حمیدرضا امیرخانی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژههای در دست اقدام، احداث و بهرهبرداری در حوزه راه در استان اصفهان به عنوان یکی از استانهای مهم در حوزه ترانزیت کالا و مسافر گزارشی را ارائه داد که مجموعه اقدامات صورت گرفته تا مردادماه ۱۳۹۷ به تفکیک ارائه شده است.
پروژههای راه روستایی، راهی، آزادراهی و بزرگراهی در استان اصفهان
آزادراه کنار گذر شرق اصفهان
کنار گذر شرق اصفهان به عنوان یک پروژه آزادراهی به طول ۹۳ کیلومتر در سه قطعه طراحی شده است. قطعات اول و دوم با توجه به حضور سرمایهگذار و انتخاب پیمانکار در حال انجام بوده و ۶۴ کیلومتر از این پروژه را به خودش اختصاص میدهد.
طبق برنامهریزی اعلام شده قرار است تا پایان شهریورماه ۹۷ قطعه یک به بهرهبرداری رسیده و قطعه دوم هم تا پایان سال جاری یا نهایتا خردادماه سال آینده قابل بهرهبرداری باشد که علت این تاخیر ممکن است در بحث تامین سوخت ماشینآلات و قیر باشد.
بابت قطعه سوم هم که ۳۰ کیلومتر است اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در حال مذاکره با سرمایهگذاران و همچنین شهرداری اصفهان بوده و با امضای تفاهمنامهها و در پی آن در شهریورماه قرارداد امضا خواهد شد.
آزادراه کنار گذر غرب اصفهان
طول این آزادراه حدودا ۱۲۵ کیلومتر است که از این میزان ۱۱۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و برای ساخت ۱۵ کیلومتر باقیمانده در حال عقد قرارداد با سرمایهگذار هستند.
آزادراه اصفهان – شهرضا – ایزدخواست
یکی دیگر از پروژههای آزادراهی در استان اصفهان که در حال پیگیری انجام کارهای آن هستند، آزادراه اصفهان – شهرضا – ایزدخواست شیراز است. کارهایاین پروژه از سمت شیراز انجام شده است اما از سمت استان اصفهان که طول آن ۱۱۴ کیلومتر است هنوز در مرحله انتخاب سرمایهگذار است.
۱۴۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان اصفهان
در استان اصفهان چیزی حدود ۱۴۴ کیلومتر بزرگراه در دست احداث است که از این میزان طبق اعلام صورت گرفته از سوی معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان ۱۱۰ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته که بالای ۶۰ درصد از مجموع کل پروژه است.
طبق برنامهریزیهای صورت گرفته این امیدواری وجود دارد که ۸۰ کیلومتر آن تا هفته دولت به بهرهبرداری برسد و طبق هدفگذاری صورت گرفته تا دهه فجر سالجاری مجموع ۱۴۴ کیلومتر افتتاح و قابل بهرهبرداری باشد. قرار است در این پروژه بزرگراهی بخشی راههای اصلی به بزرگراه تبدیل شود.
پیشنهاد درخصوص تبدیل ۳ بزرگراه به آزادراه در استان اصفهان
درخصوص تبدیل بزرگراه به آزادراه و دریافت عوارض سه پیشنهاد در استان اصفهان وجود دارد. محور نخست محور اردستان – نائین – یزد به طول ۱۲۰ کیلومتر است که پیشنهاد شده از بزرگراه به آزادراه تبدیل وضعیت داشته باشد.
محور دیگر اصفهان – دلیجان – سلفچگان به طول ۲۲۲ کیلومتر و دیگر محور مدنظر برای تبدیل به آزادراه محور نائین – اصفهان به طول ۱۴۰ کیلومتر است.
فراخوان لازم در این خصوص به منظور جذب سرمایهگذار در حال انجام است تا با جذب سرمایهگذار و انتخاب پیمانکاران با انجام طرحهای مطالعاتی این پروژهها وارد مرحله عملیاتی شود.
تقاطع غیرهمسطح
درخصوص احداث و بهرهبرداری از تقاطعهای غیرهمسطح در استان اصفهان، طبق اعلام و گزارش معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در استان در حال احداث است. در این خصوص براساسهدفگذاری انجام شده قرار است تا پایان سال جاری این تعداد به بهرهبرداری رسیده و قابل استفاده باشد.
راه روستایی
در استان اصفهان حدودا ۱۹۲ کیلومتر راه روستایی در حال احداث است. از این میزان اداره کل راه و شهرسازی استان به دنبال این است که تا هفته دولت ۲۸ کیلومتر از این میزان را به بهرهبرداری برساند.
در هدفگذاری کلی قرار است این پروژه ۱۹۲ کیلومتری در سطه مقطع نهایی و قابل استفاده باشد. در مقطع اول همان ۲۸ کیلومتر ابتدایی است که در هفته دولت سال ۹۷ به بهرداری برسد. قطعه دوم براساس برنامهریزی اعلام شده در دهه فجر ۹۷ و مابقی در نهایت در هفته دولت سال ۹۸ نهایی و قابل بهرهبرداری باشد.
معماری راه
با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی به موضوع «معماری راه»،اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این خصوص تکالیف جدیدی برای پیمانکاران خود تعیین کرده است.
طبق اعلام معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مشاوران کلیه پروژهها را ملزم به در نظر گرفتن موضوع «معماری راه» کرده است. در همین خصوص مشاوران باید در همه گزارشهای خود به مساله زیباسازی محورهای توجه ویژهای داشته باشند. از نمونههای این موارد در بحث بهرهبرداری از ۱۱ تقاطع غیرهمسطح میتوان به تبدیل تقاطعها از حالت بتنی و سخت اشاره کرد. در کریدورها و راهها هم اگر از مناطق کوهستانی و کویری عبور میکنند زیباسازی و توجه به معماری راه به نحوی باشد که باعث آشفتگی محورها نشود و به شکلی مطلوباز منابع طبیعی بهره برده شود.
مراکز لجستیک
استان اصفهان با قرارگیری در مرکز کشور بدون شک از نظر سوقالجیشی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در رده اول استانهای لجستیک به شمار میآید که ۴ کریدور از این استان عبور میکند. محورهای شریانی این استان به دلیل ترانزیت کالا و مسافر از اهمیت ویژهای برخوردار است. در همین خصوص طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بحث ساخت مجتمعهای خدماتی – رفاهی با هماهنگی سایر دستگاهها انجام میشود تا با توجه به نیازهای موجود خدمترسانی صورت بگیرد.
کریدورهای استان اصفهان
این استان دارای ۴ کریدور عبوریشامل ۳ کریدور شمال – جنوب و یک کریدور شرق – غرب است.
سه کریدور شمال – جنوباستان اصفهان عبارتند از: "تهران – کاشان – نطنز – اردستان – یزد – کرمان – بندرعباس"، "تهران – قم- سلفچگان – اصفهان – شیراز" و "انزلی – رشت – تهران – ساوه – دلیجان – اصفهان – شیراز – بوشهر".
کریدور شرق - غرب استان اصفهان نیز عبارت است از: "خوزستان – لرستان – اصفهان – یزد– خراسان رضوی".
همه این کریدورها در حال بهرهبرداری و زیر بار ترافیک قرار دارند اما در برخی نقاط نیاز به ارتقاء و بهسازی دارند.
بنادر خشک
اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با توجه به اهمیت وجود بنادر خشک و اینکه مرکز این استان از لحاظ حمل بار در رتبه نخست و حمل مسافر در حوزه مهاجرپذیری و توریسم در رتبه سوم قرار دارد توجه ویژهای روی این موضوع دارد.
از همین رو دو نقطه یعنی شهر نائین و شهرستان اصفهان نقاط پیشبینی شده برای ایجاد بندر خشک معرفی شدهاند. جلسات متعددی در این زمینه در استانداری انجام گرفته و طبق اعلام معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قرار است جمعبندیهای به عمل آمده یکی از این دو محل به عنوان اولین بندر خشک استان معرفی شود. به این ترتیب ایجاد یک بندر خشک کمک زیادی به رفع مشکلات ترافیکی کشور و استان کرده و میتواند اصفهان را عنوان معین تهران تبدیل کند.