شناسهٔ خبر: 56192 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران در استان اصفهان مطرح کرد:

مردم محوری یكی از ویژگی‌های اصلی در برنامه بازآفرینی شهری است/ نیاز به سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع در بافت‌های ناكارآمد

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه برنامه بازآفرینی با سه رویكرد محله محوری، مشاركت مردمی و برنامه اقدام مشترك تدوین شده است گفت: قطعا هرچه اتفاق می‌افتد باید خاستگاه مردمی آن محله باشد كه این تغییر الگو یكی از ویژگی‌های خاص این برنامه به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، هوشنگ عشایری در دومین روز سفر خود به استان اصفهان از پروژه های بافتهای ناكارآمد شهری شهرستانهای برخوار، شاهین شهر و میمه ، خمینی شهر و شهرضا بازدید و در جلسات ستاد بازآفرینی این چهار شهرستان كه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، فرمانداران ، شهرداران و مسئولان محلی برگزار شد حضور یافت.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران مبتنی بر سه رویكرد تدوین و در۱۹ بهمن ۹۶ توسط ریاست جمهوری صادر شد كه این برنامه ملی برای ۱۴۱ هزار هكتار از اراضی كه نزدیك به ۳۰ درصد جمعیت شهری را شامل می شود و حدود ۲۰ میلیون نفر در آن ساكن هستند  تدوین شده كه طبق تكلیف قانونی باید سالانه به ۲۷۰ محله و در ۵۴۳ شهر ورود پیدا كنیم كه تا سال ۱۴۰۰ باید  ۱۳۳۴ محله را كه نزدیك به ۱۰ میلیون جمعیت در آن ساكن هستند تدوین نماییم.

وی با اعلام اینكه این برنامه با سه رویكرد محله محوری، مشاركت مردمی و برنامه اقدام مشترك تدوین شده، اظهار كرد: در گذشته رویكرد بر این بود كه از بالا به پایین برای محله‌های كشور طرح تهیه ، تصمیم‌گیری و اجرا شود و محور فعالیت‌ها پروژه‌ها بود، اما  امروز محور اصلی محله است و طرح بازآفرینی شهری محله محور است و با مشاركت مردمی.

وی اضافه كرد: مشاركت مردمی یعنی نیاز به سلیقه و تفكر مردم محله كه شهرداران و برنامه ریزان باید بر اساس مردم ساكن در آن محله نقشه‌كشی كنند و هرچه اتفاق می‌افتد باید خاستگاه مردمی آن محله باشد كه این تغییر الگو یكی از ویژگی‌های خاص این برنامه است.

مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: هر محله یك سازمان اجتماعی است و هر اجتماعی فرهنگ اختصاصی خودش را شامل می شود و كالبدها باید مبتنی بر فرهنگ حاكم بر آن سازمان اجتماعی به نام محله باشد.

وی خاطرنشان كرد: سالانه ۲۵هزار میلیارد تومان منابع لازم است كه ۱۰ هزار میلیارد تومان را بخش خصوصی، ۷هزار میلیارد تومان را شهرداری و ۸ هزار میلیارد تومان را دولت كمك می كند كه دولت موظف است در چارچوب اقدام مشترك كه همه دستگاه‌ها سهم خود را پرداخت می كنند اقدامات لازم را برای برآورده شدن نیازهای محله‌های شهر انجام دهد.

ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی در برنامه‌های بازآفرینی شهری

حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان نیز خطاب به شهرداران و مسئولین محلی گفت: در حوزه بازآفرینی شهری چهار محور را می توان در شهرها فعال كرد كه اولین محور آن بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسكن در كل بافتهای فرسوده است كه لازم است تا در راستای صدور پروانه در بافتهای ناكارآمد شهری فعال باشیم كه هم از تسهیلات ویژه استفاده نمایید و هم تخفیفات عوارض را دریافت نمایید كما اینكه در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان تخفیف عوارض بین شهرداری ها تقسیم شده است.

دومین مورد بحث توسعه خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محلی است كه با مشاركت دستگاههای ذیربط و با حضور شركت بازآفرینی شهری و اعتبارات اختصاصی برای خدماتی همچون آموزشی، ورزشی، بهداشت و درمان و ... در نظر گرفته می شود.

سومین مورد بحث بهسازی و ارتقاء خدمات زیربنایی محله است كه با كمك دستگاه‌ها، بهسازی و توسعه آن انجام می‌شود .

مهمترین و آخرین بخش بحث ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی ، اجتماعی است كه می توان توانمندیهای اقتصادی شهر و محلات را معرفی و عرضه تولیدات شهر را به عنوان یك پارامتری كه ارتقاء توانمندیهای اقتصادی شهر است را فعال نمود.

گفتنی است در این سفر از پروژه های امامزاده نرمی ، جاده شاپور آباد، باند دوم جاده سین در برخوار بازدید و سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی و پایگاه سلامت پروین اعتصامی و روكش آسفالت معابر محله قرطمان در خمینی شهر افتتاح و ضمن بازدید از پروژه های بازار و كارخانه نوین شهرضا، كلنگ احداث مجموعه ورزشی، آموزشی در شهرضا به زمین خورد./