شناسهٔ خبر: 56334 - سرویس مسکن و شهرسازی

در خانه وارطان بررسی شد:

اراضی عباس آباد از دیروز تا فردا/ TOD حقانی در طرح جامع اراضی عباس آباد

جواد میرحسینی اراضی عباس آباد که منطقه‌ای در قلب تهران است، با تغییرات بسیاری در طول تاریخ مواجه بوده است که این اراضی را به منطقه‌ای زیبا و دارای امکانات حمل‌ونقلی مختلف تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست عباس‌آباد، مرکز تهران، دیروز، امروز، توسط گروه ترانه تهران در خانه گفتمان شهر و معماری (وارطان) برگزار شد.

سیدجواد میرحسینی معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد در این نشست بیان کرد: تهران دارای منطقه‌ای در قلب خود با مساحتی بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ هکتار است که در دهه ۴۰ که طرح‌های جامع شروع شده بود این نقطه از شهر تهران خالی بود و حتی درختی نیز نداشت.

وی ادامه داد: در دوره قاجار نیز به دلیل اینکه خانه عباس میرزا صدراعظم محمدشاه در این نقطه واقع شده بود، منطقه عباس آباد شکل گرفت.

میرحسینی با بیان اینکه در گذشته تهران دارای چند روددره بوده که در اطراف آنها باغ‌ها شکل گرفتند، افزود: در دوره پهلوی اول توسعه شهر تهران تا حدودی شکل می‌گیرد و پس از دهه ۴۰ اراضی عباس آباد را به بانک رهنی می‌دهد که بخشی از آن را ارتش می‌گیرد و در آن رشته قنات راه اندازی می‌کند.

وی اظهار کرد: در طرح جامع سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۸ محدوده اراضی عباس آباد به عنوان مرکز شهر تهران تعریف می‌شود و بعد از تصویب طرح جامع در سال ۱۳۵۰ در مجلس سنا تصویب می‌شود که این منطقه به تملک شهرداری تهران به عنوان مرکز شهر مدرن شهر تهران با اعتباری حدود یک میلیارد تومان در آید.

معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی عباس آباد در سال ۱۳۵۳ با اعتباری بالغ بر ۱.۳ میلیارد تومان به ثبت می‌رسد که از آن سال برنامه‌ها برای طرح این منطقه آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از چند طرحی که در دهه ۵۰ پیشنهاد می‌شود، که در بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ تنها به بخش بالایی این منطقه توجه می‌کنند و در طرح تفضیلی بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ تهیه می‌شود که در کمیسیون ماده ۵ تهران تصویب می‌شود اما در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب نمی‌شود زیرا در دهه هفتاد تمام ساختمان‌های دولتی را نیز از آنجا خارج و فضای عمومی شهر را درست می‌کردند که این منطقه تبدیل به یک منطقه سبز فرهنگی می‌شود.

میرحسینی ادامه داد: طرح زون بندی اراضی آباد در سال ۱۳۸۴ مصوب می‌شود که طرح مکان یابی طرح جامع ارزیابی عباس آباد در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می‌شود.

وی بیان کرد: در اسفند ۸۴ مرحوم میرمیران طرح جامع اراضی عباس آباد را به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌برد که تصویب می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد گفت: از سال ۸۵ تا ۹۳ با یک مطالعه دقیق‌تر از این پروژه از گذشته تصمیم گرفتیم تم پارک‌ها را در طرح تفضیلی لحاظ کنیم که دفتر پژوهش‌های فرهنگی نیز ۴۰ جلد کتاب مفهمومی برای تم پارک‌ها نوشتند.

وی ادامه داد: تا سال ۸۵ تنها پارک طالقانی و دره مدرس سبز بود که دارای محورهای پیاده رو نیز بود.

میرحسینی با اشاره به تصویب طرح تفضیلی در سال ۸۸ اظهار کرد: چند ساختمان بر روی اراضی عباس آباد ساخته شده بود که در زمان شهرداری کرباسچی این قطعات زمین به دستگاه‌های دولتی واگذار شد که این واگذاری سال‌ها طول کشید.

وی افزود: در دوره شهرداری احمدی نژاد تلاش شد تا این زمین‌ها از دولت گرفته شده و به شهرداری واگذار شود که وقتی رئیس جمهور شد این زمین‌ها را به شهرداری هبه کرد.

معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد بیان کرد: در زمان شهرداری قالیباف، وی از این طرح استقبال کرد و دستور ساخت آن را داد که بنا شد سطح اشغال اراضی با ساختمان‌های ۵.۱ باشد و تنها می‌توانستیم فضای سبز به این مجموعه اضافه کنیم.

وی اظهار کرد: در ابتدا یک سازه چادری با ۷۰۰ مترمربع برای این اراضی طراحی شد و پل ابریشم ۲ با ۲ سازه چادری ۹۰۰ متری ساخته شد که تنها پلی با سازه چادر است و برای اولین بار در تهران برای پل عابرپیاده هزینه شد که ۵ جایزه بین المللی و ۵ جایزه داخلی گرفت.

میرحسینی تصریح کرد: پروژه اراضی عباس آباد محصول بسیار زیادی ازافراد در زمان‌های مختلف است که ماحصل آن وضعیت کنونی این منطقه است.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ در شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص ساخت و سازهای پروژه اراضی عباس آباد هشدار داده شد که سطح اشغال اراضی به ۵.۹ افزایش پیدا کرد.

معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد افزود: برای اراضی عباس آباد تله کابین، ریل و مسیر پیاده روی در نظر گرفته شده بود که این پروژه‌ها جریان متفاوتی در زندگی شهری تهران ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: در ۲ سال قبل بیش از ۵۷ هزار اصله درخت در اراضی عباس آباد کاشته شده که اکنون این تعداد افزایش یافته و جریان زندگی روزانه مردم در این اراضی می‌تواند سبب کوچ ساختمان‌های دولتی از اراضی عباس آباد شود.

میرحسینی یادآور شد: بر اساس طرح جامع TOD حقانی در این اراضی فعال خواهد شد که پارکینگ‌هایی نیز در آن پیش‌بینی‌ شده بود و پایانه بیهقی به خارج از این منطقه منتقل می‌شود و اراضی دارای عرصه شهری زیبا با ۲۶ پل داخلی و خارجی بوده است که چند پل آن تاکنون ساخته نشده است.