به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، رحمتاله مهآبادی گفت: این نمایشگاه کار جدیدی است و تا کنون چنین نمایشگاهی برگزار نشده است و از این نظر جالب توجه و مهم است.
وی افزود: در برگزاری این نمایشگاه فرصت زیادی برای فراهم کردن مقدمات امر و اطلاعرسانی لازم وجود نداشته و طبیعتاً محدودیتهای اعتباری هم وجود داشته است اما با این وجود استقبال خوبی از نمایشگاه شده و گواه این است که برگزاری چنین نمایشگاهی نیاز اساسی و شیوه مؤثری برای رفع نیازهای صنعت است.
مهآبادی ادامه داد: در بازدیدی که داشتم متوجه شدم که شرکتهای مختلف با دیدگاهها و جهت گیریهای مختلفی قطعات مورد نیازشان را عرضه کردهاند. بعضی شرکتهای هواپیمایی قطعاتی که خیلی با ایمنی ارتباطی ندارد و در درون کابین استفاده میشود را آوردهاند ولی بعضیها قطعات حساستر را نیز آوردهاند و بعضیها هم دقت نظر داشتهاند و قطعات تیراژی را آوردهاند که از نظر اقتصادی برای سازندگان جذابیت بیشتری دارند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در فرصتهای بعدی باید یک استراتژی مشخصی داشته باشیم که کدام قطعات مورد نیاز عرضه شود و با سازماندهی کردن استراتژیها، بتوان سازندگان را برای سرمایهگذاری جلب کرد.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که در پشت این طرح برنامه و ساختاری را تعبیه نکردهایم چراکه وقتی از برخی غرفهها در مورد مذاکراتشان جویا شدم متوجه شدم که تولیدکنندگان علاقهمند را به سوی سازمان هواپیمایی کشوری هدایت کردهاند درحالی که باید کاری کنیم که این مسیر روند درستی داشته باشد تا به بن بست ختم نشود. برای این کار باید راه رسیدن به نقطه هدف که همان گرفتن محصول است را از پیش طراحی کنیم.
مهآبادی با اشاره به تکراری بودن برخی قطعات ارائه شده توسط شرکتکنندگان گفت: این نشان میدهد که بین آنها هماهنگی لازم اتفاق نیفتاده است. ما باید بیاییم هر کدام قطعهای را بیاوریم که بقیه نیاوردهاند تا از این فضا و فرصت محدود استفاده بیشتری شود.
وی افزود: خود این نکته آخر نشان میدهد که ما نیاز به ساختاری داریم که بتواند فرایندهای مختلفی را برای معرفی نیازها و سازماندهی شرکتهای توانمندی که ظرفیت و آمادگی لازم را برای رفع نیازها دارند ایجاد و آنها را سازماندهی کند. اگر این ساختار نباشد باعث ایجاد مقاومتهای طبیعی و منفی میشود چراکه اگر تکلیف سازندگان روشن نباشد، رفت و آمدهای زیاد، آنها را خسته و فراری میکند که جلب دوباره آنها بسیار دشوار خواهد بود.
رئیس هئیت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه برای تشویق به سرمایهگذاری و ساخت قطعات غیر تیراژی نیاز به دستورالعملهای حمایتی است، گفت: فکر میکنم کاری که شرکتهای خودروسازی برای تولید قطعات خودرو در داخل کشور کردند قابل الگو برداری باشد. آنها شرکتهایی مانند ساپکو را ایجاد کردند که از یک طرف به دنیا وصل شدهاند و از طرف دیگر برای کمک به سازندگان داخلی اقدام به حمایتهای فنی و حمایتهای تسهیلگر مختلف میکنند.
وی با بیان اینکه نیاز است برای کل صنعت هوانوردی یک شرکت مشترک ایجاد شود که برای کاهش وابستگی به خارج برنامهریزی و اقدام کند، گفت: همچنین باید صلاحیت و توان سازندگان سنجیده شود و پس از آن برای مذاکرات بعدی اقدام کرد. ما این کار را در شرکت فرودگاهها کردهایم به طوری که اکنون طبق تفاهمنامهای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم آنها مجموعههایی را برای مذاکره و همکاری به ما معرفی میکنند که توانمندی لازم را داشته باشند.