شناسهٔ خبر: 56161 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

آخرین وضعیت کالاهای رسوبی و متروکه در بنادر کشور/ ۱۵ درصد محوطه‌های بندر امام‌خمینی در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی

بندر امام خمینی معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت کالاهای متروکه و رسوبی را در بنادر جنوبی کشورتشریح کرد و گفت: حدود ۱۵ درصد محوطه‌های بندر امام خمینی در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است که این آمار به همراه دیگر آمار به گمرک اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی ‌حسن‌زاده عضو هیات‌عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، آخرین وضعیت اشغال انبارهای تحت‌مالکیت آن سازمان را با کالاهای متروکه و رسوبی تشریح کرد و گفت: در بنادر با توجه به اهمیتی که یک کشتی برای بندر دارد فرض بر این است که ما باید برای جلوگیری از دموراژ کشتی بتوانیم کالا را سریع از کشتی تخلیه کنیم و کالایی را که برای صادرات لازم است به سرعت برای کشتی بارگیری کنیم تا کشتی بتواند به سرعت از بندر خارج شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اولویت در بنادر کشور با حمل یکسره است، افزود: برای تحقق حمل یکسره در بنادر کشور نیاز است تا در بنادر کشور، محوطه های مناسبی برای نگهداری انواع کالا وجود داشته باشد که در اکثر بنادر ایران به واسطه وجود محوطه های نگهداری کالا، می توانیم به انواع کالاها خدمات بدهیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: یکی از امتیازاتی که محوطه‌های حمل کالا دارند این است که مجازیم، حداکثر ضریب اشغال انبار را تا ۶۰ درصد نگه داریم و بیشتر از آن مجاز نیستیم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر کشور سه زمانِ دوئل تایم، زمان رسوب کالا و زمان متروکه شدن وجود دارد که به صاحبان کالا تعلق می گیرد، خاطرنشان کرد: مدت زمان انجام تشریفات بندری وعملیات بندری به صاحبان کالا می دهد و این زمان، زمان ماندگاری موقت است که بین ۵ تا ۱۰ روز در بندر است، زمان رسوب کالا در بازه زمانی ۳ ماهه است و در این زمان نیز صاحب کالا، هزینه کالا را به اپراتورها می‌دهد.

حسن زاده زمان متروکه شدن را سومین زمان عنوان کرد و افزود: زمان متروکه شدن هرچه کوتاهتر باشد بهتری است و هرچه این زمان طولانی تر باشد به معنای اشغال محوطه‌های بندری و از دست رفتن، زمان است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از وجود ۲۲۵ هزار تن کالای متروکه و ۱۴۳ هزارتن کالای رسوبی در بندر امام خمینی که از زمان رسوب آنها گذشته است خبر داد و گفت: این آمار به گمرک اعلام شده است.

وی اعلام کرد: ۱۳ انبار و مخزن در بندر امام در اشغال کالاهای متروکه است که به رغم پیگیری‌های سازمان بنادر تاکنون تعیین تکلیفی در اینباره نشده است.

حسن‌زاده با اعلام این مطلب که حدود ۱۵ درصد محوطه های نگهداری کالا در بندر امام در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است، گفت: در سطح کشور در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد محوطه های نگهداری کالا در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است که باید تلاش کنیم این میزان در بندر امام خمینی نیز کاهش یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش تناژ کالاهای متروکه بین سال گذشته و امسال متاسفانه روند افزایشی داشته است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از رسوب ۹۵ هزار TEU کالای کانتینری و در حدود ۳ میلیون تن کالهای غیرکانتینری در بندر شهیدرجایی خبر داد. وی گفت: مجموعا در حدود ۱۲۱ هزار کانتینر ۲۰ فوت در بنادر داریم که بسیار فراتر از مدت زمانی که باید در بنادر می‌بودند هستند و هنوز صاحبان کالا امیدوارند که بتوانند آنها را ترخیص کنند.