شناسهٔ خبر: 56091 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم/ تاکید مجدد بر ممنوعیت ساخت وساز در حریم گسل‌ها/ فروش اقساطی ۶۶ درصد از واحدهای مسکن مهر

گزارش آخر هفته مسکن حمایت وزارت راه و شهرسازی از مرمت مسجد جامع ساری، برگزاری چهل و ششمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری، تشریح دو اقدام مهم وزارت راه و شهرسازی در تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تاکید مجدد بر ممنوعیت ساخت وساز در حریم گسل ها، افتتاح بیمارستان ۹۵ تختخوابی برکت شهید ستاری قرچک از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

دولت تحت هیچ شرایطی وارد حوزه ساخت و ساز نشود

وزیر راه و شهرسازی تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن را به عنوان مهمترین اقدامات دولت در حوزه مسکن اعلام کرد و گفت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.

ضرورت راه‌اندازی کمپین حمایت از توسعه آموزش در بافت‌های هدف بازآفرینی

وزیر راه و شهرسازی در چهل و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی کمپینی جهت حمایت از توسعه آموزش در بافت‌های هدف بازآفرینی بیان کرد: با راه‌اندازی این کمپین می توانیم از کمک‌ خیریه‌های متعدد و حتی سازمان بورس نیز در این مسیر استفاده کرده و در توسعه سیستم اموزش در سطح کشور گام برداریم.

مسجد جامع ساری، میراث سوخته

عباس آخوندی طی یادداشتی در رابطه با آتش گرفتن مسجد جامع ساری نوشت: آتش‌سوزی مسجد جامع ساری که از آثار اولیه دوره اسلامی در مازنداران است موجب تاسف عمیق همه‌ی دوستداران این سرزمین است.

تهران در صورت بروز زلزله احتمالی به صورت یکپارچه در معرض خطر است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی مناطق شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند، گفت: تلاش ما بر این است که ضمن شناسایی پهنه‌ها و معرفی آنها در مناطق مختلف سعی کنیم تا از ساخت و ساز در حول و حوش این گسل‌ها و ایجاد مستحدثاتی همچون پمپ بنزین، انبارهای مختلف مواد شیمیایی و سایر تاسیساتی که برای ایمنی مردم مخاطره‌آمیز هستند، پرهیز کنیم.

بررسی ساختمان‌های موجود و تهیه دستورالعمل ارزیابی ایمنی در برابر آتش و زلزله

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجموعه اقداماتی را که آن مرکز برای سال‌جاری در دستور کار دارد تشریح کرد و گفت: بررسی ساختمان های موجود و تهیه دستورالعمل برای ارزیابی ایمنی آنها در برابر آتش و زلزله در دستور کار مرکز قرار دارد که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و امیدواریم نتایج حاصل از آنها در اختیار مهندسان قرار بگیرد و کار خوبی انجام شود.

فروش اقساطی ۶۶ درصد از واحدهای مسکن مهر در ۵ سال گذشته

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه بخش عمده منابع اعتباری پایدار طرح مسکن مهر در دولت قبل هزینه شده و بخش اندکی با وجود هزینه‌های بسیار بالا در بخش خدمات رسانی برای این دوره باقی مانده است گفت:تا کنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از کل واحدها به مرحله فروش اقساطی رسیده اند که ۹۱۳ هزار واحد آن برابر با ۶۶ درصد اقدامات در طول فعالیت دولت ۱۱ و ۱۲ گزارش شده است.

بازنگری و تدقیق مجدد محدوده های مغایر با طرح جامع دستگرد

گزارش مغایرت اساسی شهر دستگرد موضوع الحاق به محدوده شهری در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مطرح و پس از بحث و تبادل نظر اعضا، مقرر شد تا طرح فوق باردیگر به کمیته فنی شورا رفته و ضمن تدقیق مجدد با اعمال نظرات اعضای شورای‌عالی برای تعیین تکلیف نهایی بار دیگر به شورای عالی شهرسازی و معماری بیاید.

تخصیص ۷ هزار مترمربع زمین برای اجرای طرح بازآفرینی شهری

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که مشکلات تغییر سند برخی از واحدهای صنعتی استان یزد که قبلا خارج از محدوده شهری بودند و هما اکنون به شهرها افزوده شدند حل و فصل شده است، از تخصیص ۷هزار مترمربع زمین از طریق سرمایه گذاری مشارکتی و از سوی سازمان ملی برای اجرای طرح بازافرینی شهری در استان یزد خبر داد.

ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای شکل گیری هویت در شهرهای جدید

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز مسئله هویت به عنوان یک نقطه ضعف توسط حوزه شهرسازی در شهرهای جدید ذکر می‌شود گفت: هویت موضوعی است که باید در طول زمان شکل بگیرد وبه صورت ناگهانی ظاهر نمی‌شود، بنابراین وظیفه اصلی ما در این حوزه ایجاد بسترهای لازم جهت شکل‌گیری هویت بوده و تصور اینکه یک سکوننگاه پس از ۲۰ سال هویتی کاملا منسجم از خود نشان دهد تصور اشتباهی محسوب می‌شود.

افتتاح بیمارستان ۹۵ تختخوابی برکت شهید ستاری قرچک با حضور هاشمی و ستاری

مدیرعامل سازمان مجری و ساختمان‌های عمومی و دولتی ضمن اعلام خبر افتتاح بیمارستان ۹۵ تختخوابی برکت شهیدستاری قرچک با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تامین اعتبار ۱۱ میلیاردتومانی بیمارستان توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد و گفت: مجموعا حدود ۳۳ میلیارد تومان برای احداث این بیمارستان سرمایه‌گذاری کردیم.