شناسهٔ خبر: 56559 - سرویس بنادر و دریانوردی

جزایر آبادان را می‌توان قطب گردشگری کشور کرد

غلامرضا شرفی غلامرضا شرفی:* در منطقه جنوب به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر و سواحل اروند و منطقه مکران مناطق بسیار بکری وجود دارد که می‌توانند به صورت کاملا نو و جدید مورد بازدید توریست‌ها قرار گیرند و هم می‌توانند توریست‌های سنتی را جذب کنند. شهر آبادان دارای چهار جزیره از جمله شادی، مینو و ... است که این چهار جزیره به راحتی می‌توانند به قطب گردشگری ایران تبدیل شوند.

موضوع گردشگری یک موضوع ثانویه است. به عبارتی در وهله اول باید جاذبه‌های جذب توریستی در کشور ایجاد شود و سپس به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه شود. درحال حاضر در کشور ما به توریست تنها به عنوان یک منبع درآمد نگاه می شود در صورتی که توریست عامل محرکی برای دیگر نهادها و بنگاه‌های اقتصادی است که با جذب توریست فعال شده و بتوانند یک جریان پایدار و درآمدزا در حوزه اقتصاد ایجاد کنند.  

در منطقه جنوب به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر و سواحل اروند و منطقه مکران مناطق بسیار بکری وجود دارد که می توانند به صورت کاملا نو و جدید مورد بازدید توریست‌ها قرار گیرند و هم می‌توانند توریست‌های سنتی را جذب کنند. شهر آبادان دارای چهار جزیره از جمله شادی، مینو و ... است که این چهار جزیره به راحتی می‌توانند به قطب گردشگری ایران  تبدیل شوند.  

بکر بودن و داشتن گونه‌های متفاوت گیاهی، جریان آب روان در بهمن شیر و اروندرود و پرواز پرندگان مهاجر بر فراز این رودها و...از جمله گردشگری‌های منطقه یاد شده است. جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه گردشگری دریا در این مناطق بسیار ضرورت دارد. توسعه گردشگری دریا نیازمند تامین منابع مالی هنگفت نیست، بلکه با استفاده از توانایی و همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس می توان در منطقه آبادان، خرمشهر و سواحل مکران سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد.

بدون شک با جذب سرمایه گذار خارجی صنعت گردشگری دریایی در مناطق جنوبی کشور توسعه قابل‌توجهی پیدا می‌کند. یکی از ضعف‌های منطقه آزاد اروند عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است. منطقه آزاد اروند نتوانسته است در جذب سرمایه‌گذار خارجی جاذبه‌ای ایجاد کند. خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در بنادر کشور اقدامات مثبتی انجام داده است. همچنین شاهد ورود هیات های سرمایه گذار خارجی به ایران بودیم که برخی از آنها ابراز تمایل برای حضور در بنادر جنوبی ایران کردند. اما این امر تنها یک بخش از کار است. برای اینکه سرمایه‌گذاران جذب شود بایستی دولت سیاست‌های حمایتی خود در این حوزه را پیاده‌سازی کند. وقتی صحبت از توریست می‌شود هم گردشگر داخلی مدنظر است و هم گردشگر خارجی.

منطقه آزاد اروند روادید را از بین کشور ایران و عراق برداشته است بدین جهت عراقی‌ها به راحتی می‌توانند به ایران تردد کنند. باتوجه به اینکه پول عراق حدود ۳,۵ برابر پول کشور ما ارزش دارد، به راحتی افراد با هر نوع فرهنگ و شخصیتی از کشور عراق به شهر آبادان و خرمشهر سفر می‌کنند که این امر مشکلاتی برای مردم آبادان و خرمشهر ایجاد کرده است، بنابراین  از جمله مقدماتی که هرکشور قبل از پرداختن به موضوع توریست نیاز دارد این است که چه قشری و با چه سطح فرهنگی به عنوان توریست قصد سفر به آن کشور را دارد. اینکه درجذب توریست تنها هدف کسب درآمد باشد صحیح نیست، بلکه هدف از جذب توریست علاوه بر درآمدزایی باید نزدیک کردن فاصله فرهنگی کشورها با یکدیگر باشد.

*عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی