حمل و نقل هم مشخص شده تا به نحو احسن کارها پیگیری شود. خوشبختانه دکتر آخوندی از این مساله استقبال کردند و قرار است در جلسات آینده که اصرار زیادی روی برگزاری آن دارند، این مباحث ادامه پیدا کرده و در این زمینه دستورات لازم را به معاون خودشان آقای حسن‌نیا برای پیگیری دادند.

کریمی در پایان گفت: در مکاتبه‌ای که با ریاست محترم جمهور داشتیم تاکید کردیم که این وظیفه دولت است که به مطالبات عمومی هر قشری رسیدگی کند که رانندگان و کامیونداران بخشی از این اقشار هستند. قطعا این‌طور نیست که به خاطر یکسری اعتراض صورت گرفته مطالبات خودمان را عنوان کنیم اما حالا خوشبختانه بهتر از قبل با یک عزم جدی به مشکلات توجه می‌شود. خوشحالیم که یک عزم و اراده محکم از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجلس برای حل و فصل مشکلات رانندگان و کامیونداران عزیز به وجود آمده است که جای تشکر و تقدیر دارد.