شناسهٔ خبر: 56427 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بزرگترین پروژه ایران است/ ساماندهی شهر تهران و افزایش کیفیت زندگی در گرو توسعه شهر فرودگاهی است/ شهر فرودگاهی باید هوشمند شود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را بزرگترین پروژه ایران توصیف کرد و گفت: توسعه این فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران، بهبود سطح زندگی ایرانیان و ساماندهی شهر تهران خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۸ پروژه عمرانی-توسعه ای در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، ضمن تبریک تولد امام هشتم و تشکر از تمام کسانی که برای به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها زحمت کشیده اند، گفت: واقعیت این است که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بزرگترین پروژه ایران است. این پروژه قطعا از تمام پروژه های بزرگی که در نفت، گاز، مخابرات و .. وجود دارد، بزرگتر و یکی از موثرترین پروژه‌هایی است که می‌تواند در بهبود زندگی مردم ایران و ساماندهی شهر تهران اثر عمیقی بگذارد.

آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های آغازین شروع فعالیت فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: متاسفانه این پروژه در آغاز خوب تعریف نشد و به یک ترمینال و یک باند تقلیل داده شد. ایده‌هایی در میانه راه مطرح شد و در قانون برنامه پنجم تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به همتی بسیاری از دست‌اندرکاران پیش‌بینی شد که گام بسیار بزرگی بود.  ولی آن نقشه راهی که نشان دهد این مجموعه چه چشم اندازی در توسعه ایران دارد، تدوین نشد.

وی ادامه داد: در حالی که در نقطه آغازین باید طرح جامع شهر فرودگاهی را می‌داشتیم. می دانستیم چه کاری قرار است در این مجموعه انجام شود و پروژه ها به عنوان پازل‌های مختلف رسیدن به آن هدف اجرا می‌کردیم. قائدتا بر اساس چشم انداز باید تمام این مجموعه مملو از تجهیزات بزرگ حمل و نقلی برای اینده ایران باشد.

آخوندی با اشاره به تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: دراین مدت برنامه ریزی مفصلی صورت گرفت. برنامه ریزی فیزیکی نیست که قابل مشاهده باشد، اما طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصویب و امضا شد. اسناد این طرح باید برای اطلاع تمام مردم ایران بر روی سایت شهر فرودگاهی قرار بگیرد.

وی افزود:  اکنون می دانیم که قرار است در این ۱۴ هزار هکتار زمین چه فعالیتی انجام شود و چه ساختمان و چه کسب و کاری قرار است در این مجموعه راه‌اندازی شود. هزاران میلیارد تومان پروژه اینجا قابل تعریف است و باید تعریف شود.

اتصال فرودگاه امام خمینی به حمل و نقل ریلی و جاده ای

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نقشه جامع لجستیک کشور گفت: نکته بسیار مهمی که در این مجموعه مصوب شده این است که این طرح باید به دو طرح بزرگ دیگر متصل شود، که شده است.

وی ادامه داد: یکی شبکه حمل و نقل پیرامون شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. .قتی از شبکه حمل و نقل صحبت می‌کنیم، هم شبکه ریلی و هم شبکه جاده‌ای مدنظر است. لذا در طرحی که برای اینجا وجود دارد، ترمینال جدید و ایستگاه راه آهن یکی خواهد بود.

آخوندی با اشاره به اهمیت توسعه هر سه مد حمل و نقل در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسیر خط سریع السیرتهران-قم-اصفهان را تغییر داده‌ایم و اکنون این خط از میان فرودگاه عبور می‌کند. در طراحی شبکه جدید حمل و نقل ریلی تهران و حومه فرودگاه امام خمینی (ره) نقش بسیار مهمی دارد و نحوه اتصال ریلی فرودگاه به تهران کاملا پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نکته بسیار مهم دیگر وصل شدن این شهر فرودگاهی به شبکه حمل و نقل جاده‌ای است. پروژه بزرگی در جنوب شهر فرودگاهی در حال اجرا است که کمربندی جنوب-غرب تهران نام دارد. این کمربندی از قزوین به سمت چرمشهر می‌رود.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: بسیار مهم است که کارکرد این کمربندی با فرودگاه با هم دیده شود که این کار انجام شود. در همین یکپارچه دیدن، تهیه و تدوین اهداف مشترک برای توسعه شهر فرودگاهی و ساماندهی شهر تهران در دستور کار قرار دارد.

نقش شهر فرودگاهی در ساماندهی تهران

وزیر راه و شهرسازی نقش توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ساماندهی شهر تهران را کلیدی توصیف کرد و گفت: در مورد ساماندهی شهر تهران بسیار صحبت شده است، اما یکی از جاهایی که می‌تواند نقش مهمی در این ساماندهی بازی کند، همین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. کاری که پیش‌بینی شده انتقال کل بارانداز عمده و بزرگ شهر تهران به جنوب شرقی شهر فرودگاهی است.

وی افزود: این به آن مفهوم است که ۸۰۰ هکتار زمین در تهران آزاد شده و از تردد روزانه ۲۵ هزار ماشین سنگین در تهران که سهم بسیاری در ایجاد ترافیک و آلودگی هوا دارند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

آخوندی با اشاره به نقش این مجموعه در توسعه اقتصادی ایران نیز گفت: این مجموعه یک پروژه بسیار بزرگ  برای آینده ایران است و می‌تواند در ۱۰ سال آینده افتتاح های مکرر و مکرر در اجزای خود داشته باشد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری در این مجموعه ارقام بسیار بزرگی دارد. تنها ترمینال ایران شهر بیش از ۲ میلیارد دلار قیمت دارد. ارقام تمام پروژه‌ها در این مجموعه میلیاردی است و می‌تواند بسیار به توسعه ایران کمک کند.

ایم عضو کابینه تدبیر و امید برنامه ریزی را عنصر اصلی توسعه شهر فرودگاهی دانست و گفت: تلاشی که داشتیم این بود که بتوانیم به جای افتتاح با شتاب پروژه‌ها، نقشه ای پایه‌ای برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تدوین کرده، رابطه آن را با ساماندهی شهر تهران مشخص کنیم و ارتباط ان را با شبکه حمل و نقل پیش‌بینی کنیم.

آخوندی افزود: این مجموعه باید بتواند به عنوان منطقه آزاد، در جهت ارتقای جایگاه فناوری های نوین در ایران کمک کند، و همچنین باید بتواند به عنوان یک بندر خشک با هماهنگی با تمام بنادر ایران عمل کند و تمام کالایی که در بنادر مختلف ایران ترخیص می‌شود، در هماهنگی با این بندر باشد. اتفاقات بزرگی می‌تواند در این مجموعه رخ دهد که خوشبختانه اکنون می‌دانیم چه کار می‌کنیم و اجزای کار را طراحی کرده‌ایم.

اهمیت هوشمندسازی شهر فرودگاهی

وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت هوشمند کردن این فرودگاه اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم دیگری که امیدوارم هوشمند کردن فرودگاه امام خمینی است. این فرودگاه از جهت سطح هوشمندی باید به سطحی قابل رقابت با فرودگاه های برتر جهان برسد. کسی که به سمت فرودگاه حرکت می‌کند باید بتواند تمام اطلاعات را در لحظه روی اپلیکیشنی که بر موبایلش نصب است داشته باشد و باید بتواند در فرودگاه به اینترنت دسترسی آزاد داشته باشد.

وی ادامه داد: البته مدتی است که کارهایی در این حوزه انجام می شود، امیدوارم آقای آدم نژاد بتواند در افتتاح های شهریور و مهر بتواند غیر از بحث فیزیکی تعدادی پروژه‌های نرم افزاری را افتتاح کند. پروژه های سخت افزاری در کنار پروزه های نرم افزاری می تواند کارایی داشته و موجب رفاه و اسایش مردم را فرهم کند.

آخوندی افزود: شهر فرودگاهی امام خمینی تبدیل به نمادی از توانایی ملت ایران در حوزه های مختلف اعم از نرم افزاری، سخت‌افزاری، حمل و نقل و ... باشد. این چشم‌اندازی است که برای این شهر طراحی شده است.

این عضو هیات دولت توسعه شهر فرودگاهی را آرزوی قلبی خود دانست و گفت: من به این مجموعه بسیار علاقه مندم، چون همیشه در ذهن خود آن را یک شهر اباد فرودگاهی می‌بینم. امیدوارم روزی برسد که این بیابان‌ها روبروی ما نباشد و ما اینجا با یک شهر مدرن فرودگاهی روبرو باشیم که پرچم سرافرازی ملت ایران را به اهتراز درآورد.

افتتاح ترمینال سلام تا پایان تابستان

وزیر راه و شهرسازی همچنین راجع به پروژه‌های در دست اجرا در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت:  انشاالله آقای مهندس آدم‌نژاد بتواند در موعد مقرر در اواخر تابستان امسال این ترمینال را تحویل دهد تا بتوانیم نمادی ایرانی-اسلامی را به مسافران عرضه کنیم.

وی در ارتباط با ترمینال ایرانشهر نیز گفت: خوشبختانه مراحل انتخاب مشاور فاز یک ترمینال ایرانشهر در حال انجام است. این بی نظیرترین پروژه فرودگاهی ایران خواهد بود. ظرفیت این فاز ۲۵ میلیون مسافر در سال است و می‌تواند گامی بزرگ به شمار آید.

آخوندی بر اهمیت مسئولیت‌پذیری مسئولان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: هیات مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی باید بدانند که مسئولیت بسیار بزرگی را در برابر ملت ایران بر عهده دارند. مسئولیت بزرگترین پروژه کشور را بر عهده گرفتند و باید بتوانند در برابر این مسئولیت در مقابل مردم پاسخگو باشند.

این عضو هیات دولت اقدامات انجام شده در این مجموعه را زیربنایی دانست و ادامه داد: کارهایی که تاکنون انجام شده شاید از دید بهره بردار خیلی ملموس نباشد، اما این زیرساخت ها هستند که می توانند امکان بهره برداری را فراهم آورد. ممکن است مردم عادی حسی نسبت احداث دو اپرون با مساحت ۹۰ هزار متر و ۱۱۱ هزار متر نداشته باشند، اما بدون این امکانات، توسعه شهر فرودگاهی امکان‌پذیر نخواهد بود.

آخوندی با اشاره به اهمیت توسعه این مجموعه در شرایط جدید بین‌المللی گفت: در شرایط جدید، برای مقابله با فشارهای آمریکا، باید دسترسی‌هی متنوع در مناطق مختلف ایران فراهم کنیم. یکی از اقداماتی که در این مجموعه صورت می‌گیرد ایجاد دسترسی است. این کار به ما کمک می‌کند که بتوانیم در مقابل فشارهای ناحق بیش از پیش مقاومت کنیم. بنابراین بخش مهمی از اقدامات در جهت افزایش دسترسی‌ها، چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافر است.

وی ادامه داد: بحث بسیار مهمی که همواره در ایران مطرح بود این بود که بتوانیم تسهیلات ورود برای مسافران خارجی فراهم کنیم و ویزای در هنگام ورود را در فرودگاه در اختیار این مسافران قرار دهیم. این بحث مطرح و جاری بوده، اما امکاناتش متناسب این هدف نبوده است. اما امروز سالنی افتتاح شده تا بتوانند در یک فضای مناسب کارهی اداری مانند دریافت ویزا، پرداخت عوارض آن، دریافت بیمه و ... را در یک سالن در لحظه به صورت برخط انجام دهند. این امکاناتی است که برای افزایش سطح رفاه فراهم می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در انتها به عملیات حج تمتع ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عملیات حج به خوبی در حال انجام است. ۲۰ درصد حجاج از فرودگاه های کشور از جمله این فرودگاه عزیمت کردند. امیدوارم به سلامت بازگردند و حجی مقبول داشته باشند.  تمام سیستم فرودگاهی و هواپیمایی ایران در خدمت این عملیات بزرگ سیاسی و عبادی کشور است.