شناسهٔ خبر: 56653 - سرویس استان‌ها

صبوری مطرح کرد؛

رقابت سالم بين کاندیداهای هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان قم

صبوری رئیس دستگاه نظارت هشتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم گفت: درحالی‌که مرحله ثبت‌نام کاندیداهای این دوره از انتخابات به پایان رسیده بررسی مدارک واجدین شرایط، وفق برنامه زمانبندی قانونی و بر اساس نظامنامه ابلاغی انتخابات از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی توسط هیات اجرائی منتخب در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری رئیس دستگاه نظارت هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از تمدید مهلت ثبت نام از داوطلبین واجد شرایط به مدت پنج روز در جهت حضور سلایق متفاوت و رقابتی پرشورتر در انتخابات بنا به پیشنهاد هیات اجرائی و تأیید دستگاه نظارت استان خبر داد و اظهار کرد: ۲۶ نفر از اعضای واجد شرایط سازمان نظام‌مهندسی استان قم در هشتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره جهت انتخاب ۹ نفر در هفت رشته مهندسی ثبت نام کرده‌اند.

صبوری تصریح کرد: تعداد کاندیداها در این دوره نسبت به دوره قبل در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی به دلایل کاهش چشمگیر تعداد کاندیداهای این دوره اشاره و عنوان کرد: در دوره قبل اعضای سازمان با دارا بودن پروانه اشتغال پایه دو مجاز به ثبت‌نام و شرکت در انتخابات بودند و این در حالی است که در این دوره بر اساس مفاد ۵۸ و ۵۹ آئین نامه اصلاحی مصوب سال ۹۴ هیات محترم وزیران علاوه بر اینکه شرط دارا بودن پروانه اشتغال بکار پایه یک برای داوطلبین گذاشته شده، شرط داشتن حداقل دو سال سابقه فعالیت حرفه‌ای از تاریخ اخذ پایه یک آنان نیز لحاظ شده است.

رئیس دستگاه نظارت هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم همچنین به در نظر گرفته شدن موضوع رفع تعارض منافع در جریان برگزاری این انتخابات اشاره و اظهار کرد: این مهم در راستای ایجاد رقابت سالم و اجتناب از اختلال در انجام وظایف اعضای هیئت مدیره به دنبال تصدی همزمان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط اعمال شده است؛ اجرایی شدن این شرط و عدم اجازه ورود کارکنان ۱۴ دستگاه اجرایی و نظارتی موجود در نظام نامه انتخاباتی تأثیر قابل توجهی بر کاهش تعداد کاندیداهای این دوره از انتخابات داشته است.

صبوری تصمیمات مذکور وزارت راه و شهرسازی را بسیار بجا و منطقی دانست و گفت: به واسطة اعمال موضوع رفع تعارض منافع نه تنها رقابتی سالم در میان کاندیداهای انتخابات ایجاد خواهد شد بلکه از ایجاد اختلال در انجام وظایف منتخبین نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی همچنین شرط ارتقای پایه برای کاندیداتوری هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان را نیز شرطی مؤثر دانست و گفت: با لحاظ شدن این شرط افرادی با تجربه و سابقه بیشتر سکاندار مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌شوند و به این ترتیب شاهد ارتقای کیفیت عملکرد هیئت مدیره سازمان‌ها خواهیم بود و به عبارتی بدنه سازمان‌های نظام مهندسی از این تصمیمات منتفع خواهد شد.

رئیس دستگاه نظارت هشتمین دور انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه عنوان کرد: اسامی کاندیداتورهای این انتخابات پس از دریافت لیست ثبت نام کنندگان واجد شرایط اولیه از هیات اجرائی انتخابات برای انجام استعلام و تأیید صلاحیت آنها به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شده است.

وی تاکید کرد: این دستگاه‌ها موظف هستند تا پایان مرداد ماه جاری بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و پاسخ استعلامات خود را در این زمینه اعلام کنند.

صبوری همچنین انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی را مهم‌ترین عرصه تصمیم‌گیری جمعی مهندسان عضو سازمان دانست و گفت: انتظار می‌رود اعضای سازمان با حضور حداکثری در این انتخابات در تعیین سرنوشت سازمان در شرایط خاص موجود مشارکت کنند. 

وی یادآور شد: با توجه به شرط معتبر بودن کارت عضویت اعضای سازمان برای شرکت در انتخابات انتظار می‌رود، اعضای محترم قبل از فرا رسیدن زمان انتخابات به سازمان نظام مهندسی مراجعه و تکلیف اعتبار کارت عضویت خود را مشخص کنند.

رئیس دستگاه نظارت هشتمین دور انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در پایان خاطرنشان کرد: تعداد حوزه‌های رأی گیری و همچنین تاریخ اخذ رأی با پیشنهاد هیات اجرائی و موافقت دستگاه نظارت، دو حوزه در دو منطقه شهری قم و در روز پنجشنبه دوازدهم مهرماه سال جاری پیش بینی شده است.