شناسهٔ خبر: 56580 - سرویس هوایی

پاسخ «هما» به مصاحبه مدیرعامل سابق «آسمان»:

برجام فرصتی برای تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران بود

هواپیمای ATR به دنبال انتشار مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حسین علایی، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با صدور جوابیه‌ای تاکید کرد که فرصت برجام در اختیار کلیه شرکت های هواپیمایی ایران قرار گرفته و اختصاص به «هما» نداشته است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در واکنش به مصاحبه حسین علایی، مدیرعامل پیشین شرکت آسمان که در آن وزارت راه و شهرسازی را متهم به حمایت یکجانبه از هما کرده بود، جوابیه‌ای صادر کرد. در این جوابیه آمده است:

«فرصت برجام در اختیار کلیه شرکت های هواپیمایی ایران قرار گرفت و اختصاص به «هما» نداشت. چنانچه انعقاد قرارداد خرید ۳۰+۳۰ فروند بویینگ مکس شرکت هواپیمایی آسمان در روزهای آغازین سال ۱۳۹۶ موید این مطلب است و طرح ابهام در خصوص خرید هواپیماهای ATR«هما» این پرسش را به ذهن متبادر می سازد که چنانچه مدیرعامل محترم شرکت آسمان این هواپیما را مناسب شرایط کشور عزیزمان ایران نمی دانستند، به چه منظور این درخواست از سوی ایشان مطرح شد که با توجه به ناوگان ATR در شرکت آسمان، این هواپیماهای توربوپراپ جدید نیز به جای «هما» به شرکت آسمان تحویل داده شود؟ و اصولا اگر به زعم ایشان خرید ATR یک «مشکل» برای شرکت هواپیمایی آسمان بوده، به چه دلیل بر ادامه این «مشکل» اصرار داشته اند؟ همه این موارد در حالی است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر نیروهای توانمند و زبده خود و با برنامه ریزی های دقیق، اینک بیش از یک سال است که این ناوگان جدید را عملیاتی نموده است و با تامین کرو بومی برای این هواپیما و برقراری پروازهای منطقه ای به یکی از بهره برداران موفق این هواپیما در کشور تبدیل شده است.

از سوی دیگر یادآوری این مسئله ضروری به نظر می رسد که بروز سانحه تاسف بار سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان در پی تحقیقات به عمل آمده، خطای خلبان اعلام گردیده و این هواپیما به لحاظ فنی مشکلی نداشته است و چنانچه آن پرواز بر اساس استانداردهای ایمنی و برنامه ریزی های به عمل آمده ادامه می یافت، بی هیچ مشکلی می توانست مانند دفعات قبل در فرودگاه مقصد به سلامت فرود بیاید. بنابراین چه بسا این سانحه غم انگیز در شرکت آسمان می توانست برای یک هواپیمای ATR نو نیز رقم بخورد.

خوشبختانه شرکت هواپیمایی جهوری اسلامی ایران «هما» به عنوان ناوگان ملی و حامل پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توانسته است با در نظر داشتن شرایط جغرافیایی و پیروی دقیق از اصول و استانداردهای ایمنی، این ناوگان جدید و مدرن خود را عملیاتی نماید. بدیهی است در هر کشوری وجود انواع هواپیما با بردهای بلند، متوسط و کوتاه به تعداد مشخص مورد نیاز است و نمی توان هواپیمای برد متوسط را با هواپیمای برد کوتاه جایگزین نمود. بنابراین شایسته است به جای پاک کردن صورت مسئله به ارائه راهکارهای عملی در تامین ناوگان برای شرکت های هواپیمایی پرداخته شود تا مشخص گردد چه تعداد از ناوگان مورد اشاره در مصاحبه، اینک مجوز انجام پرواز در خارج از مرزهای ایران دارند. بدیهی است روند اصولی و ضابطه مند خرید هواپیما برای کشور عزیزمان ایران که تحت تحریم های ناجوانمردانه سنگینی قرار داشته و دارد، نیازمند اخذ تدابیر درست و دوراندیشانه ای است که با سنجش کلیه جوانب امر امکان پذیر می گردد و هر اقدام شتاب زده می تواند تنها خروج سرمایه از کشور و محدودیت های بین المللی را به دنبال داشته باشد. »