شناسهٔ خبر: 56319 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تعریف مکانیزم‌های حمایتی ویژه برای سرمایه‌گذاران/ اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای ارتقای ایمنی دریانوردی/ تسریع در تکمیل طرح توسعه مجتمع بندری نگین

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مجتمع بندری نگین بوشهر با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که دارد باید به یکی از بنادر توانمند سواحل جنوب کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در آئین تکریم و معارفه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه از سرمایه گذاران بنادر حمایت می‌شود، افزود: مکانیزم‌های حمایتی ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تعریف شده است. برای تحقق این مهم نیاز است که طرح‌های مناسب توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان های ساحلی تعریف شود که در این راستا تسهیلات اعطایی  سازمان بنادر کمک بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی اذعان داشت: در استانی مانند بوشهر که در زمستان و عید نوروز پذیرای جمعیت قابل توجهی از گردشگران است باید با استفاده از ظرفیت‌های جدید در گردشگری دریایی به جایگاه مطلوبی برسد. اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در راستای رسالت سازمانی خود باید ارتباط مستقیم با مشتریان خدمات بندری و صاحبان کالا را حفظ و تقویت کند.

راستاد یادآور شد: در بستر ارتباط مستمر با مشتریان بندری است که می‌توانیم به خوبی مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آنها گام برداریم. در جهت تخفیف هزینه‌های بندری نیز باید گام اساسی برداشته شود تا بوشهر برای نقش‌آفرینی در حوزه حمل و نقل دریایی کشور بتواند ظرفیت رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: بندر بوشهر به عنوان بندری که کشتی‌های اقیانوس‌پیما به آن می‌آید باید بیش از پیش در حوزه حمل و نقل دریایی کشور نقش‌آفرین باشد.

راستاد افزود: در جهت حفاظت، مهندسی و مدیریت سواحل باید کارگروه مربوطه به صورت تشکیل جلسه دهد تا از این طریق هیچ ساخت و سازی بدون تشریفات و گرفتن مجوز مورد نیاز در سطح سواحل احداث نشود و از طرح‌های توسعه‌ای بنادر استان بوشهر باید به سرعت تکمیل و بهره‌برداری از آنها آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما باید شرایطی فراهم کنیم تا سرمایه گذار در بخش احداث روبناها و زیرساخت‌های در پسکرانه‌های مجتمع بندری نگین جذب شوند. این مجتمع بندری با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که دارد باید به یکی از بنادر توانمند سواحل جنوب کشور تبدیل شود.

وی اظهار داشت: برای ارتقا ایمنی دریانوردی، ناوگان سنتی استان بوشهر باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در این ارتباط تعدادی شناور آتشخوار در بنادر استان بکارگیری شدند که این رویه همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: بندر بوشهر با ظرفیت‌های فراوان خود در در مسیر تبدیل به بنادر نسل سوم قرار دارد. بندر بوشهر باید به مرحله‌ای برسد که علاوه بر تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا بتواند در ترانزیت کالا، فعالیت‌های تولیدی و ارزش‌افزایی نیز ایفای نقش کند.

وی بیان کرد: مجتمع بندری نگین بوشهر ۴۰۰ هکتار فضای پسکرانه ای دارد که باید ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد رونق فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده در این محدوده باشیم.

راستاد ادامه داد: در ارتباط با پایانه صادرات مواد معدنی نیز انتظار است با به بهره برداری رسیدن آن شاهد رونق صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بویژه کشور قطر باشیم.

وی گفت: به واسطه معادن مهمی که در استان بوشهر وجود دارد، افزایش صادرات این محصول می‌تواند از لحاظ ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان نقش قابل‌توجهی ایفا کند.

راستاد افزود: با توجه به تعامل خوبی که بین سازمان بنادر و شرکت مدیریت بنادر قطر این ظرفیت وجود دارد که صادرات ایران به قطر بویژه با محوریت استان بوشهر بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به طرح لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر، اظهار کرد: این طرح مراحل انجام مناقصه آن در حال انجام است که با انتخاب پیمانکار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود.

راستاد ادامه داد: با انجام فاز نخست لایه روبی کانال دسترسی بوشهر به طول ۱۱,۵ متر، ظرفیت تردد کشتی های ۳۰ هزار تنی در بوشهر فراهم می‌شود. در ارتباط با برنامه زمانبندی پیش بینی شده برای توسعه بندر بوشهر تاخیر قابل توجهی نداریم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: امروز یکی از کارهایی که مراحل پایانی آن در حال انجام است اسکله کانتیتری بندری نگین است که ظرف یک ماه آینده به بهره بردای می رسد و با تحقق این مهم برای نخستین بار کشتی تا ظرفیت ۲۰ هزار تن در این اسکله پهلو گیرد.