شناسهٔ خبر: 56143 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست مشترک مطرح شد؛

وزارت راه و شهرسازی از بنیاد حریری بابل برای ادامه فعالیت در استان حمایت می‌کند/ معرفی دپارتمان مطالعات شهری بنیاد حریری

جلسه به دنبال اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از بنیاد حریری بابل و پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ادامه فعالیت آن بنیاد در حوزه‌های گفتمان‌سازی، آموزش و دیده‌بانی، بخشی از فعالیت‌های دپارتمان مطالعات‌شهری بنیاد حریری، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمایت از انجمن ها و بنیادهای مردم نهاد از دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و به منظور اثبات آن نیز خانه های گفتمان شهر و معماری با همت مجموعه وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاونت معماری و شهرسازی با حمایت وزیر راه و شهرسازی با دشواری فراوان و با همت صاحبنظران و دلسوران عرصه معماری و شهرسازی و فعالان میراث فرهنگی کشور در برخی از شهرها، شکل گرفتند.

خانه وارطان (خانه گفتمان شهر و معماری) در خیابان طالقانی تهران نمونه باارزشی است که از دولت یازدهم با همت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و فعالیت های ارزشمند محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی که پیش تر مسئولیت شرکت عمران و بهسازی شهری (شرکت بازافرینی شهری) را برعهده داشت تشکیل شد و هم اکنون مکانی برای بحث و تبادل نظر صاحبنظران و همچنین دانشجویان و علاقمندان است.

به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون خانه‌های گفتمان شهر و معماری در شهرهای کرمان و گرگان نیز تشکیل شده اند و تبریز نیز جلسات متعددی را برگزار می کند و فاقد مکان است که در اولین فرصت و ایجاد شرایط مناسب خانه گفتمان در این شهر نیز راه اندازی خواهد شد.

با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته اعضای هیات امنای بنیاد حریری که هم‌اکنون برای ادامه فعالیت خود در شهر بابل با مشکلاتی مواجه شده‌اند نشستی را با محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی برگزار کردند و خواستار حمایت وزارت راه و شهرسازی از این بنیاد خیریه که به فعالیت های علمی و پژوهشی مشغول است، شدند.

در این نشست، معاون معماری و شهرسازی حمایت قاطع وزارت راه و شهرسازی را از بنیاد حریری اعلام کرد و خواستار تداوم فعالیت های این بنیاد در سه حوزه گفتمان سازی، آموزش و دیده بانی شد.

بنیاد حریری که به گفته اعضای هیات مدیره فعلی در دو شاخه پژوهشی و دانش آموزی فعالیت دارد از دپارتمان های متعددی تشکیل شده است که یکی از آنها که مرتبط با فعالیت های وزارتخانه راه و شهرسازی است دپارتمان مطالعات شهری نام دارد.

دپارتمان مطالعات شهری بنیاد حریری با هدف هم اندیشی درباره مسائل شهری و منطقه ای (اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی) و گسترش و ترویج دانش عمومی و تخصصی درباره موضوعات مربوطه و ایجاد ارتباط با کنش گران حوزه عمومی با ایجاد حساسیت درباره مسائل شهری ومنطقه ای با حضور اساتید به نام معماری و شهرسازی و فارغ التحصیلان تشکیل شد.

فعالیت‌های دپارتمان مطالعات شهری بنیاد حریری بابل در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷

برگزاری ۱۹ نشست عملی- تخصصی تحت عنوان چهارشنبه های شهری تحت عناوینی همچون شهر به مثابه یک کانون فرهنگی، شهر و محیط زیست، نقش ما در تامین و تضمین کیفیت شهر، اقتصاد شهری و زنان، مدیریت توسعه شهری در حریم شهرها، شهر و مدرسه، شهر و پسماند، شهر و کم توانان جسمی، مساله کیفیت فضای شهری، مساله مدیریت شهرداری ها، نقد و ارزیابی طرح توسعه شهری (طرح بازنگری طرح جامع شهر بابل)، شهر و پیاده، بازافرینی بافت شهری، شهر و رودخانه های شهری، مسائل و چالش های شهری حال و آینده ایران، تولید فضای شهری از مشهدسر تا بابلسر، مفهوم زیبایی در زندگی شهری و توسعه فضایی یکپارچه بخشی از فعالیت های این دپارتمان است.

همچنین این دپارتمان، دو کارگاه تخصصی را تحت عنوان کارگاه آموزشی نوا و فضا در موسیقی و معماری ایران و همچنین توسعه یکپارچه زیرساخت ها و سکونتگاه با همکاری دانشگاه ETH زوریخ برگزار کرده است.

تهیه طرح های مطالعاتی- پژوهشی و مطالعاتی- اجرایی از دیگر اقداماتی است که دپارتمان مطالعات شهری انجام داده است که طرح های مناسبی در حوزه شهرسازی به شمار می روند. به عنوان نمونه بررسی نظام درآمد-هزینه شهرداری بابل و عوامل موثر بر آن، بررسی و امکان‌سنجی راه‌اندازی کارت الکترونیک شهروندی جهت استفاده از خدمات شهری، امکان سنجی اجاری طرح محله ما در شهر بابل، تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی طرح های عمرانی شهر بابل، تهیه برنامه ۵ ساله شهرداری بابل، شناسایی شرح وظایف قانونی و مرسوم شهرداری بابل و نقش قانونی سایر سازمان ها در توسعه شهر بابل و در نهاییت شناسایی پتانسیل های شهر جهت برگزاری برنامه ها و فستیوال هایی در سطح شهر بابلی در جهت برانگیختن حس تعلق شهروندان بخشی از طرح های مطالعاتی- پژوهشی این بنیاد است.

مدیریت پسماند، مکانیابی و ایجاد دفاتر چندمنظوره شهرداری، ساماندهی مشاغل مزاحم، طرح جامع مبلمان شهری، طرح جامع نماهای شهری و تهیه و تنظیم ضوابط و مقررات برای آنها، طراحی ورودی های اصلی شهر، ایجاد پیاده راه تجهیزشده در محدوده باغ سراج، ساماندهی پارک ها و فضاهای سبز موجود در شهر جهت باززنده سازی آنها نمونه پارک نوشیروانی، تهیه برنامه راهبرید توسعه شهر بابل، ساماندهی تابلوهای شهری و تهیه و تنظیم ضوابط برای آنها، مکانیابی و طراحی پارک های تجهیزشده با رویکردهای متفاوت در شهر بابل و امکان سنجی، مکانیابی و طراحی فضاهای مناسب شهری جهت تبدیل به پیاده راه ها و نقاط مکث در سطح شهر بابل از طرح های مطالعاتی- اجرای بنیاد حریری است.

اعضای دپارتمان مطالعات شهری بنیاد علمی حریری متشکل از ۹ نفر؛ محمود شارع پور دکترای جامعه شناسی، نوین تولایی دکترای شهرسازی، گلنوش حریری کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، ایرج اسدی دکترای شهرسازی، علی ثباتی دانشجوی دکترای شهرسازی، محمدرضا حق جو دانشجوی دکترای شهرسازی، افشین نظری کارشناس ارشد طراحی شهری، میلاد سیفی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و مجتبی شهمیری دانشجوی دکترای شهرسازی است.