شناسهٔ خبر: 56073 - سرویس جاده‌ای

در دومين نشست كميسيون تخصصی ستاد مراكز لجستيك كشور مطرح شد:

تلاش برای ايجاد يك ذهنيت واحد در مورد مراكز لجستيك در کشور/ ضرورت تعیین پهنه‌های ستاد مراکز لجستیک و ورود به مرحله اجرایی

جلسه دومين نشست كميسيون تخصصی ستاد مراكز لجستيك كشور با هدف سامان‌دهی مراكز لجستيك و افزايش كارايی حمل‌ونقل بار با حضور فعال نمايندگان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در محل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ادامه فعاليت‌های ستاد مراكز لجستيك كشور در راستای سامان‌دهی مراكز لجستيك و افزايش كارايی حمل‌ونقل بار،‌ دومين جلسه كميسيون تخصصی ستاد مراكز لجستيك در روز دوشنبه ۲۵ تيرماه در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.

در اين نشست كه با حضور فعال نمايندگان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار شد به منظور ايجاد يك ذهنيت واحد در مورد مراكز لجستيك، بحث و تبادل نظر ميان اعضای كميسيون در خصوص ارائه دسته‌بندی و تعاريف جامع و مانع از انواع مراكز لجستيك صورت گرفت و توافق كلی ميان حاضرين در اين رابطه حاصل شد.

با توجه به اهميت این مسئله، موضوع نشست آتی كميسيون تخصصی نيز به همين موضوع اختصاص خواهد داشت و انتظار می‌رود در پايان جلسه سوم، تعاريف و دسته‌بندی دقيق و جامع كه مورد قبول همه فعالان و صاحب‌نظران لجستيك در كشور باشد،‌ حاصل شود.

با نهايي شدن اين موضوع،‌ نوع مراكز لجستيك مورد نياز در هريك از پهنه‌های مصوب ستاد مراكز لجستيك كشور مشخص شده و با تعيين سازمان مسئول در هريك از پهنه‌ها، ايجاد مراكز لجستيك وارد مرحله اجرايی خواهد شد.

گفتنی است اولین جلسه ستاد مراكز لجستیك كشور طی یک ماه گذشته به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و بررسی و تصویب پهنه‌های منتخب ایجاد مراكز لجستیك با هدف ارتقای بهره‌وری و توسعه خدمات لجستیك در كشور و تعیین سازمان مسئول ایجاد این مراکز از دستور كارهای اصلی این جلسه بود.

در این نشست ابتدا نتایج مدل ریاضی مكانیابی مراكز لجستیك در قالب یک شبکه یکپارچه و بهم پیوسته مراکز لجستیک ارائه و پهنه‌های منتخب برای ایجاد هر یک از انواع مراكز لجستیك معرفی شد.

لازم به ذکر است ستاد مراکز لجستیک کشور بر اساس مصوبه نشست ۲۰۲ شورایعالی هماهنگی ترابری کشور و با هدف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی کلان موضوعات مرتبط با مراکز لجستیک کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با عضویت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، گمرك جمهوری اسلامی ایران، شركت‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی كشوری، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران تشكیل شده است./