شناسهٔ خبر: 56409 - سرویس استان‌ها

حفظ اصالت تاریخی اولویت بازآفرینی شهری است

بافت تاریخی رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی سندج گفت: یازده پروژه در حال اجرای طرح بازآفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است و حفظ اصالت تاریخی از اولویت‌های بازآفرینی شهری است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه  شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، مصطفی رضایی، رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی این استان با بیان اینکه ۲ مورد از یازده پروژه در حال اجرای طرح بازآفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است، گفت: این طرح‌ها شامل مرمت خانه تاریخی عمارت رشیدی و ساماندهی محله آغه زمان است که برای حفظ اصالت تاریخ شهری اجرا می شود.


وی افزود: یازده پروژه در حال اجرای طرح بازآفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است که در این راستا ساماندهی پیاده راه خیابان فردوسی نیز در دست مطالعه است و پیش‌بینی می‌شود تا نوروز ۹۸ بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

رضایی با بیان اینکه عمارت رشیدی سنندج با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است، گفت: این خانه از املاک در اختیار راه و شهرسازی است که پس از اجرای طرح پیاده راه‌سازی و اتصال این محله به سرای ولیدی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تغییر کاربری داده می‌شود.


وی تاکید کردطرح پیاده راه تاریخی و فرهنگی محله آغه زمان سنندج به عنوان اولین طرح بازآفرینی شهری در محله‌های تاریخی استان کردستان به طول ۳۵۰ متر در دو مرحله در حال اجراست که برای مرحله اول آن حدود ۱۸ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

رضایی یادآور شد: محله آغه زمان از محله‌هایی است که از نظر تاریخ و فرهنگ جزو ۵ محله اصلی شهر سنندج محسوب می‌شود و در طرح بهسازی و پیادهسازی این محله سعی داریم خیابان شهید نمکی به سرای تاریخی ولیدی وصل شود.


وی اضافه کرد: همچنین یک مورد از منازل تاریخی این مسیر پس از تملک به عنوان رستوران سنتی، سه باب به عنوان خانه بومگردی و یک باب به عنوان موزه معماری شهری سنندج مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشتد: این طرح هم اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آن سنگ فرش معابر، بهسازی برخی میادین و اتصال خیابان نمکی به کاروانسرای عزیزی در دستور کار قرار دارد.