شناسهٔ خبر: 56492 - سرویس وزارتی

در دیدار دوجانبه مطرح شد:

​عزم جدی وزرای حمل‌ونقل ایران و آذربایجان در رفع موانع با همکاری‌های دوجانبه/ پیگیری تامین مالی راه‌آهن رشت-آستارا/ تاکید بر فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب و خلیج‌فارس-دریای سیاه

دیدار وزیر حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در تهران با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و در این دیدار در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلی میان دو کشور با همکاری مشترک، تامین مالی راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کامیون‌ها و ترانزیت جاده‌ای میان دو کشور بحث و گفتگو شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عصر دیروز رامین قلی‌زاده وزیر حمل‌ونقل،‌ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی و تبادل‌نظر در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلی میان دو کشور با همکاری مشترک، فاینانس راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کامیون‌ها و ترانزیت جاده‌ای بحث و گفتگو کرد.

عباس آخوندی در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان، به اتصال آستارا ایران به آستارا آذربایجان از طریق راه‌آهن و نيز در دستور كار بودن تكميل راه‌آهن رشت-آستارا اشاره نمود.

وی افزود: ساخت راه‌آهن قزوین-رشت رو به اتمام است و به‌زودی مراسم افتتاح این خط ریلی برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به تامین مالی ۵۰۰ میلیون دلاری طرف آذري در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا  و از طرفي پیگیری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ابراز حمایت الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان از این پروژه، اشاره نموده است انتظار ایران تسریع امور مربوط به فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا ميباشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه خواستار تسریع در معرفی بانک عامل از سوی طرف آذری شد.

آخوندی همچنین پروژه ریلی پارس‌آباد مغان را به همتای آذری معرفی کرد و گفت: این پروژه مهمی با کارکردی شبیه به آستارا-آستارا بین دو کشور است و می‌تواند کمک شایانی به هر دو کشور کند.

وی ضمن ابراز علاقه‌مندی خود برای کاهش مشکلات و رفع موانع ترانزیت کالا بین دو کشور به حداقل ممکن، به برگزاري سه نشست کارشناسی جهت بررسي متن پيش‌نويس موافقت‌نامه‌ کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه اشاره و از طرف آذري درخواست نمود نطرات خود را در خصوص متن موافقتنامه به منظور نهایی سازی و امضای آن توسط وزرای ذی ربط اعلام نمايد.

آمادگی ایران برای کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های متقابل

وزیر راه و شهرسازی ایران آمادگی خود برای کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های متقابل در جهت توسعه ترانزیت بین دو کشور را اعلام کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به ارسال دعوت‌نامه به وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته آذربایجان به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب یادآور شد: ایران علاقه‌مند به فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب با کمک جمهوری آذربایجان است و به‌منظور فعال‌سازی این کریدور، بیش‌ازپیش با دو کشور هند و روسیه مذاکراتی صورت گرفته است.

وی همچنین منافع کشور آذربایجان در فعال شدن دو کریدور شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه را دخیل دانست.

آمادگی ایران برای بررسی بسته تسهیلات متقابل حمل‌ونقل جاده‌ای

آخوندی در خصوص پیگیری مسائل مربوط به تردد کامیون‌های ترانزیتی آذربایجان به نخجوان از خاک ایران بیان داشت: تمامی موارد در صورت اعلام به وزارت راه و شهرسازی ایران به‌سرعت رسیدگی خواهد شد و در سایر موارد حاضر به بررسی بسته تسهیلات متقابل تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور هستیم. به‌طوری‌که طرف آذری می‌تواند گروه کارشناسی خود برای بررسی موارد به ایران اعزام کند.

وزیر راه ‌و شهرسازی یادآور شد: بر اساس گزارش‌های دریافت شده، کامیون‌های ایرانی در گمرک باکو ازنظر تناژ و ارتفاع در محدودیت‌ هستند و مدت زیادی در گمرک باکو معطل می‌مانند که برای مالک کامیون پرداخت هزینه‌های اضافی را در بر دارد.

وی ضمن ابراز علاقه‌مندی به منظور برطرف کردن سختگیری‌های دو جانبه و مرور جزئیات با کمک و مشارکت طرفین گفت: فهرستی از مسائل و مشکلات در زمینه حمل‌ونقل تهیه و برای طرف آذری ارسال خواهد شد. همچنین این آمادگی از جانب ایران برای اعزام تیم کارشناسی جهت بررسی مشکلات یا استقبال از تیم کارشناسی اعزامی طرف آذری در ایران وجود دارد.

آخوندی تأکید کرد: باید گمرک هر دو کشور نیز به منظور بررسی و رفع موانع فی‌مابین مشارکت کنند زیرا بخشی از موارد مربوط به امور گمرکی است.

تهیه گزارشی از آخرین وضعیت روابط حمل‌ونقلی بین ایران و آذربایجان برای ارائه به رئیس جمهوری

وزیر راه و شهرسازی ایران پیشنهاد همتای آذری مبنی بر اینکه « مسائل و مشکلات طرفین از طریق دستگاه‌های مربوطه به طور موازی و موارد بالادستی نیز از سوی مقامات عالی دو کشور مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند» را پذیرفت و بیان کرد: گزارشی از آخرین وضعیت روابط حمل‌ونقلی بین دو کشور تهیه و به سمع و نظر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواهد رسید.

وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان نیز در این جلسه به اهميت همکاری مربوط به کریدور شمال-جنوب و نيز تسريع در امضاي تفاهم‌نامه‌ بین بانک‌های عامل دو کشور اشاره نمود..

وی افزود: اسناد مربوط به فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا هم‌اکنون در وزارت امور مالی آذربایجان در جریان است و امیدواریم در آینده نزدیک نتایج خوبی در خصوص فاینانس این پروژه حاصل شود.

رامین قلی‌زاده با توجه به اهمیت بالای ترافیک بار عبوری و رفع مشکلات گمرکی میان دو کشور بر تحکیم روابط دو جانبه تأکید و نسبت به پیگیری و رفع موارد قانونی اعلام آمادگی کرد و گفت: وزارت حمل‌ونقل آذربایجان نیز فهرست مشکلات و موانع مربوط به این بخش را تهیه و برای وزارت راه و شهرسازی ایران ارسال خواهد كرد.

هدف‌گذاری آذربایجان برای افزایش تردد خودرو‌های شخصی بین دو کشور به ۱۸ هزار خودرو

در ادامه این جلسه وزیر حمل‌ونقل آذربایجان از تردد ۱۴ هزار خودرو شخصی بین دو کشور ایران و آذربایجان و هدف‌گذاری برای افزایش به میزان ۱۸ هزار خودرو خبر داد.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی ایران در این جلسه را اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر در امور بین‌الملل، سعید محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، عباس نظری مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و تیمور بشیرگنبدی مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی همراهی می‌کردند.

گفتنی است، وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته آذربایجان به منظور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به تهران آمده بود که در جریان این سفر با وزیر راه و شهرسازی ایران نیز دیدار کرد.