شناسهٔ خبر: 56661 - سرویس استان‌ها

خضری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

تشریح اهم فعالیت‌های اداره‌‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان

مهدی خضری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان مهمترین فعالیت‌ها و آخرین وضعیت این اداره‌کل را تشریح کرد.

مهدی خضری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد سال گذشته و پروژه‌های در دست اقدام این اداره کل به‌عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه‌های جابه‌جایی کالا و تردد با توجه به توریستی بودن اصفهان گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان را ارائه داد.

سهم استان اصفهان در حمل‌ونقل بار و مسافر

در حوزه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در سال گذشته در حدود ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با بارنامه جابه‌جا شده که سهم ۱۱ درصدی نسبت به حجم کلی حمل‌ونقل کالا در کشور را دارد.با توجه به اینکه استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و دارای مرزهای خروجی و ورودی نیست سهمی در ترانزیت کالا ندارد.

تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر در استان اصفهان

تعداد رانندگان فعال در حوزه حمل‌ونقل بار تقریباً ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر هستند که ۱۰ درصد از کل سهم کشور را شامل می‌شود.

کامیون‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار ۳۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه است که تقریباً ۱۰ درصد از کل ناوگان باری کشور را بر عهده دارد.

در حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز بر اساس صورت‌وضعیت و فروش بلیت در سال ۹۶ تقریباً ۱۴ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شدند که سهم استان اصفهان در این بخش ۹ درصد است.

یک هزار و ۵۰۰ راننده در بخش مسافری فعال هستند و با پنج هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری وظیفه جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارند.

تعداد ناوگان فرسوده و طرح نوسازی آن

با توجه به شرایط موجود، ۱۳ هزار ناوگان فرسوده در دو بخش حمل‌ونقل بار و مسافر تاکنون در طرح نوسازی ثبت‌نام کردند که تقریباً ۶ هزار و ۷۵۰ دستگاه از آن‌ها به‌طور کامل اسقاط شده‌اند و موضوع تحویل ناوگان جدید مربوط به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت است که برخی رانندگان گواهی نوسازی ناوگان خود را واگذار می‌کنند.

میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در بخش اتوبوس ۱۱ سال است این رقم در بخش بار ۲۰ سال می‌باشد.

با توجه به اینکه سن فرسودگی برای ناوگان حمل‌ونقل ۲۵ سال محاسبه می‌شود، شرایط استان اصفهان در این بخش تا حدودی قابل‌قبول است و میانگین سن ناوگان حوزه باری در کل کشور ۱۷ سال است که این رقم برای استان اصفهان ۲۰ سال و سه سال بیشتر از میانگین کشوری است.

میزان بهره‌مندی استان اصفهان از سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای شامل WIM، دوربین‌های نظارت بر سرعت، ثبت تخلفات و دستگاه‌های تردد شمار

در استان اصفهان ۱۰۵ سامانه ثبت تخلف داریم که در سطح استان فعال هستند که ۵۹ سامانه نیز پس از تأمین اعتبار در حال نصب و راه‌اندازی می‌شوند. ۱۲۰ دستگاه تردد شمار نیز در سطح جاده نصب شده و در محورهای استان اصفهان فعال است.

همچنین چهار سامانه WIM داریم که این سامانه برای توزین در حال حرکت است که علاوه بر ثبت تخلف، به توقف کامیون نیز نیازی نیست و در حال حرکت محور کشی می‌کند و توزین می‌شود که این سامانه در نزدیکی پاسگاه پلیس‌راه نصب می‌شود که در صورت تخلف در وزن بار به پاسگاه اعلام می‌شود و پلیس‌راه راننده خاطی را اعمال قانون می‌کند.

این سامانه در محورهای اصفهان- تهران، سجزی (اصفهان- نائین)، اصفهان- اردستان و نائین– یزد نصب شده است.

اقدامات صورت گرفته برای شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز برای کاهش تصادفات

در کل استان اصفهان ۱۰۹ نقطه پر تصادف و حادثه‌خیز شناسایی شده که ۶۷ نقطه حادثه‌خیز در طرح ملی برای تخصیص بودجه قرار دارند و از این ۶۷ نقطه، ۱۲ نقطه در شهر اصفهان، ۸ نقطه در شاهین‌شهر، ۵ نقطه در لنجان، ۵ نقطه در فلاورجان، ۵ نقطه در سمیرم، ۶ نقطه در شهرضا، ۴ نقطه در نجف‌آباد، ۳ نقطه در فریدن، ۳ نقطه در نائین، ۳ نقطه در مبارکه، ۲ نقطه در اردستان، یک نقطه در برخوار، ۳ نقطه در بوئین، ۳ نقطه در تیران، یک نقطه در جرقویه، یک نقطه در خمینی‌شهر و ۲ نقطه در شهر کاشان است.

از این ۶۷ نقطه، ۳ نقطه پیمانکار خصوصی دارند که باید نسبت به اصلاح آنها اقدام کنند و شامل آزادراه کاشان- قم محور آب شیرین، آزادراه کاشان- قم- مشکات و کیلومتر ۲۶ عوارضی جهادآباد شهرستان نجف‌آباد در کنارگذر غربی اصفهان است.

 

فعالیت‌های صورت گرفته برای نگهداری پل‌ها و ابنیه‌های فنی

به‌صورت سالانه اعتباراتی برای حفظ و نگهداری پل‌ها و ابنیه‌های فنی در نظر گرفته می‌شود که در سال گذشته ۳۲ دستگاه پل کوچک تعریض و بازسازی شده و برای ۱۵ دستگاه پل بزرگ نیز تعمیرات اساسی و نوسازی صورت گرفته است. برنامه‌ریزی برای تعمیرات و نگهداری حدود ۱۵ تا ۲۰ پل بزرگ در سراسر استان اصفهان نیز انجام شده است. لازم به ذکر است که محورهای این استان تونل ندارد.

میزان تلفات جاده‌ای در محورهای استان اصفهان و سهم آن نسبت به کشور

براساس آمار پزشکی قانونی در سال ۹۵ تعداد ۶۳۹ نفر در محورهای استان کشته شدند و در سال ۹۶ این آمار به ۶۱۲ نفر رسید که با کاهش ۲۷ نفری، ۴.۲ درصد بهبود پیدا کرده است.

رتبه استان اصفهان در کاهش تعداد تلفات جاده‌ای بین ۳۱ استان کشور هشتم است و ازنظر تعداد کشته‌های تصادفات این استان در رتبه ۲۷ قرار دارد.

در سه‌ماهه اول سال ۹۷، ۱۴۱ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای فوت کردند که نسبت به مدت مشابه یک درصد کاهش داشته است.

میزان استفاده از آسفالت گرم و آسفالت‌های حفاظتی در محورهای استان اصفهان

در استان اصفهان از دو نوع آسفالت گرم و حفاظتی استفاده می‌شود که در سال ۹۶ برای ۱۳۴ کیلومتر و در سال ۹۷ برای ۵۶ کیلومتر از محورهای استان از آسفالت گرم استفاده شده است.

۶۰۰ کیلومتر از محورهای استان اصفهان نیاز به آسفالت گرم و سرد برای نگهداری و حفاظت از راه‌ها دارد.

با توجه به فرسودگی روکش آسفالت محور ترانزیتی اردستان- اصفهان و اصفهان - نائین که دو محور شریانی اصلی و ترانزیتی کشور است که با توجه به حجم تردد آن‌ها، امسال در نظر داریم روکش محورهای کاشان- اردستان و اردستان- نائین را با استفاده از آسفالت گرم و حفاظتی بازسازی کنیم.

با توجه به اینکه در سال ۹۶ تنها ۵۰ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان روکش آسفالت شده، در سال ۹۷ برای ۴۰۰ کیلومتر از محورهای استان روکش آسفالت حفاظتی برنامه‌ریزی‌شده اما با توجه به وضعیت راه‌ها و آسفالت گرم و سرد نیاز به روکش ۶۰۰ کیلومتر از محورهای استان اصفهان است.

وضعیت پایانه‌های مسافربری و باری استان اصفهان و تعداد آن‌ها

پایانه باری امیرکبیر تنها پایانه دولتی استان اصفهان است و پایانه‌های باری خمینی‌شهر، نائین، مبارکه، نجف‌آباد و اشترجان فلاورجان خصوصی هستند.

استان اصفهان دارای ۲۷ پایانه مسافربری است که پایانه‌های شهرهای بوئین و میاندشت، فریدن، زرین‌شهر و فولادشهر نیاز به بازسازی دارند.

تعداد راهدارخانه‌های استان اصفهان و وضعیت فعلی آنها

۴۸ باب راهدارخانه و ۱۶ باب موقت که از ۴۸ باب راهدارخانه دائمی، ۲۰ باب راهدارخانه وضعیت مناسبی دارند و ۲۸ راهدارخانه نیز نیازمند تعمیرات و بازسازی هستند.