شناسهٔ خبر: 56429 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

تشریح اهداف اصلی احداث شهر جدید تیس/ فعال‌سازی ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه در بخش گردشگری/ راه‌اندازی شرکت عمران شهر جدید تیس از هفته دولت/ تیس باید الگوی نسل نوین شهرهای جدید شود

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قصد داریم تا تیس را به عنوان الگوی نسل نوین شهرهای جدید معرفی کنیم گفت: خوشبختانه در طرح احداث این شهر موضوع انتفاع جامعه محلی کاملا مورد توجه واقع شده و همواره به مسئله مشارکت و همراهی جامعه محلی در بطن شهر به عنوان شروط اصلی در برنامه‌ریزی‌ اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهر جدید تیس با ۲ هدف عمده پاسخگویی به نیاز سکونتی منطقه با توجه به بارگذاری‌های صنعتی گسترده در این ناحیه و فعال‌سازی ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه به ویژه در بخش گردشگری در دستور کار قرار گرفته است و گفت: در حال حاضر طرح جامع شهر جدید تیس به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسیده و اساسنامه تأسیس شرکت عمران این شهر جدید تأیید شده است.

وی با بیان اینکه ساختار اداری شرکت عمران شهر جدید تیس هم‌اکنون نهایی شده است گفت: امید است این شرکت نیز به صورت مستقل از هفته دولت سال جاری کار خود را آغاز کند.

این مقام مسئول در تشریح رویکردهای کلان اجرایی شهر جدید تیس اعلام کرد: نکته قابل توجه در احداث شهر جدید تیس آن است که مسئله اسکان مانند شهرهای سابق موضوع محوری نبوده و صرفا ۲۰ درصد طرح را به خود اختصاص می‌دهد.

طاهرخانی با بیان اینکه بحث گردشگری و تفریحی نیمی از موضوعیت طرح احداث شهر جدید تیس را شامل می‌ضود گفت: هدف اصلی ما آن است که با توجه به مختصات این شهر جدید در منطقه به خلق فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال پرداخته و این شهر را از لحاظ اشتغال خوداتکا کنم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قصد داریم تا تیس را به عنوان الگوی نسل نوین شهرهای جدید معرفی کنیم گفت: خوشبختانه در طرح احداث این شهر موضوع انتفاع جامعه محلی کاملا مورد توجه واقع شده و همواره به مسئله مشارکت و همراهی جامعه محلی در بطن شهر به عنوان شروط اصلی در برنامه‌ریزی‌ اشاره شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه تیس در زمان بهره‌برداری به عنوان شهر حافظ محیط زیست معرفی خواهد شد گفت: برای ما بسیار مهم است تا سواحل زیبای چابهار در این منطقه همواره پایدار بماند چراکه از ظرفیت بسیار بالایی برای جلب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار است.

ضرورت توجه به گسل مکران در طرح‌های توسعه‌ای

در این راستا شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه سواحل مکران نقش بی‌بدیلی در توسعه منطقه خواهد داشت گفت: باید در اجرای طرح‌های توسعه‌ای به گسل موجود در منطقه مکران توجه داشته باشیم چراکه تاکنون سونامی‌های متعددی را در این ناحیه حادث شده است.

وی با اشاره به خریداری چندین دستگاه شتاب‌نگار پس از برجام از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده تصمیم داریم تا اولین دستگاه شتابنگار را با هماهنگی‌ استان در منطقه آزاد راه‌اندازی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به آمار بالای تلفات جاده‌ای در این استان نیز بیان کرد: مرکز تحقیقات آمادگی دارد تا در این بخش نیز هرگونه اقدام پژوهشی و مطالعاتی لازم در جهت کاهش و سیاست‌گذاری‌های لازم در این بخش را برای استان و وزارت راه و شهرسازی داشته باشد./