شناسهٔ خبر: 56039 - سرویس مسکن و شهرسازی

شرکت عمران بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد:

اعطای ۱۸ هزار و ۵۳۷ فقره تسهیلات نوسازی در چهار محال و بختیاری/ بازآفرینی ۹ محله هدف تا سه سال آینده در استان

بافت فرسوده گلستان طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت عمران بازآفرینی شهری ایران چهار و محال و بختیاری در مجموع دارای ۱۶۷۴ هکتار بافت اکارآمد شهری بوده که قرار است تا سال ۱۴۰۰ ۹ محله آن طی عملیات بازآفرینی نوسازی و احیا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی «شرکت بازآفرینی شهری ایران»، ۱۶۷۴ هکتار از مساحت این استان را در مجموع بافت ناکارآمد (شامل بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، تاریخی یا سکونتگاه غیررسمی) تشکیل می­دهد که این رقم حدود ۱۹ درصد از کل مساحت استان است.

تقسیم­ بندی بافت ناکارآمد در استان

بر اساس تعاریف، بافت ناکارآمد شهری شامل سه بخش بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه­‌های غیررسمی است. در استان چهار محال و بختیاری ۱۱۶۵ هکتار بافت میانی، ۱۳۵ هکتار بافت تاریخی و ۳۸۳ هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که به ترتیب ۱۳.۴، ۱.۵ و ۴.۴ درصد از مساحت استان را شامل می­شوند.

 مرکز استان و شهرستان­‌ها

به طور معمول بیش­ترین بافت ناکارآمد شهری در مراکز استان­‌های کشور قرار دارد. شهرکرد نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ۶۷۶ هکتار بافت ناکارآمد (۱۴ درصد از کل مساحت شهر) به لحاظ وسعت، بیش­ترین بافت فرسوده را در خود جای داده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط «شرکت بازآفرینی شهری ایران»، در بین شهرهای استان چهار محال و بختیاری، شهر کیان با ۳۱ درصد بیش­ترین سهم بافت ناکارآمد را در سطح استان به خود اختصاص داده است. پس از آن، جونقان، بلداجی و هفشجان به ترتیب با ۲۴، ۲۰ و ۱۹ درصد در مکان­های بعدی قرار دارند

 تسهیلات بانکی در استان

در راستای اجرای مصوبه شماره ۹۰۴۵۳/ ت۵۱۱۶۶هـ مورخ ۸/۸/۱۳۹۳ هیات محترم وزیران، از ۳۰۰ هزار واحد سهمیه کل کشور طی سال­‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، معادل ۱۸ هزار و ۵۳۷ فقره تسهیلات از محل اعتبار از محل بانک­‌های عامل به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، به استان چهار محال و بختیاری اختصاص یافته است.

از این رقم طی دوره مذکور، ۲۰۲۵ فقره سهمیه تخصیص داده شده که در نهایت ۸۱۲ فقره به معرفی به بانک عامل منجر شده و ۳۰۵ فقره به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

 اهداف برنامه ششم توسعه در استان

بر اساس اهداف کمی برنامه ششم توسعه، تا سال ۱۴۰۰ (سال پایانی برنامه) در این استان باید ۴۲۹ هکتار از بافت ناکارآمد در ۹ محله مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

به گزارش دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران، این اقدامات در شش بخش کلی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ مورد هدف­ گذاری قرار گرفته ­اند.

بر این اساس، قرار است تا سال ۱۴۰۰، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ­ای با ۴۰۶ هزار متر مربع و ارتقای زیرساخت­های شهری و محله­‌ای با دو میلیون و ۳۹۳ هزار متر طول شبکه انجام شود. همچنین بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­ ای و توسعه قلمروی عمومی با ۸۲۶ هزار متر مربع تا سال پایانی برنامه هدف ­گذاری شده است.

در بخش خدمات اجتماعی، ارتقای توانمندی­های اقتصادی، ظرفیت­سازی اجتماعی و نهادی با ۴۲۱ فعالیت در دست اقدام است. همچنین تهیه طرح­‌ها و برنامه های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌­ای در ۱۲۹ هکتار و بهسازی، مقاوم­سازی و نوسازی مسکن در ۹۰۴۸ واحد مسکونی اقدام خواهد شد.

 پروژه­‌های جاری طراحی شهری

با هدف بازآفرینی شهری در استان چهار محال و بختیاری سه پروژه در سطح استان در مرحله مطالعه و معماری قرار دارد. دو پروژه برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه­‌های غیررسمی و طرح مسکن دولتی در شهرکرد تعریف شده ­اند که طرح مسکن دولتی در مرحله معماری قرار دارد. همچنین طرح برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه­‌های غیررسمی در محله تیربرزه­ای هفشجان نیز در دست مطالعه است.

 پروژه­‌های اجرایی در استان

به گزارش «شرکت بازآفرینی شهری ایران»، دو پروژه اصلی «ساماندهی حاشیه مسیل» در محله اشکفتک (با ۹۰ درصد پیشرفت) و شبکه جمع­ آوری آب‌­های سطحی در محلات مهدیه، چالشتر و اشکفت شهرکرد (با ۹۰ درصد پیشرفت) در دست اقدام است. این دو پروژه بالغ بر ۴۱۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی را به خود اختصاص داده ­اند./