شناسهٔ خبر: 56248 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

همکاری بیشتر سازمان بنادر با مهندسان مشاور/ نقش بنادر به واسطه صنایع تبدیلی در پسکرانه ارتقا یافته است

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چارچوب فعلی برقرار شده بین سازمان بنادر و مهندسان مشاور، تعاملی و توسعه‌ای است، بر ضرورت حفظ توان تخصصی و مهندسی کشور و عدم غفلت به این مجموعه توانمند ، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در مراسم امضای یادداشت همکاری بین این سازمان و جامعه مهندسان مشاور ایران تاکید کرد: در یک مقطعی طی ۲۰ سال گذشته، طرح‌ها و پروژه‌ها در سازمان بنادر صرفا ساخت بندر بود، در حال حاضر اما به دلیل ارتقای نقش بنادر و تغییر سیاست‌های ارائه خدمات بندری و اقتصادی در فضای پیرامونی بندر ناشی از ساخت تاسیسات زیر بنایی و صنایع تولیدی با ارزش افزوده بالا، همکاری با متخصصان و مشاوران نیز طیف گسترده‌تری از فعالیت‌ها را به خود گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طیف متنوع و گسترده فعالیت‌های در دست انجام در اراضی پشتیبانی و پسکرانه بنادر امام‌خمینی (ره) و امیرآباد، خاطرنشان کرد: با توجه فعالیت‌های تجاری و تولیدی بسیار زیادی که در پسکرانه بنادر کشور در شمال و جنوب ایجاد شده، انتظار می‌رود حلقه اتصال سازمان بنادر با مهندسان مشاور فراتر از گذشته باشد.

 وی خاطر نشان کرد:  این سازمان به واسطه نقش‌اش در ایجاد صنايع تولیدی تبدیلی  و ارزش افزوده در پس‌کرانه بندری باید از پروژه‌های صرفا بندری فاصله بگیرد.

مهندس راستاد با بیان اینکه چارچوب فعلی برقرار شده بین سازمان بنادر و مهندسان مشاور، تعاملی و توسعه‌ای است، گفت: سازمان بنادر به واسطه ابزار، امکانات و توانی که دارد می تواند به سهم خودش کمک موثری به جامعه مهندسان مشاور کند.

 مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به لزوم حفظ توان تخصصی و مهندسی کشور و عدم‌غفلت به این مجموعه توانمند، تاکید کرد: بی‌شک توان تخصصی و دانشی کشور در حوزه مهندسان مشاور بسیار فراتر از نرم معمول در منطقه است و امیدوارم فضای سیاسی و بین‌المللی در کشور به گونه‌ای رقم بخورد که زمینه برای حضور هرچه بیشتر متخصصان کشور در حوزه‌های جهانی بیشتر شود.

 مهندس راستاد با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه قالب این تفاهم‌نامه نباید تشریفاتی باشد، بلکه چارچوب عملیاتی نیز از آن استخراج شود، تصریح کرد: جامعه مهندسان و مشاوران کمک کنند بنادر ایران کامل، پیشرفته و بی نقص هم در بخش زیربناها و هم در حوزه روبناها باشد.

 به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، راستاد طراحی و نظارت بر مراحل ساخت زیر بناها و روبناها توسط جامعه مهندسان مشاور را بسیار موثر و تعیین کننده ارزیابی کرد و گفت: باید بتوانیم بنادر مان را به عنوان پایانه مورد توجه ناوگان بین المللی به رخ بکشیم.

 در این نشست همچنین دکتر گتمیری؛ رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور، به توان بالای جامعه مهندسان در زمینه های مختلف مهندسی اشاره کرد و فعالیت‌ها و پروژه‌های انجام شده توسط مهندسان مشاور درکشور را برشمرد.  

به گفته گتمیری، جامعه مهندسان مشاور یکی از بزرگترین ان جی او های متخصص در کشور است که از ۲۰ کارگروه تخصصی تشکیل می شود که کارگروه بندرسازی از جمله آنهاست.

 رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور مدل همکاری این مجموعه با سازمان بنادر را یک الگو تعاملی برای سایر ارگان های دولتی و حاکمیتی دانست و افزود: جامعه مهندسان با تعریف مسئولیت های بزرگ برای خود، به عنوان بازوی خردورز و بارویکرد کاملا حرفه ای با سازمان های دولتی تعامل دارد و از ابزارهای فکری در شرایط بحرانی محسوب می شود